Lemez: Szóljon hangosan az ének (Tribes vol. 6 - Soul Searching)

  • 2001. április 5.

Zene

Ha igényes, mégis szórakoztató zenéről van szó, egyszerűen nem lehet betelni a mostanában feltűnően kreatív németekkel (külön felhívnám mindenki figyelmét arra a vélhető friccre, aki Petofi néven gyárt zenéket). A Jazzanováról már sokan hallottak, a Compost kiadóról már mi is ejtettünk szót, ideje hát megismerkedni az Infracom! kiadóval is, amely az egyik legigényesebb (most jön a leegyszerűsítő címkézés) nu jazz label. Jó szokás szerint vannak saját produkcióik (elég csak az Aromabart vagy a Haciendat említeni), emellett pedig gyűjtik és kompilációkon adják ki a rokonlelkű kiadók dolgait, s érkeznek is a zenék szerte Európából - függetlenül a szerzők és előadók nacionáléjától.
Ha igényes, mégis szórakoztató zenéről van szó, egyszerűen nem lehet betelni a mostanában feltűnően kreatív németekkel (külön felhívnám mindenki figyelmét arra a vélhető friccre, aki Petofi néven gyárt zenéket). A Jazzanováról már sokan hallottak, a Compost kiadóról már mi is ejtettünk szót, ideje hát megismerkedni az Infracom! kiadóval is, amely az egyik legigényesebb (most jön a leegyszerűsítő címkézés) nu jazz label. Jó szokás szerint vannak saját produkcióik (elég csak az Aromabart vagy a Haciendat említeni), emellett pedig gyűjtik és kompilációkon adják ki a rokonlelkű kiadók dolgait, s érkeznek is a zenék szerte Európából - függetlenül a szerzők és előadók nacionáléjától.

A Tribes az Infracom! hagyományos válogatássorozata: a legfrissebb, hatos sorszámú darabon az alcímhez híven javarészt soul inspirálta muzsikákat hallunk: nénik, bácsik dalolnak benne az élet keserveiről, szépségéről, mintegy mellékesen, megtámasztva a számok nu jazz, deep house, drum and bass lüktetését, máshol meg csak ez utóbbit halljuk, ohne vokál, s csak érezzük, hogy a szerző lelkéből jön a muzsika. Tizenkét szám, majdnem mind jó, de vannak a legjobbak, ők kapják a jutalomcukrot. Az első csapás Ultra Naté a 4 Heróval súlyosbítva (Dego a szerző és a producer): a garázsdíva egy, a tőle megszokottnál lassabb, finoman lüktető, jazzes darabbal indít, a második elszállás egy Silent Poets-szám instrumentális mixe a Two Banks Of Fourtól, tán a legszebb valamennyi közül. De jön, ha jőni kell egy elbűvölő vokális darenbéz a német Micatone-tól (Jazzanova-istálló), majd rá Jiva-féle Stars (Tauriva mix) scat-vokállal, s alatta a nyugtalanító jazzgroove, s ráadásként egy Leroy Smith-féle deep house remix (az eredeti Ne-Grove: Let It Ride), hogy táncoljon, akit az anyja sem sirat. És csak ezután jön a ráadás: az egészen fura ritmikájú Brand New Day Pavel Dego Kostiuktól - egyenest Varsóból, és a végén az adu, aki mindent üt: Maurice Fulton, akinek (mint producernek) még 1990 körül számos Crystal Waters-számot köszönhetett az emberiség - például a hírhedt Gipsy Womant, tudják, az a zongorás-vokálos lüktető house a ladádíládádá refrénnel és a helyben táncoló énekesnővel. Fulton Life Is Water című garázs-bugija a legpörgősebb szám az egész válogatáson - nem is érteni, miért menekült Finnországba, ha csak nem éppen ezért. Tavasz van, tessék ilyen zenét hallgatni, mert ettől még a fű is gyorsabban nő.

Minek

Infracom!/Deep Music Depo

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?