mi a kotta?

Vének tanácsa

  • mi a kotta
  • 2024. február 14.

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/7. hétre

„Mindent, amit eddig írtam, és sajnos Ön ki is nyomtatott, meg lehet semmisíteni. A Carmina buranával megkezdődhet az életművem” – írta Carl Orff a kiadójának, s bár kijelentése első felével betalált, a másodikat nem tudta érvényesíteni: máig egyműves szerzőként ismerjük. Pedig ezzel az egyetlen művel is csak a gond van. Arról máig lehet vitatkozni, hogy egyszerűen lebutított másolata Stravinsky Menyegzőjének, vagy a náci műeszmény legprofibb, legszívósabb megtestesüléséről beszélünk, arról viszont nem, hogy páratlanul népszerű. „Tiszta, viharos, mégis fegyelmezett zene, amit a mi időnk megkíván” – lelkendezett róla a Völkischer Beobachter. Vajon igazságtalanok vagyunk a zeneszerzővel, aki párttag nem volt, himnuszt sem írt a Führerhez, legfeljebb opportunistának nevezhető? (Bezzeg Prokofjev és Sosztakovics, akik néhányszor szerenádot adni kényszerültek Sztálinnak!) Hiszen az idő amúgy is igazságot tett: a betiltott Szentivánéji álom helyébe komponált darabjáról azóta sem hallott senki, Mendelssohn ellenben örök. Orffot ugyanez a hajlíthatóság vezette, amikor a nácitlanítást végző szövetségesek kihallgató tisztjeinek „szürkezónásra” hazudta magát. S anélkül, hogy a relativizálás hibájába esnénk, hadd említsük meg egy másik bűnét: az ő pedagógiai módszerét követve adták iskolás gyerekek ezreinek a kezébe az elviselhetetlenül sípoló furulyát.

A Danubia Zenekar és Kesselyák Gergely karmester koncertjén azonban nemcsak a Carmina burana szerepel, hanem – az ellentétek vonzástörvénye szerint – a finn Rautavaara látomásos szimfóniája, A fény angyala is (Zeneakadémia, február 16., fél nyolc). Másnap kerül a Pikk dáma az Operaház műsorára: a két évtizede bemutatkozó produkció rendezője Vagyim Milkov, főszereplői pedig Haja Zsolt, Lukács Gyöngyi és Szvetlana Akszenova.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.