mi a kotta?

Vakító virtuózok

  • mi a kotta
  • 2022. április 20.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/16. hétre

„A modern német zeneszerzők egyik legkiválóbbika Brahms új, kéziratban levő hegedűversenyének bemutatását Joachimra bízta és maga dirigálta. Nehéz volna e sok gonddal és szellemmel dolgozott művet egyszeri hallás után teljesen méltányolni. Tény az, hogy a német zeneirodalom e téren legkiválóbb munkái szolgáltak mintaképéül és egész szerkezetében Beethoven versenyére emlékeztet. Az egész mű symphonistikus stílben van tartva, a három részben keresztül szólt motívumok azonnal megragadják a figyelmet. De mint hegedűverseny e mű már komplikált kidolgozásánál fogva sem lesz képes tartós hatást elő­idézni és oly technikai feladatokkal, milyenekkel különösen a fináléban találkozunk, csak egy Joachim képes megbirkózni. A hangversenyző az első részben előforduló cadentiával és a fináléban kifejtett virtuozitásával vakított. Méltóbb interpretátorra Brahms alig bízhatta legújabb szellemi termékét.” Így számolt be 1878 januárjában az Ellenőr nevű hazai hírlap zeneügyi újdondásza arról a vigadóbeli koncertről, amelyre a korszakos hegedűs, Joachim József elhozta – vásottságában is indokolt tautológiával – a legfrissebb újdonságot: Johannes Brahms D-dúr hegedűversenyét, amelynek lipcsei ősbemutatóját alig egy héttel korábban, újév napján tartották. Ugyanezzel a versenyművel, amely utóbb mégiscsak képesnek bizonyult tartós hatást előidézni, most meghitt ismerősünk, a nagyszerű Janine Jansen és a brémai muzsikusok, vagyis a Brémai Német Kamarafilharmónia zenészei érkeznek majd Budapestre (Nemzeti Hangversenyterem, április 27., fél nyolc). A Brahmstól a D-dúr szerenád megszólaltatását is ígérő koncert karmestere a kiváló Paavo Järvi lesz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.