A szerk.

Semmi

A szerk.

2017. október 14. Mond ez a dátum valamit bárkinek is? Ekkor jelent meg Sárosdi Lilla színésznő Facebook-bejegyzése az őt ért szexuális zaklatásról. A rá következő napokban olybá tűnt, megindul valamiféle öntisztulási folyamat a magyar kulturális életben, kisvártatva napvilágra kerültek Kerényi Miklós Gábor viselt dolgai is, s nem is maradtak közvetlen következmények nélkül sem az ő, sem a Sárosdival erőszakoskodó Marton László tettei.

Egyfajta, kétségkívül megérdemelt – lévén mindketten elrebegtek egy inkább elkenési kísérletnek ható beismerést és bocsánatkérést – szégyenbélyeg került mindkettőjükre: visszalépni kényszerültek hivatalukból, közmegvetés látszott sújtani személyüket, áldozatok sora vallott rájuk a nyilvánosság előtt. Az őket korábban foglalkoztató intézmények nyilatkozatokat fogalmaztak meg, felfektettek kódexeket, melyek szerint az ilyesmi szörnyű és borzasztó, mindent megtesznek azért, hogy ilyesmi ne történhessen meg a jövőben.

Napjainkban is folyik egy a fentiekhez sok elemében hasonlatos história, bár nem a kultúra, hanem az uszodák világában, mely világ ugyebár jó ideje egyet jelent a szekrényből fejest ugró csontvázak versenypályájával, gondoljunk csak Széchy Tamás voltaképp máig lezáratlan ügyére, vagy az éppen rapid módon elintézett Kiss László-ügyre. Ezen botrányok elsikálása is annak jelszavaival folyt, hogy soha többé, ilyet aztán még egyszer a világért sem, satöbbi, satöbbi. Hogy mégis újra napvilágra jut egy hasonló gyalázat a medencék partján, annak nyilvánvalóan számos oka lehet, a kultúrharc egész pályás kiteljesedésétől a szimpla furkálódáson át bármi, de a jelenleg elérhető információk birtokában nyugodtan kijelenthető, hogy megtisztulási szándék, az pont semmiféle nincs mögötte. Nem tapasztalható ilyen indíték Wladár Sándor aktuális bemártói részéről sem, hacsak nem az eset nyilvánosságra kerülése keltette – igen csekély – nehézkedési erőt nem tekintjük annak, de Wladár Sándortól még ennyi sem tellett, ő szimplán csak kiadott egy fenyegetőző közleményt, melyben gyakorlatilag beismerte tettét, viszont azt helyénvalónak írta le, két férfi közti magáncsevej, ellenben törvénytelennek minősítette e magánbeszéd rögzítését, s jogi lépéseket helyezett kilátásba. Csak a teljes tisztánlátás végett: a magyar úszószövetség elnöke olyan hangon beszélt egy nőről, amilyen még a legutolsó késdobálóban sem nagyon képzelhető el, nemhogy akár ott is megengedett volna (ott leginkább azonnali retorzióval is járna). Itt viszont ő fenyeget feljelentéssel. Az eset külön hendikepje, hogy alapvetően a jobboldali szennysajtó (Tv2, Origo) forszírozza, ilyenformán tekinthető valóban azon általánosan elterjedt érzékcsalódás részeként is, mely a jobboldalon belüli házihirigről és pozícióharcról szövögeti álmait. Hiszen Wladár már a sorban a második úszószövetségi elnök, akit kifejezetten a Fidesz lökött a hivatalába, s a vérin – távolról sem ok nélkül – acsargók is épp a Fidesz harci ebei. Mindez persze keveset változtat a történet jövőbe mutató voltán: vigyed le, kedves magyar anyuka úszni a gyerekedet, a kedves elnök úr majd jól lekurvázza, s ha olyan kedve lesz, éppenséggel téged is. Tavaly ősz óta tehát ennyit változott a helyzet, ekkora katarzist okozott a becsülettel kiállók személyes bátorsága, emberi drámája, nagyon is tisztán látható szenvedéseik. Nem történt semmi, sem a fejekben, sem a szívekben, sem a hivatalokban.

Vagyis hogy valami mégiscsak: Marton Lászlónak két új rendezése is szerepel az előttünk álló színházi évad tervei közt. Kerényi Miklós Gábor újra megpályázta az Operettszínház igazgatói posztját. Wladár Sándornak esze ágában sincs lemondani. Sárosdi Lilla meg épp’ elhagyja az országot. Meglehet, örökre.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.