Hangadó melléklet - lemez

Vilde Frang: Mozart

  • - csk -
  • 2015. június 14.

Zene

A norvég hegedűművésznő még csak huszonkilenc éves, de már jó párszor találkozhattunk vele. Játszotta a Müpában Sibelius Hegedűversenyét a Philharmonia Zenekarral, többször is meghívást kapott a Kaposfest kamarazenei eseményeire, nemrég pedig a Zeneakadémián lépett fel az Amsterdam Sinfonietta kíséretével, Mozart A-dúr hegedűversenyének (K. 219) szólistájaként. Pár nappal e fellépés előtt jelent meg Mozart-lemeze, amelyen szintén hegedűversenyeket ad elő, köztük az említett A-dúrt is – mellette a B-dúr koncert (K. 207) és az Esz-dúr sinfonia concertante (K. 364) fért még a korongra. Utóbbiban a brácsaszólót Maxim Rysanov játssza, az Arcangelo kamarazenekart az a Jonathan Cohen vezényli, akit szintén üdvözölhetett már a Kaposfest közönsége. A törékeny alkatú, nád­szálkarcsú Frangban annyi energia feszül, hogy azt ránézésre az ember el se hinné. Virtuóz hegedűs, pompás technikával, sokszínű hang­gal – ezt már bemutatkozásakor, a Sibelius-hegedűversenyt hallgatva is megállapíthattuk. A Mozart-versenyművekben sem adja föl a virtuóz közelítésmóddal együtt járó reprezentatív zenélésmódot, amely tele van dinamizmussal és impulzivitással. Sodró tempók a saroktételekben, pergő tizenhatodok, olykor a hirtelen felcsapó indulat erős hangsúlyai. De – és ez a legfon­tosabb – ettől még nem veszi át
a hangszeres bravúr a főszerepet. Vilde Frang nem technikai fenomén, hanem érzékeny muzsikus, aki a Mozart-versenyművekben a kamarazenei magatartás követelményeit sem felejti el: élénk, intellektuális és játékos párbeszéd a zenekarral, az apró részletek felé forduló figyelem. Az ukrán Maxim Rysanov (1978) méltó partner, ketten együtt mély és tartalmas előadásban varázsolják elénk a sinfonia concertante csodáját. Jonathan Cohen jóvoltából az Arcangelo alkalmazkodón, pontosan és üdén kísér.

Warner Classics

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."