Balaton Sound

Győzelem egyéniben

Wu-Tang Clan, Nas

Zene

Az idei Balaton Sound felhozatala jól festett hiphopügyileg. A nyitónapon például a Wu-Tang Clan lépett fel a nagyszínpadon, egységesen, kollektívaként, márpedig ilyen mennyiségben egyszerre soha nem jártak nálunk (azért egyenként előfordultak már errefelé, elsősorban a Dürer kert környékén).

Ráadásul elvileg épp albummegjelenés előtt állnak, csak kérdés, hogy ez a 2007 óta tartó állapot meddig húzódik - legutóbb 2013 novemberét ígérték be. Kérdés, hogy vajon miért nem közös albumokba ölik az energiájukat a szólócuccaik helyett, bár pont idén Inspectah Deck egész jó kis anyagot villantott 7L és Esoteric oldalán Czarface címmel.

Az elmaradhatatlan dj-s intrót (és később scratch-szólót is) tartalmazó Wu-Tang-szett nem rengette meg a Sound közönségét, a tagokról pedig csak ritkán derült ki, hogy élvezik, amit csinálnak. Általában kör alakot formáztak a színpadon, és egy helyben tipródtak - a többiekhez képest csak a józsefvárosi piacon is ritkán látható fukszot viselő Raekwon és a stagedivingolást sem megvető Method Man tűnt lelkesebbnek. A végeredmény közepes buli lett olyan fazonoktól, akik talán túlságosan is komolyan veszik a legendastátuszt, a rendkívül bénán befejezett Gravel Pit után mégsem derogált nekik unottan levonulni a színpadról.

Mivel Nas fícsöringelt egy korábbi Wu-Tang-lemezen (The W), az ember reménykedhetett, hátha összejön egy kis vendégeskedés, de ez végül nem történt meg. Ráadásul amiatt is lehetett izgulni, hogy egyáltalán felbukkan-e a színpadon, ugyanis a legutóbbi magyarországi látogatása finoman szólva viharosra sikeredett (történt ugyanis, hogy nem volt hajlandó fellépni, de a gázsit azért megtartotta magának). Szerencsére most nem volt ilyen incidens: a kötelező, hergelős intrót követően egy dobos társaságában felugrott a színpadra, és sportújságírói sablonnal élve fel is szántotta azt. A Wu-Tanggel ellentétben Nas most éppen albumot népszerűsít, aminek az a címe, hogy Life Is Good, és a válását hivatott feldolgozni Kelisszel. Az albumhoz hasonlóan ez a buli is tele volt pozitív üzenettel: "az élet jó", "csodásan süt a nap", "szeretlek titeket", "csak egyszer élünk" és hasonló szlogenek zúdultak a nézőkre, akik a meglepően korai idősáv ellenére is szép számban vonultak a nagyszínpad elé. Ráadásul a végig budapestező wu-tangesekkel szemben a színpadi produkcióját elnézve a hiphop Freddie Mercuryjának tűnő Nas tudta, hogy a Balatonon van. Ugyan volt egy-két kisebb üresjárat, de ha a műsor olyan slágereket tartalmaz, mint a World Is Yours, a Life's A Bitch vagy az If I Ruled The World, akkor nagyon nagy baj nem lehet. Volt még tiszteletadás Biggie-nek és 2Pacnek, majd végül egy újabb jó pozitív darabbal, a One Love-val sikerült zárnia. Nas, aki mindig is ügyesen lavírozott az underground és a mainstream között, egymaga sokkal szórakoztatóbb volt, mint a teljes Wu-Tang-tagság.

Zamárdi, július 11-12.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.