Könyv

Zeke Gyula: Volt egy feketém. A budapesti presszók története

  • Götz Eszter
  • 2015. május 17.

Zene

Budapest 20. századi történetét mostantól már nem lehet megírni Zeke Gyula presszómonográfiájának ismerete nélkül. Kávé ide vagy oda, a könyv jelentősége óriási, akárcsak a mögötte sejthető kutatómunka, és amögött persze az évtizedes, elszánt és módszeres presszóban üldögélés, az interjúk, beszélgetések, barátságok.

Zeke olyan alapossággal, körültekintéssel és beleérzéssel foglalja össze a budapesti eszpresszók tündöklését és bukását, hogy szinte az olvasót is odaülteti a műanyag huzatú kis székekre, az olvadó tócsákban ázó nagykabátaljak közé. Végigjárja a harmincas évek felgyorsuló tempójú nagyvárosának minden szegletét, mesél dr. Katona Imréné feminista gesztusnak is beillő, 1937-es presszóalapításáról és a pultot uraló Pavoni-kávégép vonzerejéről, a pesti neonreklámok betűiről és az 1944-ben megörökített „tárgyilagos, polgári, közönséges almáslepény-szeletről”, a nyilas korszak és a ­koalíciós idők munkásrazziáinak dramaturgiai párhuzamáról vagy Aliról, a Bristol fekete mixeréről.
S mindezt elképesztő nyelvi gondosság és gazdagság kíséri, hogy „a légüres térben lebegő szövegek mákonyára szoktatott olvasó” ne feledje: Budapest valaha a presszók nagyvárosa volt.

A feldolgozott forrásanyag eddig érintetlenül hagyott kincstár, hiszen Zeke nem az ismert irodalmi passzusokkal rukkol elő, hanem több köbméternyi, parlagon hagyott irathalmazból bányássza elő mindazt, ami a kávés nyilvánosság tereit, vendégeit, működtetőit és politikai hátterét bemutatja. Közöttük van a Pátria kávéház elvtársi következetességű brigádnaplója, naplók és publikálatlan visszaemlékezések, névtelen cikkek és panaszlevelek, de Esterházy Péter finom zsánerképe is az ügynöki jelentést író édesapja és a szomszéd asztalnál az örökkévalóságnak író Mándy Iván közös kávéházi pillanatáról.

Balassi Kiadó, 2014, 328 oldal, 3400 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.