websorozat - A GYÓNÁS

  • Baski Sándor
  • 2011. szeptember 29.

Zene

Nem lenne abban semmi meglepő, ha a kínzást és likvidálást napi rutinként művelő Jack Bauer egy esős délután besétálna egy templomba, hogy könynyítsen a lelkén. Bármilyen megingathatatlannak tűnik a jeles terrorelhárító, talán benne is támadnak néha kétségek cél és eszköz relációs viszonyát illetően.
Nem lenne abban semmi meglepõ, ha a kínzást és likvidálást napi rutinként mûvelõ Jack Bauer egy esõs délután besétálna egy templomba, hogy könynyítsen a lelkén. Bármilyen megingathatatlannak tûnik a jeles terrorelhárító, talán benne is támadnak néha kétségek cél és eszköz relációs viszonyát illetõen. A gyónás címû websorozat író-rendezõje any-nyira sajnos nem volt merész, hogy Kiefer Sutherlandet Jack Bauer-i minõségében ültesse be a gyóntatószékbe - a színész ezúttal egy bérgyilkost alakít, aki szeretné megérteni, hogy legutóbbi, gyakorló keresztény áldozata miként volt képes teljes lelki nyugalommal fogadni a halált. A fülke másik felében helyet foglaló John Hurt elõbb a sablon válaszokkal próbálkozik, a bûnbánatnak jelét sem mutató hitman azonban meglehetõsen felkészült vitapartnernek bizonyul, ráadásul kilátásba helyezi, hogy ma este újból teljesít egy megbízást, hacsak a pap nem tudja errõl lebeszélni.

Az alaphelyzet önmagában sem érdektelen, de aki a fegyverrel hadonászó Sutherland jelenléte okán, mintegy pavlovi reflexként, nem csupán erkölcsi és vallásfilozófiai problémákat boncolgató kamaradrámára vágyik, hanem egy igazi, 24-et idézõ csavarra, annak sem kell csalódnia - legfeljebb csak azért, mert a poén elég hamar kitalálható. A mindössze 10 rövid epizódból álló websorozat legnagyobb erõssége persze nem is az esetlegesen levonható konklúziókban rejlik, hanem a két színész hibátlan összjátékában. Sutherland meggyõzõen hozza a hidegvérû, nihilista mesterember figuráját, Hurt pedig már akkor sem tudna hamisan játszani, ha akarna. A fináléra egyébiránt az is kiderül, hogy Sutherland szerepeltetése mégsem a vak véletlen mûve: Bauer és a bérgyilkos rokon lelkek, mindkettejüknek munkaköri leírása a vérben tocsogás, és mindketten meg vannak gyõzõdve arról, hogy helyesen cselekszenek. Már csak az a kérdés, hogy mihez kezdjünk ezzel az információval.

http://hu.axn.com/videos

***és fél

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.