A szerk.

A nyolcadik

A szerk.

Múlt szombat éjjel a távol-keleti Vlagyivosztok közelében jachtjáról a vízbe esett és meghalt Ivan Pecsorin orosz oligarcha; holttestét egynapi keresés után találták meg. Pecsorin fontos ember volt, ő felelt egyebek mellett a sarkvidéki területek olaj- és gázmezőiért.

A propagandasajtó szerint részegen szállt föl a hajójára. Ukrajna megtámadása óta ez már a nyolcadik olyan eset, amikor a putyinista tápláléklánc felső régióiból halálozik el valaki felettébb fura körülmények között.

E ponton megjegyeznénk, hogy az orosz történelem a kreatív politikai gyilkosságok valóságos tárháza; innováció, szenvedély, misztikum, rideg profizmus keveredik ezekben a történetekben, amelyek nemcsak egy sajátosan orosz tradíció megnyilvánulásai, hanem a józan elme számára örök időkre megfejthetetlen, ún. orosz lélekről is elárulnak ezt-azt. A műfaj egyik kiemelkedő teljesítménye Raszputyinnak, az utolsó cári házaspárt valósággal megbabonázó szibériai parasztnak a levadászása. Az ellene összeesküvő arisztokraták elébb ciánnal megmérgezték, utána a testét karddal átdöfték, legalább kétszer meglőtték, a magatehetetlen sebesültet az egyik herceg összeverte, megint meglőtték (ezúttal fejbe), majd a jeges folyóba hajították. Ehhez képest például Trockij meggyilkolása már-már póriasan szellemtelen, s méltatlan e hagyományhoz: egykori elvtársai parancsára egy jégcsákányt vágtak a fejébe.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.