A szerk.

Államérmek

A szerk.

Sikeres olimpikonjainkat a hírek szerint dús juttatásban kívánja részesíteni a kormány. Egy egyéni aranyéremért 35 millió, egy ezüstért 25, egy bronzért 20 jár majd (nettó), és így, szépen arányosan lefele a nyolcadik helyért járó (bruttó) kétmillióig. És kétségkívül nagy tetűségre vall feltenni a "miért is?" meg a "hogy is van ez?" kérdéseket akkor, amikor az öröm pillanatai még el sem múltak. De szerény számítások szerint is jóval milliárd fölötti tételről beszélünk (a jutalmazottak közt három komplett csapat is lesz, amelyek tagjai fejenként az egyéni díjak valamennyi, valószínűsíthetően 70 százalékát kapják, valamint edzők és egyéb szakemberek is). Emellett az olimpikonok felkészülésében közvetetten számos csatornán - a klubok, a szakszövetségek, a MOB, a létesítmények támogatásán keresztül - vesz még részt a nagyobb közösség. Továbbá: az érmeseknek 35. életévüktől halálukig a magyar állam életjáradékot folyósít, a mindenkori bruttó átlagkereset valamely szorzatát. A dolgot tehát, miszerint pár göthös, érzéketlen alak filléres kötözködéséről lenne szó, meg kéne fordítani. Azaz nem bátortalan ellenvetéseket tennénk most, hanem magyarázatot kérünk.

Először is a módszerről - mi az, hogy a prémiumok összegét utólag állapítjuk meg? A Legfelsőbb Vezető nem ért rá eddig osztani-szorozni? Aztán. Ki a sportoló munkáltatója, és ha egészen az éremig nem az állam, vagyis a közszféra volt, akkor most miért lett hirtelen az? És ha az olimpikonok visszavonulásuk után kvázi állami munkavállalók lesznek, vajon milyen közalkalmazotti nómenklatúra szerint lettek kiszámolva a juttatásaik? Miféle ügyintézési rend ez? Mintha a saját pénzüket osztanák!

És egyáltalán: jó-e nekünk az, ha a magyar olimpikonokat az állam tartja el? Pontosabban: ha az olimpián sikeresen szereplő sportolókat az állam tartja el?

Szerintünk például nem jó, és nem csak azért nem, mert az olimpiai szereplés elsősorban az illető sportoló magánügye, magándöntése és magánüzlete, miként az olimpia maga is a NOB magánüzlete. De azért sem jó, ha olimpiai bajnokainkat színtisztán közpénzből finanszírozzuk, mert közpénzt az önmagukat fenntartani képtelen és a közjóval összefüggő, a nagyobb közösségnek, annak minél több tagjának hasznot hajtó tevékenységekre szokás fordítani. De keletkezik-e valamiféle közhaszon egy olimpiai 7. helyből? Egy aranyéremből? Juszt sem fogjuk azt mondani, hogy nem, pedig nagy a kísértés: mindenesetre az is biztos, hogy a kislabdadobásban szerzett olimpiai bronzérem okozta össznemzeti jóérzés rendkívül mulandó, különösen, ha a kislabdadobás amúgy, ha nem a nemzeti színeket viszi épp dicsőségre, senkit nem érdekel, az emberek négy évig azt se tudják, hogy létezik, az országos bajnokság tátongó lelátók előtt folyik. Egyéb közhaszonként még említhetnénk a motiváló hatást: a bajnokok népszerű emberek, személyes példájuk nyomán sok gyermek és felnőtt serken majd testmozgásra. Ebben is van igazság, de sajnos nem tudjuk a demagógiát oly' széles ívben elkerülni, hogy ne legyünk kénytelenek észrevételezni: ha az utánpótlás-nevelés vagy a gyereksport ösztönzése lenne a cél, akkor arra kéne költeni, és nem másra. A nettó 35 millió forint például és nagyjából egy 150 gyereket napi szinten foglalkoztató kajak-kenu klub éves költségvetése, amelynek nagy részét a sportoló dedek, illetőleg szüleik tagdíjbefizetései teszik ki. A 35 millió számszakilag e fontos és nagyszerű intézmény - amely egyszerre szolgálja a sikeres olimpiai szereplést és a nép egészségét - majd' hároméves állami támogatásával egyenlő. Aztán. A válogatott csapatokban szereplő sportolók profik, jól jövedelmező állásuk van külföldi vagy itthoni klubokban. Többségük már most sem szegény ember, és nem lesz az visszavonulása után sem, annál is inkább, mert a jó olimpiai megmutatkozás csak növeli az értéküket. S ha a sportra fordítható állami források korlátosak, mint ahogy azok - vajon épp ezeknek a sportolóknak a motiválása (az utólagos motiválása!) és jutalmazása legyen a prioritás?

De ha az egyszeri jutalom létokát értjük, hovatovább helyeselnénk is - legfeljebb a mértékét tartjuk túlzottnak -, az életjáradék ideája és célja végképp homályos. Ha némi motiváló ereje nyilván van is, az bizonyos, hogy nem teremti meg a magyar sport hiányzó hátországát, ennélfogva saját célját - a minél fényesebb szereplést a következő olimpián - sem segíti valami nagyon. És akkor azt a kérdést, hogy a sportra fordítható közpénzeknek épp ezt a célt kell-e szolgálniuk, és milyen arányban, ne is nyissuk meg. (Egyébként: nem, és nem túl nagyban.) Ez a rendszer mindenesetre az élsport részleges és következetlen újraállamosítása; volt már ilyen, és tudtuk, hogy lesz is. Sok hálás sportoló a sok büszke, ám szerényen a színpad hátterébe húzódó kormánytag társaságában.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.