A szerk.

A prelúdium

A szerk.

Magyarország miniszterelnöke nagy romániai fellépése előtt is, meg utána is megnézett egy-egy futballmeccset, az egyiket kifejezetten neki rendezték, hogy ő a kedve szerint szórakozhasson. Mert sokan – hívei, nem hívei – úgy tartják, hogy Magyarország miniszterelnöke él-hal a fociért, az a kedvenc sportja neki, akkor örül, ha szurkolói sállal a vállán a VIP páholyból, ispánjai karéjában nézheti, hogy a fiúk a pályán kergetik a pettyest.

Nincs dolog, mely a magyar köztudat szervesebb része lenne. Olyannyira az, hogy kicsit elhamarkodottan azt is feltételezhetnénk, hogy miatta van Magyarországon egyáltalán labdarúgás, s főként miatta olyan ez a labdarúgás, amilyen. Mert ő szurkol minden mérkőzésen, mert ő szignálta ki a hon „élvonalbeli” csapatait legfőbb vazallusainak, mert ő építette tele stadionokkal az országot, lám, még a kiskert végébe is jutott egy. Mert ő intézte el a Puskás-díjat, satöbbi, satöbbi… Meg persze azért, mert egy kis pénzt meg lehet mosni a focival. Mindez akár igaz is lehet, de csupán mellékkörülmény, hisz’ már jó ideje világosan látható, hogy Magyarországon nem elsősorban Orbán szórakozását kielégítendő van élvonalbeli labdarúgás. Inkább a félelmeit orvoslandó.

Pár nappal a romániai vendégszereplés előtt nevezetes esemény színhelye volt a Puskás Ferenc nyughelyéül szolgáló fővárosi Szent István-bazilika. A lépcsőjén dalolták el ugyanis Magyarország kirakatklubjának, a különböző egzotikus országokból méregdrága pénzeken verbuvált, Bundesliga III. szintű futballistákkal magyar bajnokságok sorát elnyerő Ferencvárosi Torna Clubnak a hívei, hogy „szar Szlovákia, utálunk, szar Szlovákia”. S ez nem mellesleg akkor is összecseng a magyar miniszterelnök Romániában megfogalmazott gondolataival, ha a nevezett hívek mindezt a Guantanamera dallamára adták elő, mely közismerten kedvelt baloldali melódia – nem nagy ügy, onnan kell a dolgokat beszerezni, ahol a dolgok vannak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.