Úgy hallottam, bénák élőben - A NOFX a Petőfi Csarnokban (koncert)

  • Vincze Ádám
  • 2007. szeptember 20.

Zene

NOFX Magyarországon: ezt is megértük.
Kicsit nosztalgikus a hangulat persze: jómagam évek óta nem hallgattam a békésen pihenő NOFX-lemezeket, amelyek igazából a magamfajta, most már erősen a harminc felé közeledő arcoknak jelentettek igazán sokat a kilencvenes években, a vészterhes kamaszkor idején. Amikor aztán konfirmálták a kaliforniai punknégyes fellépését, egyből előkerültek a legjobb albumok, és a White Thrash, Two Heebs And A Bean, a Punk In Drublic vagy az I Heard They Suck Live koncertlemez négy-ötszöri végigpörgetése után lélekben annyira megfiatalodva érkeztem a Petőfi Csarnok elé, hogy egészen osztálytalálkozó-érzésem volt, amikor a magyar előzenekarok koncertjei helyett inkább a parkbéli padokon való ücsörgést választottam a hasonszőrű cimborák és nejlonszatyorból előkapott, langymeleg sörök társaságában.

Az este meglepetése a magyar származású énekessel felálló, szintén kaliforniai Ignite, akik nem szerepeltek a hivatalos programban, a NOFX-ék előtt mégis kaptak egy gyengén szóló, de intenzív, huszonöt percnyi játékidőt. Hozzám nem jutott el az infó persze; hirtelen azt is hittem, hogy valamelyik magyar zenekar viccelődik egy nyitónótaként előkapott Ignite-feldolgozással (Veteran), és csak utána esett le, hogy Téglás Zolit látom jönni-menni a színpadon, aki sok másik, Amerikába szakadt magyarhoz hasonlóan néha elveti a sulykot, amikor politizálásra kerül a sor, énekesnek viszont tökéletes, ahogy a zenekarában sincs hiba: a NOFX-nél jóval szigorúbb zenei alapokra ragadós énektémákat és néha majdnem popba hajló refréneket helyező Ignite ebben a műfajban élőben is a legjobbak közé tartozik.

A Dinosaurs Will Die nótával kezdő NOFX-nél aztán bejött a koncertvideókról már jól ismert papírforma - ezek a kaliforniai punkveteránok még egy borzasztó hosszú turné vége felé járva sem tudnak hibázni. A színpadon sürgő-forgó négyest elnézve elég nehéz elhinni, hogy idén huszonnégy éves a zenekar, és a tagjai is jócskán a negyedik iksz körül/fölött járnak, még akkor sem, ha Michael "Fat Mike" Burkett pontosan olyan micisapkában lépett a színpadra, amilyet nagyfaterom szokott télen-nyáron a fejébe nyomni, ha öreg Csepeljére fölkepesztve elkerekezik egy fröccsre a közeli kocsmába. Emlékszem, az én álmos-poros alföldi kisvárosomban jórészt azért a tipikus kaliforniai lazaságért is szerettük a NOFX-et, amihez hasonlót csak egy olyan zenekar képes két-három perces punkdalokba foglalva lemezbe préselni, amelyben a zenészek az egész életüket olyan helyen töltik, ahol már farkasordító hidegnek számít, ha az ember kénytelen felvenni egy hosszúnadrágot. A Kaliforniában génekbe ivódott sunshine-hangulat persze kevés ahhoz, hogy a világ legjobb punkzenekaraként beszéljünk a gárdáról, a NOFX viszont képes olyan slágereket írni, mint mondjuk a koncertek kihagyhatatlan darabjaként funkcionáló Bob, ami a világ egyik legtökéletesebben és legviccesebben összerakott négyakkordos dala a végére pakolt nyúlfarknyi reggae-témázgatással és Aaron "El Hefe" Abeyta gitáros/énekes/trombitás tökéletes gospelimitációjával. Utóbbi élőben is lemezminőségben szól, ahogy az összes többi nóta is persze; ha számonként nem állnának meg, hogy konferálás címén hoszszasan savazzák egymást és a közönséget (punkkoncertre normális ember nem megy jegyzetfüzettel és diktafonnal a zsebében, de itt komolyan sajnáltam, hogy a színpadon elhangzó poénok nagy részét azonnal kisöpörte a fejemből egy újabb zakatolós punk `n' roll klasszikus), meg ha nem érezném a PeCsát megtöltő punkhadsereg józanítóan aromás izzadságszagát, szinte olyan érzésem lenne, mintha az I Heard They Suck Live 2007-es verziója szólna, feldúsítva néhány azóta született slágerrel, mint például a Franco Unamerican vagy a tavalyi Wolves In Wolves Clothingról a koncertprogramba átmentett Leaving Jesusland. A pufók alkatú El Hefét élőben nemcsak látni, hallani is a legsúlyosabb élmény; míg az Amerika egyik legsikeresebb független lemezkiadója, a Fat Wreck Chords alapító-tulajdonosaként is ismert Fat Mike hangján már érződik a rengeteg turnénak köszönhető enyhe kopottság, addig ez a jóságos mexikói tortillaszakácsra emlékeztető (komolyan, csak a fehér fityula hiányzott a fejéről) latino zenebohóc minden erőfeszítés nélkül vált a punkban szokásos, óbégató vokáltémákból gospelbe meg reggae-be, gyakran trombitajátékával is kísérve a nyaktörő sebességű reszelésekkel olykor üdítően megszakított lötyögős, jamaicai ihletésű témákat. A ska/reggae hatás egyébként is markánsan jelen van a NOFX zenéjében: a ráadásban El Hefe mintegy magánszámként gyorsan el is pengeti-énekli a Bob Marley-féle No Woman, No Cry első felét, amíg a többiek húzóra megisznak egy doboz sört hátul, és visszatérnek még néhány nótát eldarálni.

Egy ilyen koncerten az ember nem nézegeti folyamatosan az óráját, de még pofázás nélkül is súrolhatták a száz perc körüli nettó játékidőt, azt pedig, hogy számukra sem egy sokadik hakni volt a magyarországi koncert, nemcsak Fat Mike könnyed csuklómozdulattal közönségbe hajított basszusgitárja jelezte (gyorsan becsődölne a Fat Wreck Chords, ha a főnök minden átlagos bulin így szabadulna meg egy kétezer dolcsis hangszertől), hanem a teljesen szétcsúszott másodgitáros, Eric Melvin koncert végi mutatványa is, aki az utolsó szám végén általa előadott tangóharmonika-betét és a többiek levonulása után még jó tíz percig nyekergette üdvözült arccal a hangszert szálegyedül a színpadon, ahonnan aztán két road is alig tudta lekönyörögni végül.

Petőfi Csarnok, szeptember 12.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.