Lemez

További magyar hangok

Téveszme: Akinek minden a vállán nyugszik, nem nyugszik senki vállán; Petofi: Hanyatlás

  • Vincze Ádám
  • 2014. október 25.

Zene

Úgy látszik, valami elkezdődött az elmúlt pár évben a magyarul éneklő, vadabb rockzenekarok között is: már felnőni látszik az a generáció, amely képes átlépni a magyar dalszövegek kétklisés iskoláján – az őszinte/kőkemény lakossági és a lila bölcsészvonalon –, és egy olyan hangot megütni, amely iránymutató lehet a jövőre nézve.

A folyamat egyik vezére az Another Way, akik tavaly adtak ki hibátlan lemezt Az idő rövid története címmel, idén pedig ketten is folytatják ezt a sort.

A két zenekar közül az idén tíz­éves egri Téveszme a régebbi – eddig egyértelműen ez a négyszámos kislemez a legérettebb munkájuk. Dallamos gitárokra, sok váltásra épülő hardcore-punkról van szó, ami valahol olyasmi, mintha egy kicsit komplexebb Evergreen Terrace-t hallanánk. Szerencsére Nagy Viktor énekes felhagyott az előző lemezen (Megosztom veled, mielőtt feleslegesnek tartanám, 2011) hallható, elvetélt dallampróbálkozásokkal – ehelyett magabiztosan recsegi végig a dalokat, ahol meg szükséges, például a nyitó Rejtett Alkönyvtárban, ott vendégénekessel oldják meg az igencsak ragadósra sikerült refrént. És ez még nem is a legjobb dal a lemezen, hiszen a Téveszme politikus dalának aposztrofálható, rövid, de nagyon velős Szomjazunk, illetve a záró, több mint hétperces, zajos mini eposz, A Vész-szelídítő (Kövek III.) azok a darabok, amikre bárki büszke lehet.

A nyíregyházi Petofi (így, o-val) alig több mint másfél éve létezik, de a Hanyatlás abszolút céltudatos zenekart mutat. A zene mogorvább, tuskóbb és mélyebbre hangolt, mint a Téveszménél, de az igazi vonzerőt a komor, sötét, kilátástalanságot sugárzó, kiválóan megírt szövegek nyújtják, amiket a dalok fel­éneklésekor sikerült kellő gyűlölettel és haraggal megtölteni. Van itt két régebben felvett, de szintén erős dal (Bányák, Téltemető) és egy Petőfi Sándor-átgondolás – az Egy gondolat bánt engemet… Holttestemen át címmel –, ami annak ellenére is remekül sikerült, hogy szinte minden zenekar késztetést érez pályafutása során egy hasonló megzenésítésre, de a 99 százalékuk belebukik a feladatba. A legnagyobb viszont nem is ez, hanem a Mindegy, ki nyer, mindenki veszít, illetve a Süket fülekre talál a vallomásom: előbbi olyasfajta politikai töltetű szöveg, mint a Téveszme Szomjazunkja, és elképesztően eltalált refrénje van, az utóbbi pedig egyértelműen 2014 egyik legjobban megfogalmazott szerelmes dala. Ez a két kislemez a legerősebb dolgok közé tartozik, amik 2014-ben történtek a magyar nyelvű rockzenében.

Mindkettő elérhető a zenekarok oldalain

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.