Lemez

World music: a csúcson

Zene

járunk, tévedhetetlenül. Kanadai klezmer, chilei cumbia és olasz folk a mennyekből – csak a végén lesz sötétebb Finnországban, de azt meg épp azért szeretjük.

Geoff Berner: We Are Going To Bremen To Be Musicians Minden oké, ebben az évben sem maradunk első osztályú klezmer nélkül. A kanadai Geoff Berner eddig kevésbé volt ismert ezen az égtájon, de majd utánanézünk. Ami a lényeg: hetedik albumával a lehető legjobb társaságba került. A klezmerfronton megkerülhetetlen Oriente Musik adta ki, a forradalmár Socalled volt a producere, és az egyik legvadabb klarinétos, Michael Winograd fújja rajta. Ennyit a referenciákról; illetve, bocsánat, még egy jelentős párhuzam. Daniel Kahn, aki ugyancsak a klezmer, a punk-rock és a politikai kabaré összeboronálásával jutott a csúcsra. Ezzel a hangoltsággal eddig ott egyedül időzött, de most már ketten vannak. És mindketten annak a „klezmer bund” mozgalomnak az elkötelezettjeként, amely a keményvonalas ideológiákkal szemben inkább a nyitottságban és az alkotó szabadságban érzi otthon magát.

Szóval, mintha a Clash Kurt Weill-nótákat játszana egy jiddis buliban, úgy kell elképzelnünk a harmonikás-énekes-dalszerző Geoff új lemezét. Ennek a bulinak Bréma a helyszíne, és mint az állatmesében, megtörténik a csoda. Elvégre még a halál is legyőzhető, ha összefognak a kitaszítottak – adja magát a mesés üzenet, ahogy a munkásmozgalmi klezmerdalokból is megtanulhattuk már. Geoff persze maga írta és jelentősen aktualizálta a szövegeit, de aki nyelvileg nem veszi a lapot, az sem jár pórul. Hiszen ezek úgy jó számok, ahogy vannak: azonnal a fülbe másznak, eszük ágában sincs onnan tágítani, legfeljebb az lehet kérdés, hogy az egyik szerzeménye jobb, vagy a másik. (Oriente Musik, 2015)

 

 

 

 

Ilaria Graziano, Francesco Forni: From Bedlam To Lenane Manapság, amikor vadul fuzionál és kényszeredetten hangoskodik a világzenei színtér (nagyja), bátorság kell egy ilyen albumot tenni az asztalra. Még akkor is, ha külön-külön már bizonyítottak ennek az olasz duónak a tagjai. Főleg a filmzenék rajongói előtt: Francesco zeneszerzőként, Ilaria pedig elbűvölő hangú énekesnőként, aki a The Girl from Nagasaki című filmben egy duettre Marianne Faithfull partnere volt.

Szóval, egy szál gitár (vagy ukulele) és hozzá az ének (többnyire Ilariáé), ennyi az egész. És mégis leesik az áll, és marad is a mélyben, hiszen valami bámulatos érzékenységű dolgot lehet hallani. Még jó, hogy csak összefacsarodik, és nem megszakad tőle a szív…

Manapság, amikor az olasz világzene a pörgős pizzicával szüretel, én nagyon menőnek tartok egy ilyen gyökértelen, folkos-bluesos albumot. Hál’ isten, nem vagyok egyedül ezzel. Az európai világzenei rádiósok novemberi listáján a kilencedik helyről startolt, és ez csak a kezdet, lefogadom. (Agualoca Records, 2015)

 

 

 

 

Chico Trujillo: Reina De Todas Las Fiestas Az év legdögösebb latin-amerikai lemeze, ide a bökőt. A chilei Chico Trujillo sztorija tizenöt évvel ezelőtt egy poros kisvárosból indult, ahol Aldo Asenjo régi chilei és kolumbiai cumbiaslágereket kezdett játszani, amikor La Floripondio nevű skabandájának éppen nem adódott dolga. Csak úgy, a móka kedvéért indultak az első turnéjukra is, de úgy hozta a sors, hogy folyton visszahívták őket, így a nyaraik nagy részét Európában kellett tölteniük. Azóta túlestek fél tucat lemezen, és már a kutyának sem kell a La Floripondio, viszont a Chico Trujillót úgy tartják számon, mint a legizgatóbb chilei koktélt. Most mit lehet ilyenkor csinálni?

A Chico Trujillo azt tette, amiben abszolút nyerő. Egy olyan koronggal állt elő, amely mélyen gyökerezik a chilei cumbiában, de nem ragad le annál, hanem ki-kiruccan a mexikói, az argentin, a perui és a kolumbiai stílusok felé. Ez a pánlatin attitűd persze nem a saját találmánya, de ahogy műveli, az páratlanul, minden porcikájában lenyűgöző. Jelentős szerepet játszik ebben a Banda Wiracocha közreműködése, mely egy harminctagú rézfúvós-partizene­kar. Képzelhetik, hogy micsoda mennybéli fieszta támad! De jobb, ha inkább belekóstolnak, aztán repeta mindhalálig… (Barbés Records, 2015)

 

 

 

 

Sanna Kurki-Suonion Kuolematon Erikoissysteemi Emelje fel a kezét, aki emlékszik a finn Sanna Kurki-Suonióra! Hm, azért többre gondoltam… Elvégre az északi világzene egyik kultikus zenekarában, a Hedningarnában énekelt az ezredfordulóig, és aztán a szólódolgai is becsületére váltak. Na, de majd most rákattannak többen, hiszen jelentős fordulatot vett. Kegyetlen nevű új projektjét egy vegytiszta rockzenekarhoz kötötte – gitárokkal, billentyűvel, dobbal, egyszóval a lehető legtávolabb a népi hangszerektől. Annak dacára, hogy közben karéliai népdalok szövegéhez nyúlt, megtoldva őket Aulikki Oksanen és a saját költészetével. Drasztikus, sötét, reménytelen szerelmes versekkel, melyekhez olyan zenét írt, amely mentes minden érzelgősségtől, de amit úgy oda lehet tenni egy ilyen súlyos finn társaság élén. Már csak azért érdemes megvenni a lemezt, hogy szembenézzünk ezekkel az arcokkal. Ez nem az irgalom terepe – sugallják rezignáltan. Kérdés persze, hogy az irgalom kit izgat egyáltalán… (RockAdillo Records, 2015)

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.

Presztízskérdés

A magyar kormányzat hosszú ideje azt kommunikálja, hogy csökkent a szegénység Magyarországon, az MCC-s Sebestyén Géza pedig odáig jutott, hogy idén februárban bejelentette a szegénység eltűnését is. A kormány helyzetértékelése eddig is vitatható volt, és a KSH szegénységi adatai körül felfedezett furcsaságok tovább bonyolítják ezt az így is zavaros ügyet.

„Lövésük sincs róla”

Magyarországon nem az illegális kábítószerek okozzák a legnagyobb problémát a fiatalok körében. A hazai 16 évesek élen járnak az alkohol, a cigaretta és e-cigaretta kipróbálásában, és kilátástalannak érzett helyzetük miatt sokan a serkentők felé fordulnak.