Könyv

Zeke Gyula: Volt egy feketém. A budapesti presszók története

  • Götz Eszter
  • 2015. május 17.

Zene

Budapest 20. századi történetét mostantól már nem lehet megírni Zeke Gyula presszómonográfiájának ismerete nélkül. Kávé ide vagy oda, a könyv jelentősége óriási, akárcsak a mögötte sejthető kutatómunka, és amögött persze az évtizedes, elszánt és módszeres presszóban üldögélés, az interjúk, beszélgetések, barátságok.

Zeke olyan alapossággal, körültekintéssel és beleérzéssel foglalja össze a budapesti eszpresszók tündöklését és bukását, hogy szinte az olvasót is odaülteti a műanyag huzatú kis székekre, az olvadó tócsákban ázó nagykabátaljak közé. Végigjárja a harmincas évek felgyorsuló tempójú nagyvárosának minden szegletét, mesél dr. Katona Imréné feminista gesztusnak is beillő, 1937-es presszóalapításáról és a pultot uraló Pavoni-kávégép vonzerejéről, a pesti neonreklámok betűiről és az 1944-ben megörökített „tárgyilagos, polgári, közönséges almáslepény-szeletről”, a nyilas korszak és a ­koalíciós idők munkásrazziáinak dramaturgiai párhuzamáról vagy Aliról, a Bristol fekete mixeréről.
S mindezt elképesztő nyelvi gondosság és gazdagság kíséri, hogy „a légüres térben lebegő szövegek mákonyára szoktatott olvasó” ne feledje: Budapest valaha a presszók nagyvárosa volt.

A feldolgozott forrásanyag eddig érintetlenül hagyott kincstár, hiszen Zeke nem az ismert irodalmi passzusokkal rukkol elő, hanem több köbméternyi, parlagon hagyott irathalmazból bányássza elő mindazt, ami a kávés nyilvánosság tereit, vendégeit, működtetőit és politikai hátterét bemutatja. Közöttük van a Pátria kávéház elvtársi következetességű brigádnaplója, naplók és publikálatlan visszaemlékezések, névtelen cikkek és panaszlevelek, de Esterházy Péter finom zsánerképe is az ügynöki jelentést író édesapja és a szomszéd asztalnál az örökkévalóságnak író Mándy Iván közös kávéházi pillanatáról.

Balassi Kiadó, 2014, 328 oldal, 3400 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.