Lemez

Csupa kacat - Lady Gaga: Joanne

  • Lang Ádám
  • 2016. november 21.

Zene

Volt idő, amikor ő uralta a popzenét. Ma viszont...

Volt másfél év a popzene történetében, amikor nemigen volt népszerűbb előadó Lady Gagánál.
Ez az időszak nagyjából az első lemeze megjelenésétől (és a Pokerface klipjétől) a Beyoncéval közös Telephone kisfilmjéig tartott, s ez többé-kevésbé egybeesett a szintipop reneszánszával. De persze a harsány, azonnal ragadó slágerek voltak az igazán fontosak: a Bad Romance vagy a Paparazzi, illetve hogy az énekesnő folyamatosan olyan ruhákban tudott megjelenni, amelyekről nem lehetett nem írni. Vagy szeretni, vagy gyűlölni kellett, de kikerülni nem lehetett.

Innen azonban nem igazán volt feljebb. A dance-popot a heavy metál elemeivel és esztétikájával összekutyuló Born This Way ugyan a maga bizarrságában az énekesnő legeredetibb darabja lett, de ezt – a slágereken túl – csak a fanatikus rajongói tudták értékelni. A következő anyag, az Artpop már egy elbizonytalanodott Gagát mutatott, aki a furcsaságát megtartva kapaszkodott volna vissza a popzene tetejére, 2013-ban azonban már nagyon avíttasan hatott az énekesnő pusztán külsőségeiben extravagáns zenéje. Az utóbbi években dzsessz-sztenderdeket énekelt Tony Bennett-tel, nemierőszak-ellenes kampányhoz írt dalt, valamint játszott az American Horror Storyban. Billboard-listavezető lett, Oscarra jelölték, valamint a Golden Globe-ot is megkapta, de a popzene története ettől még nélküle folytatódott.

false

Noha a szívébe nem látunk, a pop ökonómiája alapján alighanem jogosan feltehető, hogy visszatérő lemezével a világ újbóli meghódítása lehet a célja. Mondom ezt annak ellenére, hogy kis pubos koncertekkel promózta az albumot, és ahelyett, hogy a legmenőbb producereket hívta volna össze, olyan alternatív figurákkal dolgozott együtt, mint Kevin Parker, Josh Homme, Florence Welch vagy Father John Misty. Azonban hiába ez a nagy dobásokat ígérő névsor, illetve a countrys és úgy általában az amerikai vidék romantikája felé közelítő elmozdulások, a Joanne ócska, idejemúlt, összecsapottnak ható poplemez lett. És a „pop” most nyugodtan lehet szitokszó, a fenti törekvések ugyanis végig a leggagyibb formájukban mutatkoznak meg. Tényleg, mintha egy zeneszerkesztőből szedegettek volna össze ilyen-olyan sablonokat.

A nőket és az ő életük problémáit megéneklő Joanne egyébként éppen az év másik hasonló indíttatású anyaga, Beyoncé Lemonade-je mellé téve olvad el végleg. Míg utóbbi markáns, sokfelől merítő, jól kidolgozott anyag tüzes, metsző szövegekkel, addig ez egy fröccsöntött kacat felejtős számokkal, béna szlogenekkel – és igen, a korábbi hasonló elhajlásokat hitelesítő reflexiók teljes hiányával.

Universal, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.