opera

Wagner: A Nibelung gyűrűje

Zene

Az idén tizedszerre, s egyben utoljára játszották a Müpa egyedül­álló produkcióját, Wagner tetralógiáját. Népszerűsége, látogatottsága, sikere töretlen és maradéktalanul megérdemelt. Megálmodója, művészeti vezetője és karmestere Fi­scher Ádám, és a tőle várható minőség ígéretére a Wagner-énekesek világcsapatából boldogan sereglettek ide a legnagyobbak. Világszínvonalat kaptunk tíz éven át, mert az esemény beteljesítette ambícióját, már a kezdetén a legjobb előadások és a leghíresebb játszóhelyek közé emelkedett. Egyebek mellett azzal is, hogy Budapesten úgy játsszák, ahogyan sehol máshol, Bayreuthban sem: négy egymást követő napon. Amiből az is következik, s ez ennek az előadásnak fontos eleme, hogy az egyes szerepeket váltott énekesek játsszák, mert nincs az a torok, ami több egymás utáni napot bírna ezekből a nyaktörő szólamokból. Ennek köszönhetően nemcsak még több világhírű énekest hallhattunk, hanem az egyes figurák még plasztikusabbá és egyben általánosabbá, világosabbá, érthetőbbé váltak, mert elváltak egy adott énekes külső megjelenésétől, és így átfogóbb értelmet nyertek. A siker másik alapvető eleme a nagyszerű rendezés volt, Hartmut Schörghofer munkája, aki minimális díszlettel és jelmezzel dolgozott, így sokkal nagyobb teret hagyott a néző-hallgató egyéni érzékenységének és képzelőerejének, s az így kapott élmény sokkal mélyebb, mint számtalan, nagy rendezőnevekhez és híres operaházakhoz köthető, izzadságszagúan különlegesnek szánt előadás. Hely hiányában az énekesek csillagsorát képviselje itt egyetlen művész: a végig csúcsformában éneklő, elsöprő svéd Irene Theorin.

Az előadásokat a Müpa tíz éven át rögzítette, az anyag megvágva, kiadásra készen áll – megbocsáthatatlan volna, ha megállnának az eddig megjelent Walkür DVD-nél, és a gyönyörű előadás dobozban porladna el.

Budapesti Wagner-napok 2017, Müpa, június 15–18.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.