Úgy hallottam, bénák élőben - A NOFX a Petőfi Csarnokban (koncert)

  • Vincze Ádám
  • 2007. szeptember 20.

Zene

NOFX Magyarországon: ezt is megértük.
Kicsit nosztalgikus a hangulat persze: jómagam évek óta nem hallgattam a békésen pihenő NOFX-lemezeket, amelyek igazából a magamfajta, most már erősen a harminc felé közeledő arcoknak jelentettek igazán sokat a kilencvenes években, a vészterhes kamaszkor idején. Amikor aztán konfirmálták a kaliforniai punknégyes fellépését, egyből előkerültek a legjobb albumok, és a White Thrash, Two Heebs And A Bean, a Punk In Drublic vagy az I Heard They Suck Live koncertlemez négy-ötszöri végigpörgetése után lélekben annyira megfiatalodva érkeztem a Petőfi Csarnok elé, hogy egészen osztálytalálkozó-érzésem volt, amikor a magyar előzenekarok koncertjei helyett inkább a parkbéli padokon való ücsörgést választottam a hasonszőrű cimborák és nejlonszatyorból előkapott, langymeleg sörök társaságában.

Az este meglepetése a magyar származású énekessel felálló, szintén kaliforniai Ignite, akik nem szerepeltek a hivatalos programban, a NOFX-ék előtt mégis kaptak egy gyengén szóló, de intenzív, huszonöt percnyi játékidőt. Hozzám nem jutott el az infó persze; hirtelen azt is hittem, hogy valamelyik magyar zenekar viccelődik egy nyitónótaként előkapott Ignite-feldolgozással (Veteran), és csak utána esett le, hogy Téglás Zolit látom jönni-menni a színpadon, aki sok másik, Amerikába szakadt magyarhoz hasonlóan néha elveti a sulykot, amikor politizálásra kerül a sor, énekesnek viszont tökéletes, ahogy a zenekarában sincs hiba: a NOFX-nél jóval szigorúbb zenei alapokra ragadós énektémákat és néha majdnem popba hajló refréneket helyező Ignite ebben a műfajban élőben is a legjobbak közé tartozik.

A Dinosaurs Will Die nótával kezdő NOFX-nél aztán bejött a koncertvideókról már jól ismert papírforma - ezek a kaliforniai punkveteránok még egy borzasztó hosszú turné vége felé járva sem tudnak hibázni. A színpadon sürgő-forgó négyest elnézve elég nehéz elhinni, hogy idén huszonnégy éves a zenekar, és a tagjai is jócskán a negyedik iksz körül/fölött járnak, még akkor sem, ha Michael "Fat Mike" Burkett pontosan olyan micisapkában lépett a színpadra, amilyet nagyfaterom szokott télen-nyáron a fejébe nyomni, ha öreg Csepeljére fölkepesztve elkerekezik egy fröccsre a közeli kocsmába. Emlékszem, az én álmos-poros alföldi kisvárosomban jórészt azért a tipikus kaliforniai lazaságért is szerettük a NOFX-et, amihez hasonlót csak egy olyan zenekar képes két-három perces punkdalokba foglalva lemezbe préselni, amelyben a zenészek az egész életüket olyan helyen töltik, ahol már farkasordító hidegnek számít, ha az ember kénytelen felvenni egy hosszúnadrágot. A Kaliforniában génekbe ivódott sunshine-hangulat persze kevés ahhoz, hogy a világ legjobb punkzenekaraként beszéljünk a gárdáról, a NOFX viszont képes olyan slágereket írni, mint mondjuk a koncertek kihagyhatatlan darabjaként funkcionáló Bob, ami a világ egyik legtökéletesebben és legviccesebben összerakott négyakkordos dala a végére pakolt nyúlfarknyi reggae-témázgatással és Aaron "El Hefe" Abeyta gitáros/énekes/trombitás tökéletes gospelimitációjával. Utóbbi élőben is lemezminőségben szól, ahogy az összes többi nóta is persze; ha számonként nem állnának meg, hogy konferálás címén hoszszasan savazzák egymást és a közönséget (punkkoncertre normális ember nem megy jegyzetfüzettel és diktafonnal a zsebében, de itt komolyan sajnáltam, hogy a színpadon elhangzó poénok nagy részét azonnal kisöpörte a fejemből egy újabb zakatolós punk `n' roll klasszikus), meg ha nem érezném a PeCsát megtöltő punkhadsereg józanítóan aromás izzadságszagát, szinte olyan érzésem lenne, mintha az I Heard They Suck Live 2007-es verziója szólna, feldúsítva néhány azóta született slágerrel, mint például a Franco Unamerican vagy a tavalyi Wolves In Wolves Clothingról a koncertprogramba átmentett Leaving Jesusland. A pufók alkatú El Hefét élőben nemcsak látni, hallani is a legsúlyosabb élmény; míg az Amerika egyik legsikeresebb független lemezkiadója, a Fat Wreck Chords alapító-tulajdonosaként is ismert Fat Mike hangján már érződik a rengeteg turnénak köszönhető enyhe kopottság, addig ez a jóságos mexikói tortillaszakácsra emlékeztető (komolyan, csak a fehér fityula hiányzott a fejéről) latino zenebohóc minden erőfeszítés nélkül vált a punkban szokásos, óbégató vokáltémákból gospelbe meg reggae-be, gyakran trombitajátékával is kísérve a nyaktörő sebességű reszelésekkel olykor üdítően megszakított lötyögős, jamaicai ihletésű témákat. A ska/reggae hatás egyébként is markánsan jelen van a NOFX zenéjében: a ráadásban El Hefe mintegy magánszámként gyorsan el is pengeti-énekli a Bob Marley-féle No Woman, No Cry első felét, amíg a többiek húzóra megisznak egy doboz sört hátul, és visszatérnek még néhány nótát eldarálni.

Egy ilyen koncerten az ember nem nézegeti folyamatosan az óráját, de még pofázás nélkül is súrolhatták a száz perc körüli nettó játékidőt, azt pedig, hogy számukra sem egy sokadik hakni volt a magyarországi koncert, nemcsak Fat Mike könnyed csuklómozdulattal közönségbe hajított basszusgitárja jelezte (gyorsan becsődölne a Fat Wreck Chords, ha a főnök minden átlagos bulin így szabadulna meg egy kétezer dolcsis hangszertől), hanem a teljesen szétcsúszott másodgitáros, Eric Melvin koncert végi mutatványa is, aki az utolsó szám végén általa előadott tangóharmonika-betét és a többiek levonulása után még jó tíz percig nyekergette üdvözült arccal a hangszert szálegyedül a színpadon, ahonnan aztán két road is alig tudta lekönyörögni végül.

Petőfi Csarnok, szeptember 12.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.