A szerk.

Semmi

A szerk.

2017. október 14. Mond ez a dátum valamit bárkinek is? Ekkor jelent meg Sárosdi Lilla színésznő Facebook-bejegyzése az őt ért szexuális zaklatásról. A rá következő napokban olybá tűnt, megindul valamiféle öntisztulási folyamat a magyar kulturális életben, kisvártatva napvilágra kerültek Kerényi Miklós Gábor viselt dolgai is, s nem is maradtak közvetlen következmények nélkül sem az ő, sem a Sárosdival erőszakoskodó Marton László tettei.

Egyfajta, kétségkívül megérdemelt – lévén mindketten elrebegtek egy inkább elkenési kísérletnek ható beismerést és bocsánatkérést – szégyenbélyeg került mindkettőjükre: visszalépni kényszerültek hivatalukból, közmegvetés látszott sújtani személyüket, áldozatok sora vallott rájuk a nyilvánosság előtt. Az őket korábban foglalkoztató intézmények nyilatkozatokat fogalmaztak meg, felfektettek kódexeket, melyek szerint az ilyesmi szörnyű és borzasztó, mindent megtesznek azért, hogy ilyesmi ne történhessen meg a jövőben.

Napjainkban is folyik egy a fentiekhez sok elemében hasonlatos história, bár nem a kultúra, hanem az uszodák világában, mely világ ugyebár jó ideje egyet jelent a szekrényből fejest ugró csontvázak versenypályájával, gondoljunk csak Széchy Tamás voltaképp máig lezáratlan ügyére, vagy az éppen rapid módon elintézett Kiss László-ügyre. Ezen botrányok elsikálása is annak jelszavaival folyt, hogy soha többé, ilyet aztán még egyszer a világért sem, satöbbi, satöbbi. Hogy mégis újra napvilágra jut egy hasonló gyalázat a medencék partján, annak nyilvánvalóan számos oka lehet, a kultúrharc egész pályás kiteljesedésétől a szimpla furkálódáson át bármi, de a jelenleg elérhető információk birtokában nyugodtan kijelenthető, hogy megtisztulási szándék, az pont semmiféle nincs mögötte. Nem tapasztalható ilyen indíték Wladár Sándor aktuális bemártói részéről sem, hacsak nem az eset nyilvánosságra kerülése keltette – igen csekély – nehézkedési erőt nem tekintjük annak, de Wladár Sándortól még ennyi sem tellett, ő szimplán csak kiadott egy fenyegetőző közleményt, melyben gyakorlatilag beismerte tettét, viszont azt helyénvalónak írta le, két férfi közti magáncsevej, ellenben törvénytelennek minősítette e magánbeszéd rögzítését, s jogi lépéseket helyezett kilátásba. Csak a teljes tisztánlátás végett: a magyar úszószövetség elnöke olyan hangon beszélt egy nőről, amilyen még a legutolsó késdobálóban sem nagyon képzelhető el, nemhogy akár ott is megengedett volna (ott leginkább azonnali retorzióval is járna). Itt viszont ő fenyeget feljelentéssel. Az eset külön hendikepje, hogy alapvetően a jobboldali szennysajtó (Tv2, Origo) forszírozza, ilyenformán tekinthető valóban azon általánosan elterjedt érzékcsalódás részeként is, mely a jobboldalon belüli házihirigről és pozícióharcról szövögeti álmait. Hiszen Wladár már a sorban a második úszószövetségi elnök, akit kifejezetten a Fidesz lökött a hivatalába, s a vérin – távolról sem ok nélkül – acsargók is épp a Fidesz harci ebei. Mindez persze keveset változtat a történet jövőbe mutató voltán: vigyed le, kedves magyar anyuka úszni a gyerekedet, a kedves elnök úr majd jól lekurvázza, s ha olyan kedve lesz, éppenséggel téged is. Tavaly ősz óta tehát ennyit változott a helyzet, ekkora katarzist okozott a becsülettel kiállók személyes bátorsága, emberi drámája, nagyon is tisztán látható szenvedéseik. Nem történt semmi, sem a fejekben, sem a szívekben, sem a hivatalokban.

Vagyis hogy valami mégiscsak: Marton Lászlónak két új rendezése is szerepel az előttünk álló színházi évad tervei közt. Kerényi Miklós Gábor újra megpályázta az Operettszínház igazgatói posztját. Wladár Sándornak esze ágában sincs lemondani. Sárosdi Lilla meg épp’ elhagyja az országot. Meglehet, örökre.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.