Lemez

World music: ideje

Zene

hátrafordulni. Friss áru érkezett az ötvenes-hatvanas évekből. A legújabb múlt idő, főleg latin holmikkal.

Miramar: Dedication to Sylvia Rexach Puerto Ricóban soha nem volt olyan népszerű a boleró, mint Mexikóban vagy Kubában, de azért akadt egy énekesnő, aki ebben utazott (míg 1961-ben le nem gyűrte a gyomorrák). Sylvia Rexach volt a neve, keményen bagózott és piált, ő alapította meg San Juan első női együttesét, és a helyi kabarékban élte le rövid, de sűrű életét. Mindössze egyalbumnyi bolerófelvétel maradt utána, de nem kellett több, hogy fejet hajtson előtte a – gitáros-énekes Rei Álvarez által alapított – Miramar. Mely most ezzel az albummal debütált.

Hét számot feldolgoztak Rexachtól, és hozzátettek három saját szerzeményt, azt jelezvén, hogy a sztori nem csak Sylviáról és az ötvenes évekről szól… Ahogyan a Buena Vista Social Club nyúlt az épp feledésbe merülő klasszikusokhoz, annak az eleganciáját citálhatnánk ide, ha méltó párhuzamra vágynánk. De amúgy is rogyásig van az örökös vágyakozással az album. Egyrészt mindent tud arról a finomságról, amit a klasszikus boleró kíván, de a legkevésbé sem tocsog a szimpla nosztalgiában: ahogyan a gitár, az orgona vagy a vonósnégyes szól, az tele van frissességgel és a műfajon túlmutató szárnyalással. Amíg csak a szív engedi… (Barbés Records, 2016)

 

 

 

 

Orkesta Mendoza: Va­mos A Guarachar! Tucsonban járunk, egyórányira a mexikói határtól. Itt tenyészik a Calexico zenekar, a város egyes számú nevezetessége, és itt szökkent szárba az Orkesta Mendoza is, mely az első albumán még Sergio Mendoza y La Orkesta néven futott. A minden hangszeren büfé Mendoza mellesleg a Calexicóban is játszik, a calexicós Joey Burns és John Convertino pedig az Orkesta Mendoza korongján, na de ennyit az átfedésekről!

Már csak azért is, mert az Orkesta Mendoza pompásan tolja a szekeret a maga lábán is, jócskán megelőzve társait a manapság újra virágzó latin pszichedélia terepén. A fő csapás iránya a cumbia, de a mambótól a chichán át a mariachiig számos latin stílus belefér, nem beszélve a rockos befolyásokról. Mindebből pedig valami roppant szórakoztató tánczene keveredik ki, mely egyszerre hatvanas évekbeli és kimondottan mai: szörfös gitárokkal, vintage billentyűkkel és mariachi trombitákkal, nem feledkezve meg a lassúzni vágyók igényeiről sem. Szóval, itt a határ mentén mintha egy szürreális bálteremben járnánk, ahol Tarantino éppen összeborul Perez Pradóval. És nagyon úgy fest, hogy igazuk van. (Glitterbeat Records, 2016)

 

 

 

 

Oláh Gipsy Beats: No.1.
Az Oláh Gipsy Beats a Romano Drom együttesre épül, megtoldva az Ando Dromból, a Ternipéből és a Szilvási Gipsy Folk Bandből ismert arcokkal. A számaik is ennek a négy bandának a „slágereiből” – az oláh cigányzene örökzöldjeiből – kerültek ki. A világpiacot talán nem rengették meg velük, de a maguk idejében nemcsak fontosak, hanem igazán szerethetők is voltak. Csak hát az a múlt idő, a jelen pedig a „Gipsy Beat”, fúvósokkal, basszusgitárral és dobszerkóval – gondolhatta (a zenekar- és művészeti vezető) Kovács Antal, aki mostanában ebbe az irányba tolta a Romano Dromot is. Nyilván ízlése válogatja, de szerintem rossz lóra tett. Én arról is lebeszéltem volna, hogy feltétlenül a „korszerűséget” feszegesse, mert az olykor maga a halál, de ebbe most nem mennék bele. Ám ezúttal inkább a nyugati piac érdektelen elvárásainak való megfelelést gyanítom a háttérben – és ennél csak az összhang „szomorúbb”. Melyre úgy rátelepedtek a „balkáni” fúvósok, és úgy kalapálja végig a basszus meg a dob, hogy esélyük sincs az oláh dallamoknak a természetes szépségükkel és a kiváló énekhangokkal hatniuk. Kár. (Fonó Budai Zeneház, 2016)

 

 

 

 

Bonga: Recados de Fora A hetvennégy éves Bonga az angolai világzene jelképes alakja, akinek életútja aligha sűríthető egy olyan visszatekintő albumba, mint amilyen ez a Recados de Fora. Miután halászként tengődő édesapja megismertette a tradicionális zenék fogásaival, Kissueia nevű zenekarával Bonga a portugál uralom ellen lázadó dalokat énekelt, de nem ezzel keltett feltűnést, hanem a gyorsaságával. Konkrétan a négyszáz méteres síkfutás bajnokaként lett a portugál válogatott tagja, hogy aztán Lisszabonban bekapcsolódjon az emigráns angolai ellenállók mozgalmába. Míg a hetvenes évek elején le nem bukott.

Miután száműzték Portugáliából, Rotterdamban kötött ki, ott vette fel a Bonga álnevet és a legendás, Angola 72 című albumot. Zöld-foki zenészek kísérték rajta, és épp olyan jellemző volt rá a morna keserűsége, mint Bonga forradalmi hevülete. Rövidesen a hasonló rangú Angola 74 következett, majd beköszöntött a szabadság, és attól kezdve Bonga hol Párizsban, hol Lisszabonban, hol Angolában dekkolt. Tucatnyi lemezén jól megfértek a szívszorító angolai balladák és a tüzes szembák – a brazil szambák afrikai felmenői –, olykor az Angola 72-éhez fogható sikerrel.

A Recados de Fora sem okoz csalódást, valójában csak az lehet kérdés, hogy ez most jó vagy rossz hír… Bonga hangja maga a melankólia, így hát azok a dalok az igazik, melyeknél megszakad a szív. Közülük is kirí a morna és a fado közös jegyeit mutató Sodade, Meu Bem, Sodade: az minden hallgatást megér. (Lusafrica, 2016)

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.