A szerk.

A híres szerző

A szerk.

Demokratikus kapitalizmusunk fényes napjait éli, egymást érik a nagy horderejű fel- és bevásárlások, adások és vételek pörögnek zabolátlanul, befolyásolást garantáló részesedés tapos titokzatos tőkealap sarkára.

E tülekedések közös eleme, hogy vektoruk valamiképpen Orbán felé mutat. Mészáros Lőrinc és hitvese például, illetőleg vállalkozásaik meghatározó részesedést szereztek az MKB Bankban (melyet az ez iránt érdeklődő közönség Matolcsy György érdekkörében és életmunkásságának egyik mérföldköveként tartott számon). A 444.hu minapi felfedezései, jóslatai szerint ugyancsak Mészáros felé tartanak bizonyos médiavállalkozások is, melyek mindeddig más, és mindeddig megbízhatónak ítélt személyek kezén forogtak.

Ugyanakkor a miniszterelnöki vő épp Mészáros Lőrinc nem túl régen vásárolt ingatlanos cégében szerzett kisebb tulajdonrészt, mely tranzakció ugyancsak szöget üthet a ráérő szemlélő fejében. (Azt persze nem árt legalább magunk előtt tisztázni, hogy ez irányú kíváncsiságunk merőben elméleti-antropológiai, hisz’ az ütőképes ellenzék sajnálatos, és minden bizonnyal időleges hiánya okán a nagyszabású pénz- és vagyonmozgások politikai, urambocsá’ büntetőjogi következményeiről legfeljebb ábrándozni lehet.) Vajon ez a közkeletűen hatmilliárd forint értékűre becsült pakett csak egyfajta figyelmesség a Nemzet Első Családjának irányába? Babapénz, amivel az újabb nagy szerzések előtt álló Mészáros-konglomerátum a harmadik unokát köszönti?

Talán épp ez történt – de ha Simicska Lajos 2015-ös elbocsátásának oka az volt, hogy az egyablakos ügyintézést és a vagyon koncentrációját túlságosan kockázatosnak ítélte a legfőbb gazda, akkor most miért az újabb összevonások? És lehetséges-e egyáltalán egy ekkora és ennyiféle elemből álló vállalatbirodalmat egyetlen központból sikeresen irányítani? A Mészáros Lőrinchez kötődő vagyont szorgos újságírói feltárások után legalább 300 milliárd forintra szokás becsülni, agrárvállalkozástól kezdve vasútépítőn át különféle médiumokig van benne minden, szar, szappan, szalámi –vajon ki, minő menedzserfélisten tudná garantálni e hatalmas holding optimális működését, szolid jövedelmezőségét, s azt, hogy kezelői, felsőközép- és középszintű bizományosai ne lopjanak belőle túl sokat? (Éppenséggel nem egy gyanúba keveredett NER-lovagot láttunk lehanyatlani az elmúlt hetekben.) Eddig volt pénz, és még van is, de az uniós források hamarosan elapadhatnak, a piaci hitel is inkább ritkul és drágul; lehetséges-e, hogy az átalakítás már nem Mészáros szakértelméért és tulajdonosi, vigyázó szeméért kiált? És vajon nem ebben az összefüggésben célszerű-e értelmet találnunk a Tiborcz-cég legújabb vásárlásában – amely nem egyszeri, hanem az első alkalom volt, és a Mészáros-birodalom, az üzletrészek, osztalékok, vagyonelemek, álló- és forgóeszközök, munkavállalói állományok, hitelek, kintlévőségek és tartozások végeláthatatlan sora rövidesen megindul a BDPST Zrt. székhelye felé? Az elszabadult fantázia e ponton újabb, egyre elrugaszkodottabb és valószerűtlenebb kérdésekkel és kételyekkel támad. Minek a szerzés, ha a vagyon jótéteményeivel úgysem tud élni a valódi tulajdonosa? Netán több generációra tervez? Hányra? De marad-e addigra a portfólióból valami? És az országból? Lesz-e valaha elég?

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.