A szerk.

A benzinkút és az inga

A szerk.

Újabb határt lépett át az orbánizmus azzal, hogy bevezették a 480 forinton maximált üzemanyagárat. Persze, tudjuk, hogy másból sem állt az utóbbi immár 11 és fél év, mint újabb és újabb határok gátlástalan átlépésé­ből, de ez más eset. Ezúttal ugyanis alapvető világgazdasági és energiapiaci folyamatokat akarna megállítani a rezsim.

A benzin- és a gázolaj árának maximálása máskor, máshol is előfordult, zömmel különleges körülmények között, továbbá önellátásra berendezkedett és/vagy mérsékelten sikeres társadalmi kísérletekbe bonyolódó államokban. De most nincs háború, nem készül becsapódni üstökös, országunk pedig nem Venezuela, és ehhez nem csak a hosszú tengerpart hiányzik. A kormány mostani döntése látszólag másokkal fizettetné meg azt a különbséget, amelyik a reális piaci ár és a kutaknál fizetendő között keletkezik; szerintük ez a rés szűkülhet, sőt el is tűnhet hamarosan (ha az olajpiaci inga majd kileng a másik irányba is). Ám ezt a derűs léthazugságot kevéssé osztják az energiapiaci tényezők. Kormányunk szerint a veszteséget addig is a szolgáltatóknak kéne lenyelniük, és ha bedobnák a törülközőt vagy szüneteltetnék a szolgáltatást, akkor egyszerűen elvennék tőlük a kutakat és másoknak adnák. Persze ez a kiválasztottaknak is csak akkor érné meg, ha kompenzálnák számukra a veszteséget.

Az is elég nyilvánvaló, hogy már a mostani üzemanyagpiacon szereplő (khm, stratégiai jelentőségű) cégek egyikét sem hagyja az út szélén, magányos benzinkutasként ácsorogni a kormány. Bele sem merünk gondolni, mivel és kinek a rovására fogja őket (például a Molt?) kompenzálni az Orbán-rezsim.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.