A szerk.

A benzinkút és az inga

A szerk.

Újabb határt lépett át az orbánizmus azzal, hogy bevezették a 480 forinton maximált üzemanyagárat. Persze, tudjuk, hogy másból sem állt az utóbbi immár 11 és fél év, mint újabb és újabb határok gátlástalan átlépésé­ből, de ez más eset. Ezúttal ugyanis alapvető világgazdasági és energiapiaci folyamatokat akarna megállítani a rezsim.

A benzin- és a gázolaj árának maximálása máskor, máshol is előfordult, zömmel különleges körülmények között, továbbá önellátásra berendezkedett és/vagy mérsékelten sikeres társadalmi kísérletekbe bonyolódó államokban. De most nincs háború, nem készül becsapódni üstökös, országunk pedig nem Venezuela, és ehhez nem csak a hosszú tengerpart hiányzik. A kormány mostani döntése látszólag másokkal fizettetné meg azt a különbséget, amelyik a reális piaci ár és a kutaknál fizetendő között keletkezik; szerintük ez a rés szűkülhet, sőt el is tűnhet hamarosan (ha az olajpiaci inga majd kileng a másik irányba is). Ám ezt a derűs léthazugságot kevéssé osztják az energiapiaci tényezők. Kormányunk szerint a veszteséget addig is a szolgáltatóknak kéne lenyelniük, és ha bedobnák a törülközőt vagy szüneteltetnék a szolgáltatást, akkor egyszerűen elvennék tőlük a kutakat és másoknak adnák. Persze ez a kiválasztottaknak is csak akkor érné meg, ha kompenzálnák számukra a veszteséget.

Az is elég nyilvánvaló, hogy már a mostani üzemanyagpiacon szereplő (khm, stratégiai jelentőségű) cégek egyikét sem hagyja az út szélén, magányos benzinkutasként ácsorogni a kormány. Bele sem merünk gondolni, mivel és kinek a rovására fogja őket (például a Molt?) kompenzálni az Orbán-rezsim.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.