A szerk.

Semmi

A szerk.

2017. október 14. Mond ez a dátum valamit bárkinek is? Ekkor jelent meg Sárosdi Lilla színésznő Facebook-bejegyzése az őt ért szexuális zaklatásról. A rá következő napokban olybá tűnt, megindul valamiféle öntisztulási folyamat a magyar kulturális életben, kisvártatva napvilágra kerültek Kerényi Miklós Gábor viselt dolgai is, s nem is maradtak közvetlen következmények nélkül sem az ő, sem a Sárosdival erőszakoskodó Marton László tettei.

Egyfajta, kétségkívül megérdemelt – lévén mindketten elrebegtek egy inkább elkenési kísérletnek ható beismerést és bocsánatkérést – szégyenbélyeg került mindkettőjükre: visszalépni kényszerültek hivatalukból, közmegvetés látszott sújtani személyüket, áldozatok sora vallott rájuk a nyilvánosság előtt. Az őket korábban foglalkoztató intézmények nyilatkozatokat fogalmaztak meg, felfektettek kódexeket, melyek szerint az ilyesmi szörnyű és borzasztó, mindent megtesznek azért, hogy ilyesmi ne történhessen meg a jövőben.

Napjainkban is folyik egy a fentiekhez sok elemében hasonlatos história, bár nem a kultúra, hanem az uszodák világában, mely világ ugyebár jó ideje egyet jelent a szekrényből fejest ugró csontvázak versenypályájával, gondoljunk csak Széchy Tamás voltaképp máig lezáratlan ügyére, vagy az éppen rapid módon elintézett Kiss László-ügyre. Ezen botrányok elsikálása is annak jelszavaival folyt, hogy soha többé, ilyet aztán még egyszer a világért sem, satöbbi, satöbbi. Hogy mégis újra napvilágra jut egy hasonló gyalázat a medencék partján, annak nyilvánvalóan számos oka lehet, a kultúrharc egész pályás kiteljesedésétől a szimpla furkálódáson át bármi, de a jelenleg elérhető információk birtokában nyugodtan kijelenthető, hogy megtisztulási szándék, az pont semmiféle nincs mögötte. Nem tapasztalható ilyen indíték Wladár Sándor aktuális bemártói részéről sem, hacsak nem az eset nyilvánosságra kerülése keltette – igen csekély – nehézkedési erőt nem tekintjük annak, de Wladár Sándortól még ennyi sem tellett, ő szimplán csak kiadott egy fenyegetőző közleményt, melyben gyakorlatilag beismerte tettét, viszont azt helyénvalónak írta le, két férfi közti magáncsevej, ellenben törvénytelennek minősítette e magánbeszéd rögzítését, s jogi lépéseket helyezett kilátásba. Csak a teljes tisztánlátás végett: a magyar úszószövetség elnöke olyan hangon beszélt egy nőről, amilyen még a legutolsó késdobálóban sem nagyon képzelhető el, nemhogy akár ott is megengedett volna (ott leginkább azonnali retorzióval is járna). Itt viszont ő fenyeget feljelentéssel. Az eset külön hendikepje, hogy alapvetően a jobboldali szennysajtó (Tv2, Origo) forszírozza, ilyenformán tekinthető valóban azon általánosan elterjedt érzékcsalódás részeként is, mely a jobboldalon belüli házihirigről és pozícióharcról szövögeti álmait. Hiszen Wladár már a sorban a második úszószövetségi elnök, akit kifejezetten a Fidesz lökött a hivatalába, s a vérin – távolról sem ok nélkül – acsargók is épp a Fidesz harci ebei. Mindez persze keveset változtat a történet jövőbe mutató voltán: vigyed le, kedves magyar anyuka úszni a gyerekedet, a kedves elnök úr majd jól lekurvázza, s ha olyan kedve lesz, éppenséggel téged is. Tavaly ősz óta tehát ennyit változott a helyzet, ekkora katarzist okozott a becsülettel kiállók személyes bátorsága, emberi drámája, nagyon is tisztán látható szenvedéseik. Nem történt semmi, sem a fejekben, sem a szívekben, sem a hivatalokban.

Vagyis hogy valami mégiscsak: Marton Lászlónak két új rendezése is szerepel az előttünk álló színházi évad tervei közt. Kerényi Miklós Gábor újra megpályázta az Operettszínház igazgatói posztját. Wladár Sándornak esze ágában sincs lemondani. Sárosdi Lilla meg épp’ elhagyja az országot. Meglehet, örökre.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”