A szerk.

A 2023-as kormányprogram

A szerk.

Sok ronda disznóság megtörtént már Magyarország parlamentjében a rendszerváltás óta eltelt évtizedekben, de ennél a múlt csütörtöki esetnél szégyenteljesebb aligha.

Ha valakinek elkerülte volna a figyelmét, az történt ugyanis, hogy a méltó elmúlásért küzdő Karsai Dániel bent volt az Országgyűlés épületében, azzal a – Bedő Dávid momentumos képviselő bejelentette – szándékkal, hogy az ülés után beszélgessen a kormánypárti képviselőkkel. Nyilván arról, hogy ha már nem ütközik alkotmányba, miért nem teszik lehetővé számára a méltó távozást az életből. Igen, lehet, hogy erre valóban nehéz bármit is mondani, de amit a fideszes képviselők – Mátrai Márta, Németh Zsolt, Németh Szilárd, Men­czer Tamás, Szatmári Kristóf, Gyopáros Alpár és társaik – tettek, azt tudniillik, hogy fejüket félrefordítva vagy épp’ felszegve, szó nélkül mentek el Karsai Dániel mellett, s még Bedő kifejezett kérésére sem voltak hajlandók egy szóra sem megállni, nos, az nem csupán egy nyomorult, aljas és szánalmas kísérlet az említett nehézség megkerülésére, hanem sokkal több annál. Egyfelől üzenet minden magyar állampolgárnak; igen, a saját szavazóiknak is. Másfelől viszont…

Ennek a másfelőlnek a világosabbá tételéhez egy-két hetet hátrébb kell lépnünk az időben. Emlékeznek arra, amikor Gulyás Gergely egy kormányinfóról azt üzente a gyógyíthatatlan beteg Karsainak, hogy jobbulást kíván? Nemtelen gesztusán nyilván felháborodott minden jó érzésű ember, s menten el is könyvelte – jó okkal – Gulyást valami gátlástalan csirkefogónak. Holott már akkor is, mint most, többről volt szó. Mert arra ugyan csak egy válasz létezik, hogy gyökerek-e Gyopárosék, lelketlen, cinikus fráter-e Gulyás. Igen. De nem csak azok – fegyelmezett pártkatonák is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.