World music: ha az

  • 2001. április 5.

Zene

lenne a kérdés, hogy az alábbi lemezek közül melyiket érdemes megvásárolni, mi mást felelhetnék, mint hogy remélhetőleg kiderül...
lenne a kérdés, hogy az alábbi lemezek közül melyiket érdemes megvásárolni, mi mást felelhetnék, mint hogy remélhetőleg kiderül...

n Faudel: Samra. Párizsi születésű és neveltetésű lévén, az ifjú Faudel éppúgy rákapott a funkra és a rapre, mint oráni rai-énekesnő nagymamáját látogatva az arab hagyományra; s még húsz sem volt, amikor a keleti és nyugati fülbevalókat ügyesen porciózó Baida című albumával magára vonta a francia rai-színtér figyelmét. Királyból volt ott pár, de Faudelnek "a rai hercege" cím elnyerése sem jött rosszul, pár hónap múlva így Khaled és Taha mellé férkőzhetett az 1, 2, 3 Soleils koncertalbumon. Dobbantásnak ez igen, lenn a kalap, kérdésnek legfeljebb a jövő idő maradt. Most pedig azon is túl vagyunk. És ha nem várunk többet ettől a Samrától, mint Khaled vagy Taha hétköznapi - na jó: jellegtelen - pillanataitól, akkor nem járunk vele rosszul: anélkül, hogy megbántana, békésen "elszólogat" a háttérben; a fiatalembernek, ugye, kellemes a hangja, rendesen hangszerelt rendes popdalokat énekel; csak hát az arab klasszikusok vagy a rai erőteljesebb darabjainak ismeretében az ember hajlamos többet várni, és akkor máris baj van. Nem több, csupán ennyi: ezúttal nem buggyant ki semmi érdemleges. (Mercury/Universal, 2001) * * * és fél

n Kanizsa Csillagai: Foku drákuluj. Ez a nyolcadik éve működő roma zenekar azáltal tűnt ki korábbi lemezével, hogy nem az oláh, hanem az archaikus román nyelvű beás folklórra épített. így fest az alapállás az új albumán is, de immár külön bejáratú lépésekkel: nemcsak magabiztosabban szólal meg, de olyan saját szerzeményeket is felmutat, amelyek a beás dalokhoz megkülönböztethetetlenül illeszkednek. A Foku drákuluj tizenhárom számának egyike sem lapos vagy közhelyes, s ez éppoly jelentős érdeme az anyagnak, mint a vokális gazdagság vagy a gitár-tambura-kanna-kanál hangszerelés színesítése harmonikával és hegedűvel. Már csak azért drukkolok, hogy legközelebb (még) több szerepet kapjanak az érzelmi viharok, s akkor nemcsak Kanizsán, de országos viszonylatban is a legvonzóbb csillagok közé tartozna a zenekar. (Bahia, 2000) * * * * és fél

n New Beats From The Delta. Tiszta sor. A Kövér Patkányról elnevezett lemezkiadót öt újabb bőr bekebelezésére sarkallta, hogy R. L. Burnside country-bluesát úgy megdobták a hip-hop alapok. Johnny Farmer, Junior Kimbrough, T-Model Ford, Cedell Davis és Asie Payton mississippis felvételeire így szabadulhattak rá az Organized Noize, Shrive Alive, Big Oomp és Go Gittas Camp nevű hip-hop kollektívák, s meg kell mondanom, nem is méltatlanul. Az mindenképpen átjön ebből a gyűjteményből, hogy a tánczenének komoly tartaléka van még ebben a fúzióban - így együtt sokkal izgalmasabbnak tűnnek, mint külön-külön. Négy-öt szám egészen átütő, de a többi is vállalható, felelősségem korlátlan tudata dacára is figyelemre + lemezajánlatra méltó. (Fat Possum/Epitaph/HMK, 2000) * * * *

n Phat Global. Ez a válogatás ugyancsak a határokra tojás, továbbá a tradicionális kultúrák és az elektronikus bekavarások szelleméből fakadt, de ezúttal eklektikusabb a felhozatal, és lényegesen szórtabb a minőség. A kilencvenes évek végén startolt Palm Pictures kiadói-terjesztői köréből többen befutottak már: Cheb Mami, Sly & Robbie, Manu Chao, a P 18 vagy Baaba Maal inkább áruvédjegyei, mint felfedeznivalói e korongnak; Baaba Maal esete ugyan azt is példázza, hogy nem kéne engedni a Thievery Corporationt mindenkibe belemixturázni. Hanem először hallottam - és igen nyugtalanítónak - a brit ázsiai undergroundból Jolly Mukherjét, a kolumbiai Aterciopeladost, aztán a francia Sergent Garcia salsamuffinja is a frissebb hajtások közül való; mégsem őket, hanem a kolumbiai-angol Sidestepper drum ´n´ bassesített cumbiáját birtoklandó muszáj megszerezni ezt az anyagot. (Palm Pictures, 1999) * * * *

n Dona Rosa: Histórias da rua. A portugáliai fadóról már majdnem mindent tudunk. Azt mindenképpen, hogy a "sors" megfelelője; hogy a görög rembetika és az argentin tangó rokona; hogy a XIX. század közepén terjedt el a kávéházakban-kocsmákban, és hogy a melankóliájától a legjobb esetben is tökre ki lehet bukni. Mísia és a Madredeus dolgai kapcsán került eddig szóba, de Dulce Pontes sem fogja megúszni; most pedig itt van a vak Dona Rosa igen-igen megindító sorsa s éneke. Négyéves volt, amikor agyhártyagyulladásban elvesztette a látását, és csak néhánnyal több, amikor arra kényszerült, hogy nyomorgó sorstársaihoz hasonlóképp, utcai zenészként vagy újságárusként próbálkozzon. Lisszabon és a fado sorsától elválaszthatatlan az övék, más kérdés, hogy a szórakoztatóbiznisz nem körülöttük szimatol. Dona triangulummal kísért dalait a bécsi impresszárió, André Heller emlékezete őrizte meg, és amikor egy tévéfilmhez egy fadó énekesnőt kellett találnia, felkutattatta egy, a vakokat támogató portugál társasággal. A tévés felvétel során társult a harmonikás Ricardo Diaszal és a bolgár Angelite asszonykórussal - ők vendégeskednek a film nyomán kibontakozó album néhány dalában is. Hogy nagyon-nagyon feldobják, azt helytelen volna állítani, de legalább színesebbé, változatosabbá teszik; amúgy nincs mitől tartanunk: könyörtelenül hardcore szomorúság zúdul. (Jaro/Mafioso, 2000) * * * *

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.