mi a kotta?

Vakító virtuózok

  • mi a kotta
  • 2022. április 20.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/16. hétre

„A modern német zeneszerzők egyik legkiválóbbika Brahms új, kéziratban levő hegedűversenyének bemutatását Joachimra bízta és maga dirigálta. Nehéz volna e sok gonddal és szellemmel dolgozott művet egyszeri hallás után teljesen méltányolni. Tény az, hogy a német zeneirodalom e téren legkiválóbb munkái szolgáltak mintaképéül és egész szerkezetében Beethoven versenyére emlékeztet. Az egész mű symphonistikus stílben van tartva, a három részben keresztül szólt motívumok azonnal megragadják a figyelmet. De mint hegedűverseny e mű már komplikált kidolgozásánál fogva sem lesz képes tartós hatást elő­idézni és oly technikai feladatokkal, milyenekkel különösen a fináléban találkozunk, csak egy Joachim képes megbirkózni. A hangversenyző az első részben előforduló cadentiával és a fináléban kifejtett virtuozitásával vakított. Méltóbb interpretátorra Brahms alig bízhatta legújabb szellemi termékét.” Így számolt be 1878 januárjában az Ellenőr nevű hazai hírlap zeneügyi újdondásza arról a vigadóbeli koncertről, amelyre a korszakos hegedűs, Joachim József elhozta – vásottságában is indokolt tautológiával – a legfrissebb újdonságot: Johannes Brahms D-dúr hegedűversenyét, amelynek lipcsei ősbemutatóját alig egy héttel korábban, újév napján tartották. Ugyanezzel a versenyművel, amely utóbb mégiscsak képesnek bizonyult tartós hatást előidézni, most meghitt ismerősünk, a nagyszerű Janine Jansen és a brémai muzsikusok, vagyis a Brémai Német Kamarafilharmónia zenészei érkeznek majd Budapestre (Nemzeti Hangversenyterem, április 27., fél nyolc). A Brahmstól a D-dúr szerenád megszólaltatását is ígérő koncert karmestere a kiváló Paavo Järvi lesz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.