A szerk.

Semmi

A szerk.

2017. október 14. Mond ez a dátum valamit bárkinek is? Ekkor jelent meg Sárosdi Lilla színésznő Facebook-bejegyzése az őt ért szexuális zaklatásról. A rá következő napokban olybá tűnt, megindul valamiféle öntisztulási folyamat a magyar kulturális életben, kisvártatva napvilágra kerültek Kerényi Miklós Gábor viselt dolgai is, s nem is maradtak közvetlen következmények nélkül sem az ő, sem a Sárosdival erőszakoskodó Marton László tettei.

Egyfajta, kétségkívül megérdemelt – lévén mindketten elrebegtek egy inkább elkenési kísérletnek ható beismerést és bocsánatkérést – szégyenbélyeg került mindkettőjükre: visszalépni kényszerültek hivatalukból, közmegvetés látszott sújtani személyüket, áldozatok sora vallott rájuk a nyilvánosság előtt. Az őket korábban foglalkoztató intézmények nyilatkozatokat fogalmaztak meg, felfektettek kódexeket, melyek szerint az ilyesmi szörnyű és borzasztó, mindent megtesznek azért, hogy ilyesmi ne történhessen meg a jövőben.

Napjainkban is folyik egy a fentiekhez sok elemében hasonlatos história, bár nem a kultúra, hanem az uszodák világában, mely világ ugyebár jó ideje egyet jelent a szekrényből fejest ugró csontvázak versenypályájával, gondoljunk csak Széchy Tamás voltaképp máig lezáratlan ügyére, vagy az éppen rapid módon elintézett Kiss László-ügyre. Ezen botrányok elsikálása is annak jelszavaival folyt, hogy soha többé, ilyet aztán még egyszer a világért sem, satöbbi, satöbbi. Hogy mégis újra napvilágra jut egy hasonló gyalázat a medencék partján, annak nyilvánvalóan számos oka lehet, a kultúrharc egész pályás kiteljesedésétől a szimpla furkálódáson át bármi, de a jelenleg elérhető információk birtokában nyugodtan kijelenthető, hogy megtisztulási szándék, az pont semmiféle nincs mögötte. Nem tapasztalható ilyen indíték Wladár Sándor aktuális bemártói részéről sem, hacsak nem az eset nyilvánosságra kerülése keltette – igen csekély – nehézkedési erőt nem tekintjük annak, de Wladár Sándortól még ennyi sem tellett, ő szimplán csak kiadott egy fenyegetőző közleményt, melyben gyakorlatilag beismerte tettét, viszont azt helyénvalónak írta le, két férfi közti magáncsevej, ellenben törvénytelennek minősítette e magánbeszéd rögzítését, s jogi lépéseket helyezett kilátásba. Csak a teljes tisztánlátás végett: a magyar úszószövetség elnöke olyan hangon beszélt egy nőről, amilyen még a legutolsó késdobálóban sem nagyon képzelhető el, nemhogy akár ott is megengedett volna (ott leginkább azonnali retorzióval is járna). Itt viszont ő fenyeget feljelentéssel. Az eset külön hendikepje, hogy alapvetően a jobboldali szennysajtó (Tv2, Origo) forszírozza, ilyenformán tekinthető valóban azon általánosan elterjedt érzékcsalódás részeként is, mely a jobboldalon belüli házihirigről és pozícióharcról szövögeti álmait. Hiszen Wladár már a sorban a második úszószövetségi elnök, akit kifejezetten a Fidesz lökött a hivatalába, s a vérin – távolról sem ok nélkül – acsargók is épp a Fidesz harci ebei. Mindez persze keveset változtat a történet jövőbe mutató voltán: vigyed le, kedves magyar anyuka úszni a gyerekedet, a kedves elnök úr majd jól lekurvázza, s ha olyan kedve lesz, éppenséggel téged is. Tavaly ősz óta tehát ennyit változott a helyzet, ekkora katarzist okozott a becsülettel kiállók személyes bátorsága, emberi drámája, nagyon is tisztán látható szenvedéseik. Nem történt semmi, sem a fejekben, sem a szívekben, sem a hivatalokban.

Vagyis hogy valami mégiscsak: Marton Lászlónak két új rendezése is szerepel az előttünk álló színházi évad tervei közt. Kerényi Miklós Gábor újra megpályázta az Operettszínház igazgatói posztját. Wladár Sándornak esze ágában sincs lemondani. Sárosdi Lilla meg épp’ elhagyja az országot. Meglehet, örökre.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.