Könyv

Zeke Gyula: Volt egy feketém. A budapesti presszók története

  • Götz Eszter
  • 2015. május 17.

Zene

Budapest 20. századi történetét mostantól már nem lehet megírni Zeke Gyula presszómonográfiájának ismerete nélkül. Kávé ide vagy oda, a könyv jelentősége óriási, akárcsak a mögötte sejthető kutatómunka, és amögött persze az évtizedes, elszánt és módszeres presszóban üldögélés, az interjúk, beszélgetések, barátságok.

Zeke olyan alapossággal, körültekintéssel és beleérzéssel foglalja össze a budapesti eszpresszók tündöklését és bukását, hogy szinte az olvasót is odaülteti a műanyag huzatú kis székekre, az olvadó tócsákban ázó nagykabátaljak közé. Végigjárja a harmincas évek felgyorsuló tempójú nagyvárosának minden szegletét, mesél dr. Katona Imréné feminista gesztusnak is beillő, 1937-es presszóalapításáról és a pultot uraló Pavoni-kávégép vonzerejéről, a pesti neonreklámok betűiről és az 1944-ben megörökített „tárgyilagos, polgári, közönséges almáslepény-szeletről”, a nyilas korszak és a ­koalíciós idők munkásrazziáinak dramaturgiai párhuzamáról vagy Aliról, a Bristol fekete mixeréről.
S mindezt elképesztő nyelvi gondosság és gazdagság kíséri, hogy „a légüres térben lebegő szövegek mákonyára szoktatott olvasó” ne feledje: Budapest valaha a presszók nagyvárosa volt.

A feldolgozott forrásanyag eddig érintetlenül hagyott kincstár, hiszen Zeke nem az ismert irodalmi passzusokkal rukkol elő, hanem több köbméternyi, parlagon hagyott irathalmazból bányássza elő mindazt, ami a kávés nyilvánosság tereit, vendégeit, működtetőit és politikai hátterét bemutatja. Közöttük van a Pátria kávéház elvtársi következetességű brigádnaplója, naplók és publikálatlan visszaemlékezések, névtelen cikkek és panaszlevelek, de Esterházy Péter finom zsánerképe is az ügynöki jelentést író édesapja és a szomszéd asztalnál az örökkévalóságnak író Mándy Iván közös kávéházi pillanatáról.

Balassi Kiadó, 2014, 328 oldal, 3400 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.