mi a kotta?

Visszajáró szellemek

  • mi a kotta
  • 2022. szeptember 7.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/36. hétre

„Hadd jegyezzem fel ezt a rémtörténetet, amit Addingtonban hallottam (tizedikén, csütörtökön este) a canterburyi érsektől: homályos, puszta vázlata így szól – mivel neki is csak ennyit mondott (nagyon rosszul és tökéletlenül) egy hölgy, akinek a világos, körültekintő történetmondáshoz nem volt tehetsége: ifjú gyermekeket (nem tudjuk, hányan vannak és milyen korúak) hagynak a szolgákra egy régi kúriában, valószínűleg szüleik halála miatt. A szolgák, gonoszak és züllöttek, megrontják és lealjasítják a gyerekeket; akik rosszak, tele vannak sötét gonoszsággal. A szolgák aztán meghalnak (ki tudja, hogyan), de jelenésként visszatérnek, hogy a házat kísértsék; a gyerekeket veszélyes helyekre csábítják, mély árkokba, előbb-utóbb hátha elveszejtik magukat. Amíg a gyerekeket távol tartják tőlük, nem esik bajuk, de ezek az ördögi lelkek újra és újra próbálkoznak. (…) A történet ködös és hiányos, de hátborzongató hatást ígér. Nyilvánvaló, hogy a külső szemlélő irányából kell elmesélni.”

A hevenyészett feljegyzés Henry James naplójában származik 1895 januárjából. Két évvel később a Collier’s Weekly rémtörténetet rendelt az írótól, aki már csak a honorárium miatt is örömmel tett eleget a felkérésnek. Így született A csavar fordul egyet, amelyet rögtön Conan Doyle detektívtörténeteihez hasonlítottak. Az angol zeneszerző, Benjamin Britten tizennyolc éves volt, amikor hallotta a regényből készült rádiójátékot, majd rövidesen nekilátott a könyvnek is. Két évtizeddel később a Velencei Biennálén mutatták be azonos című operáját. Britten, aki különutas volt a modernisták között, egy tizenkét fokú motívumot állít az opera középpontjába, s egy Yeats-verssort: „megfúl az ártatlanság ünnepe”. A ritkán hallható opera Fischer Iván rendezésében és dirigálásával kerül színre a Müpában, a főbb szerepeket Miah Persson, Laura Aikin és Andrew Staples énekli, a Fesztiválzenekar játszik (szeptember 9. és 10., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.