Úgy hallottam, bénák élőben - A NOFX a Petőfi Csarnokban (koncert)

  • Vincze Ádám
  • 2007. szeptember 20.

Zene

NOFX Magyarországon: ezt is megértük.
Kicsit nosztalgikus a hangulat persze: jómagam évek óta nem hallgattam a békésen pihenő NOFX-lemezeket, amelyek igazából a magamfajta, most már erősen a harminc felé közeledő arcoknak jelentettek igazán sokat a kilencvenes években, a vészterhes kamaszkor idején. Amikor aztán konfirmálták a kaliforniai punknégyes fellépését, egyből előkerültek a legjobb albumok, és a White Thrash, Two Heebs And A Bean, a Punk In Drublic vagy az I Heard They Suck Live koncertlemez négy-ötszöri végigpörgetése után lélekben annyira megfiatalodva érkeztem a Petőfi Csarnok elé, hogy egészen osztálytalálkozó-érzésem volt, amikor a magyar előzenekarok koncertjei helyett inkább a parkbéli padokon való ücsörgést választottam a hasonszőrű cimborák és nejlonszatyorból előkapott, langymeleg sörök társaságában.

Az este meglepetése a magyar származású énekessel felálló, szintén kaliforniai Ignite, akik nem szerepeltek a hivatalos programban, a NOFX-ék előtt mégis kaptak egy gyengén szóló, de intenzív, huszonöt percnyi játékidőt. Hozzám nem jutott el az infó persze; hirtelen azt is hittem, hogy valamelyik magyar zenekar viccelődik egy nyitónótaként előkapott Ignite-feldolgozással (Veteran), és csak utána esett le, hogy Téglás Zolit látom jönni-menni a színpadon, aki sok másik, Amerikába szakadt magyarhoz hasonlóan néha elveti a sulykot, amikor politizálásra kerül a sor, énekesnek viszont tökéletes, ahogy a zenekarában sincs hiba: a NOFX-nél jóval szigorúbb zenei alapokra ragadós énektémákat és néha majdnem popba hajló refréneket helyező Ignite ebben a műfajban élőben is a legjobbak közé tartozik.

A Dinosaurs Will Die nótával kezdő NOFX-nél aztán bejött a koncertvideókról már jól ismert papírforma - ezek a kaliforniai punkveteránok még egy borzasztó hosszú turné vége felé járva sem tudnak hibázni. A színpadon sürgő-forgó négyest elnézve elég nehéz elhinni, hogy idén huszonnégy éves a zenekar, és a tagjai is jócskán a negyedik iksz körül/fölött járnak, még akkor sem, ha Michael "Fat Mike" Burkett pontosan olyan micisapkában lépett a színpadra, amilyet nagyfaterom szokott télen-nyáron a fejébe nyomni, ha öreg Csepeljére fölkepesztve elkerekezik egy fröccsre a közeli kocsmába. Emlékszem, az én álmos-poros alföldi kisvárosomban jórészt azért a tipikus kaliforniai lazaságért is szerettük a NOFX-et, amihez hasonlót csak egy olyan zenekar képes két-három perces punkdalokba foglalva lemezbe préselni, amelyben a zenészek az egész életüket olyan helyen töltik, ahol már farkasordító hidegnek számít, ha az ember kénytelen felvenni egy hosszúnadrágot. A Kaliforniában génekbe ivódott sunshine-hangulat persze kevés ahhoz, hogy a világ legjobb punkzenekaraként beszéljünk a gárdáról, a NOFX viszont képes olyan slágereket írni, mint mondjuk a koncertek kihagyhatatlan darabjaként funkcionáló Bob, ami a világ egyik legtökéletesebben és legviccesebben összerakott négyakkordos dala a végére pakolt nyúlfarknyi reggae-témázgatással és Aaron "El Hefe" Abeyta gitáros/énekes/trombitás tökéletes gospelimitációjával. Utóbbi élőben is lemezminőségben szól, ahogy az összes többi nóta is persze; ha számonként nem állnának meg, hogy konferálás címén hoszszasan savazzák egymást és a közönséget (punkkoncertre normális ember nem megy jegyzetfüzettel és diktafonnal a zsebében, de itt komolyan sajnáltam, hogy a színpadon elhangzó poénok nagy részét azonnal kisöpörte a fejemből egy újabb zakatolós punk `n' roll klasszikus), meg ha nem érezném a PeCsát megtöltő punkhadsereg józanítóan aromás izzadságszagát, szinte olyan érzésem lenne, mintha az I Heard They Suck Live 2007-es verziója szólna, feldúsítva néhány azóta született slágerrel, mint például a Franco Unamerican vagy a tavalyi Wolves In Wolves Clothingról a koncertprogramba átmentett Leaving Jesusland. A pufók alkatú El Hefét élőben nemcsak látni, hallani is a legsúlyosabb élmény; míg az Amerika egyik legsikeresebb független lemezkiadója, a Fat Wreck Chords alapító-tulajdonosaként is ismert Fat Mike hangján már érződik a rengeteg turnénak köszönhető enyhe kopottság, addig ez a jóságos mexikói tortillaszakácsra emlékeztető (komolyan, csak a fehér fityula hiányzott a fejéről) latino zenebohóc minden erőfeszítés nélkül vált a punkban szokásos, óbégató vokáltémákból gospelbe meg reggae-be, gyakran trombitajátékával is kísérve a nyaktörő sebességű reszelésekkel olykor üdítően megszakított lötyögős, jamaicai ihletésű témákat. A ska/reggae hatás egyébként is markánsan jelen van a NOFX zenéjében: a ráadásban El Hefe mintegy magánszámként gyorsan el is pengeti-énekli a Bob Marley-féle No Woman, No Cry első felét, amíg a többiek húzóra megisznak egy doboz sört hátul, és visszatérnek még néhány nótát eldarálni.

Egy ilyen koncerten az ember nem nézegeti folyamatosan az óráját, de még pofázás nélkül is súrolhatták a száz perc körüli nettó játékidőt, azt pedig, hogy számukra sem egy sokadik hakni volt a magyarországi koncert, nemcsak Fat Mike könnyed csuklómozdulattal közönségbe hajított basszusgitárja jelezte (gyorsan becsődölne a Fat Wreck Chords, ha a főnök minden átlagos bulin így szabadulna meg egy kétezer dolcsis hangszertől), hanem a teljesen szétcsúszott másodgitáros, Eric Melvin koncert végi mutatványa is, aki az utolsó szám végén általa előadott tangóharmonika-betét és a többiek levonulása után még jó tíz percig nyekergette üdvözült arccal a hangszert szálegyedül a színpadon, ahonnan aztán két road is alig tudta lekönyörögni végül.

Petőfi Csarnok, szeptember 12.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.