Zeneterápia Magyarországon - Hangjelek

  • M. László Ferenc
  • 2008. január 10.

Zene

Az orvosok nagy többsége lenézi, haszontalan úri huncutságnak tartja, a minisztériumok egymással vitatkoznak, hogy kihez is tartozik. A pszichiáterek szerint nem több "muzsikálásnál", a szakavatott zenészek viszont "dilettantizmussal" vádolják a terapeutákat. Harminc év is kevés volt ahhoz, hogy a zeneterápia elfoglalja méltó helyét a gyógyításban.

"Na, ez vajon mire szolgál?" - mustrálja bátortalanul a pingpongasztalra kiborított rengeteg ütős hangszer egyikét Attila a csoportos foglalkozás kezdetén. Végül, biztos, ami biztos alapon, kiválaszt egy dobot. Ismerős a hangszer, bevallja, hogy valamikor, a "jobb időkben" rendszeresen játszott rajta. Megnyugszik, hátradől a székben, de azért fél szemmel azt vizslatja, hogy a többiek mit kezdenek a rejtélyes keleti hangszerekkel. A tétova, közönyös vagy éppen letargikus emberek fél órán belül önfeledten, ám egymásra figyelve muzsikálnak, eljátsszák, hogy esik kint az eső.

Eltömődött csatornák

"Először felébresztjük az érdeklődésüket, a kreativitásukat. Azzal, hogy meg kell szólaltatniuk egy ismeretlen zeneszerszámot, ki kell találniuk, hogyan csikarhatnak ki hangokat belőle, kiemelkednek a napi rutinból, ami a változástól félő betegeket fogva tartja" - avat be műhelytitkaiba a foglalkozást vezető Urbánné Varga Katalin, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karának tanára, zeneterapeuta. Mindenki a hangulatához, kedvéhez illő hangszert veszi a kezébe, és ennek megfelelően játszik rajta. Erika paranoiás skizofrén. Egy xilofont választ: andante. Amikor a bátrabban, tempósabban doboló Attilához kell csatlakoznia, megijed. Láthatóan ideges, izgatott lesz, mégis ráveszi magát. Tapasztalja, hogy hatni tud Attilára, befolyásolhatja, milyen legyen a ritmus - később persze felpanaszolja, hogy a dobos "agreszszív" volt. Jöhet a megbeszélés, a terapeuta és a mellette ülő pszichológus jelzi: agresszióról beszélni túlzás, a többiek bólogatnak. Attila pedig szeretetteljesen magyarázza, hogy ez a dobos feladata, megadja, tartja az ütemet. Erika megnyugszik, oldottan száll be a nagy buliba: megzenésítik a monszunt.

"Folyamatosan falakba ütközünk. A legnagyobb gond, hogy még a köznapi értelemben vett egészséges embereknek is komoly frusztrációik vannak a zenével kapcsolatban. Kodály országában!" Urbánné nagy tisztelője a kodályi módszernek, ám szerinte a terapeutáknak Carl Orff tanításait kell követniük, aki a zene és a zenélés ösztönös megélésére, az improvizációs készség fejlesztésére helyezte a hangsúlyt. Az iskolákban csak a teljesítmény számít, a pedagógusok sokszor már az óvodában, elemiben eldöntik, ki a tehetséges, hamar lemondanak arról, akinek "botfüle" van. Aztán jön a szolmizáció, a zenei írni, olvasni tanulás, "tisztán" kell énekelni, sokat kell gyakorolni: mindent eluralt az akadémikus megközelítés. "Kiölik a gyerekekből a zene szeretetét, úgy növünk fel, hogy legfeljebb hallgatni merjük. Már fütyörészni sincs kedvünk, a hangszerektől pedig félünk" - állítja Urbánné. Mint meséli, a zeneterapeuta-felvételin mindegyik felvételizőtől azt kéri, hogy adjon ki artikulálatlan hangokat. "A terapeutának mernie kell ordítani, nyögni, hörögni is, azért, hogy ne ijedjen meg, ha majd a betegek így próbálnak kommunikálni" - magyarázza a sajátos felvételi követelményt a gyógypedagógus. A lapunk által megkeresett szakemberek szerint rendkívül furcsa a zenéhez való hazai hozzáállás, hiszen kutatások sora bizonyítja, hogy legalább tízéves korig hatékonyan fejleszthető a muzikalitás által a bal agyfélteke - melynek ritmusazonosító szerepet tulajdonítanak - és annak funkciói, így a beszéd és az írás képessége. Tehát az önfeledt, akár fals muzsikálásnak nemcsak a gyógyításban, hanem a prevencióban (például a diszlexia, diszgráfia megelőzésében) is jelentős szerepe van.

"Zenélni, nem szavakkal elmondani valamit annyi, mint kikerülni a nyelvbe zárt létezés csapdáját. A gondolatok, a nyelv, az elvárás, a kultúra annyira befolyásol bennünket, hogy még a percepciót is meghamisítja. A zenei elmélyedés a meditációhoz hasonlatos, egy tisztább tudat előszobája. Valamiképp ki tudja kerülni a nyelvi és kulturális torzításokat" - véli Dunkel Norbert zeneszerző, terapeuta. Velkeyné Gál Zsuzsanna évek óta foglalkozik autista gyerekekkel. A gyógypedagógus szerint a zeneterápia bizonyítottan előmozdítja a lelki fogékonyság fejlesztését. "Nagyon nehéz megszólítani őket, felkelteni az érdeklődésüket, de a zenére többnyire felkapják a fejüket. Elég két botot összeütni, olyan hangokat produkálni, amit korábban nem hallottak. Ilyenkor odajönnek, megpróbálják elvenni a hangszert, kapcsolatot létesítenek velem, ami hatalmas előrelépés: a kommunikáció előszobája."

A kompetencia öröme

A hazai szakemberek többsége a csoportos foglalkozásokra esküszik. Ideális esetben homogén csoportokat kell összeállítani, de erre ritkán adódik lehetőség. A kórházakban a páciensek többféle terápiás munka közül választhatnak, illetve a szakpszichológus javaslatára kerülnek be egyik vagy másik csoportba. A társadalombiztosítás csak néhány kezelést finanszíroz, így eléggé nagy a fluktuáció. Urbánné Varga Katalin csoportjában hetente jelennek meg új emberek. A szenvedélybetegek együtt ülnek a pszichés zavarokkal küszködőkkel, ami gyakran olyan gondot okoz, amilyet Erika és Attila esetében láthattunk. A terapeutának így nincs igazán lehetősége megismerni a betegeket, pedig a bensőséges, bizalomra építő kapcsolat a legfontosabb. "Ezek az emberek évek óta járnak pszichológushoz, elsajátították az önreflexió sajátos nyelvezetét: a szavak devalválódtak" - mondja a gyógypedagógus. Bár a csoportban mindig megbeszélik az élményeiket, nem a verbális kommunikáción van a lényeg. A közös zenélés alkalmazkodást kíván, figyelniük kell egymásra. A különféle játékok élethelyzeteket modelleznek, segíthetnek a társadalomba való visszatérésben.

Természetesen számos olyan eset van, amikor csak az egyéni fejlesztés lehet célravezető. "Linda és Zoli billentyűket kezel és xilofonozik. Zoli tetraplegiás (több végtagot érintő bénulás - M. L. F.), legalább hat hét kellett ahhoz, hogy eltalálja a xilofont, ma képes a bal kéz kis rotációjára. Sőt, lassan 30 centiméterrel balra toltuk a hangszert, a jobb kéz már követi a xilofont. Linda hangulatember, szélsőséges hangulatai megakadályozzák koncentrációját, kezei atetózisosan torzultak. Mégis, a hüvelykujjak bütykével tűt fog meg (!), és csörgődobot kopogtat. Imádja, ha ismerős dallamokat pötyögünk a zongorán. És ez itt már a kompetencia örömét jelenti számára!" - számolt be néhány csodálatos gyógyulásról Dunkel tavaly írott, interneten közreadott zeneakadémiai jegyzetében. Merthogy a szakember úgy véli, a változás maga a gyógyulás, legyen bármilyen apró is az elmozdulás.

Urbánné szerint ha a terapeuta nem veszi észre a betegek hangulatváltozásait, nincs felkészülve a váratlan helyzetekre, komoly károkat okozhat. A Bárcziban folyó képzésre csak az nyerhet felvételt, aki előtte legalább 120 terápiás órát - "páciensként" - végigült. A felvételin a jelentkezők egy klinikai pszichológussal és egy pszichiáterrel is elbeszélgetnek, majd az évek alatt több lélektani tanegységet teljesítenek. Bár Urbánnénak évtizedes tapasztalatai vannak, a mai napig ragaszkodik hozzá, hogy a foglalkozáson jelen legyen egy pszichológus. Mindezek ellenére a magyar orvostársadalom továbbra is bizalmatlan a művészetterápiával szemben.

Csak a bogyók?

"Meg akarja nézni, hogyan hadonásznak a botjaikkal?" - kérdezte az egyik főorvos, amikor arra kértük, engedélyezze az osztályán zajló foglalkozás megtekintését. Pedig a zeneterápiát orvosok honosították meg Magyarországon, abban az időszakban, amikor a pszichológia még "átkos, burzsoá" tudomány volt. A 60-as években a külföldi konferenciákra kiengedett dokik hozták be Nyugatról az új módszereket. Eleinte csak feltettek egy-egy lemezt a kórteremben, majd kutatni kezdték a témát, pszichológusokat vontak be. Évekig az intaházai Rehabilitációs Intézet volt a magyarországi zeneterápia fellegvára, 1986-ban létrejött az önálló Zeneterápiás Munkacsoport, a rendszerváltás után pedig megszületett a Magyar Zeneterápiás Egyesület. 1992-ben a pécsi egyetemen megindult a terapeutaképzés, a Bárczin pedig tavaly végzett az első évfolyam. Ennek ellenére a falak még mindig állnak: "Ott tartunk, ahol tíz évvel ezelőtt a homeopátiával" - mondta lapunknak Konta Ildikó klinikai szakpszichológus, a zeneterápia elismert tekintélye.

Urbánné hónapokig járta a minisztériumokat, hogy szakmaként ismertesse el a zeneterápiát. Előbb az oktatásihoz, majd egészségügyihez, végül a munkaügyi tárcához zarándokolt, ugyanis a hivatalok nem tudták eldönteni, kihez tartozik az engedélyezési eljárás. Legutóbb azt javasolták, forduljon a szakszervezethez, persze azt nem tudták megmondani, melyikhez. A zenésztársadalom sem tud mit kezdeni a zeneterápiával, hiszen a páciensek nem minőségi zenélésre törekednek, nem adnak elő zeneműveket, nem komponálnak. A zeneakadémiai tanárok szemében mindez nem több hangzavarnál. Urbánné számításai szerint hatvan körül lehet a terapeuták száma Magyarországon, de csak azok jutnak munkához, akiket az orvosok valamilyen csoda folytán beengednek a kórházakba. Ezt is csak azért teszik, mert uniós elvárás, hogy minél többféle terápiás munka legyen a betegek körében. "Dilibogyókat felírni a legegyszerűbb, mondjuk, ha egy pánikbetegnek minden pillanata olyan, mint egy horrorfilm. De változást, főleg tartós fejlődést elérni, ebben valakinek segíteni ezerszer nehezebb!" - világított rá a zeneterápiával szembeni ellenkezés másik okára Dunkel.

Az orvosok fő ellenérve: a kezelések, foglalkozások hatása nem mérhető. Csakhogy ez csúsztatás, hiszen idehaza - megfelelő infrastrukturális háttér hiányában -, néhány kivételtől eltekintve nem folynak érdemi kutatások, így a szakemberek nem tudnak meggyőző erejű bizonyítékokkal előállni. "A híres francia fül-orr-gégész, Alfred Tomatis negyven évvel ezelőtt bebizonyította, hogy a hangok segítségével alvászavart, depressziót, sőt szervi bántalmakat is lehet gyógyítani" - szögezte le Konta. Vértes László belgyógyász az Orvosi Kamara honlapján is olvasható tanulmányában pedig arról ír, hogy a zeneterápia egymagában nem helyettesítheti ugyan a gyógyszeres kezelést, a verbális pszichoterápiát, de bizonyos panaszok, elváltozások esetén mint "második vágány" felhasználható. "Ennek oka, hogy a művészi élmények közül leginkább a zenei átélést kísérik élettani jelek és ezen belül vegetatív reakciók (izomfeszültség, pulzus- és vérnyomásváltozások), amelyek főleg a relaxációban vagy a szorongásban nyilvánulnak meg."

A fokozatos leépülés jeleit mutató, idős János látszólag egykedvűen, mindig ugyanarra a ritmusra rázza a csergődobot. Amikor arra kérik, számoljon be az óra élményeiről, kiderül, hogy végig egy Boney M-dal járt a fejében, azt próbálta eljátszani. Hozzáteszi: ő egyébként is víg kedélyű ember, nagyon szereti a zenét. Kinga, akit skizofréniával kezelnek, a megbeszélésen már nem nagyon tud figyelni, folyton elkalandozik, pedig a zenélésből derekasan kivette a részét. "Ezeken a foglalkozásokon mindig találok egy olyan elemet, amit be tudok építeni. Jövő héten is meg lesz tartva?" - kérdezi kifelé menet Attila.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.