opera

Wagner: A Nibelung gyűrűje

Zene

Az idén tizedszerre, s egyben utoljára játszották a Müpa egyedül­álló produkcióját, Wagner tetralógiáját. Népszerűsége, látogatottsága, sikere töretlen és maradéktalanul megérdemelt. Megálmodója, művészeti vezetője és karmestere Fi­scher Ádám, és a tőle várható minőség ígéretére a Wagner-énekesek világcsapatából boldogan sereglettek ide a legnagyobbak. Világszínvonalat kaptunk tíz éven át, mert az esemény beteljesítette ambícióját, már a kezdetén a legjobb előadások és a leghíresebb játszóhelyek közé emelkedett. Egyebek mellett azzal is, hogy Budapesten úgy játsszák, ahogyan sehol máshol, Bayreuthban sem: négy egymást követő napon. Amiből az is következik, s ez ennek az előadásnak fontos eleme, hogy az egyes szerepeket váltott énekesek játsszák, mert nincs az a torok, ami több egymás utáni napot bírna ezekből a nyaktörő szólamokból. Ennek köszönhetően nemcsak még több világhírű énekest hallhattunk, hanem az egyes figurák még plasztikusabbá és egyben általánosabbá, világosabbá, érthetőbbé váltak, mert elváltak egy adott énekes külső megjelenésétől, és így átfogóbb értelmet nyertek. A siker másik alapvető eleme a nagyszerű rendezés volt, Hartmut Schörghofer munkája, aki minimális díszlettel és jelmezzel dolgozott, így sokkal nagyobb teret hagyott a néző-hallgató egyéni érzékenységének és képzelőerejének, s az így kapott élmény sokkal mélyebb, mint számtalan, nagy rendezőnevekhez és híres operaházakhoz köthető, izzadságszagúan különlegesnek szánt előadás. Hely hiányában az énekesek csillagsorát képviselje itt egyetlen művész: a végig csúcsformában éneklő, elsöprő svéd Irene Theorin.

Az előadásokat a Müpa tíz éven át rögzítette, az anyag megvágva, kiadásra készen áll – megbocsáthatatlan volna, ha megállnának az eddig megjelent Walkür DVD-nél, és a gyönyörű előadás dobozban porladna el.

Budapesti Wagner-napok 2017, Müpa, június 15–18.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.