Beintés

A szerk.

Az elmúlt hét politikai bulvárhírei, szokott gumicsontjai kitakarták azt a bejelentést, miszerint a Nemzeti Erőforrás Minisztérium 100 millió, míg a fővárosi önkormányzat további 75 millió forinttal csökkenti idén a Budapesti Fesztiválzenekarnak nyújtandó támogatás összegét. Tán nem is szólnánk, ha nem a világ egyik bizonyítottan legkiválóbb szimfonikus zenekarát sújtaná ez a brutális megvonás.

Az elmúlt hét politikai bulvárhírei, szokott gumicsontjai kitakarták azt a bejelentést, miszerint a Nemzeti Erőforrás Minisztérium 100 millió, míg a fővárosi önkormányzat további 75 millió forinttal csökkenti idén a Budapesti Fesztiválzenekarnak nyújtandó támogatás összegét. Tán nem is szólnánk, ha nem a világ egyik bizonyítottan legkiválóbb szimfonikus zenekarát sújtaná ez a brutális megvonás. S tán akkor sem szólnánk, ha biztosak lennénk abban, hogy mindez azért történt, mert a kormányhatalmat gyakorló társaságnak ily csekély az affinitása a magaskultúrához, s azon belül a klasszikus zenéhez. Nemigen mutatkozik senki a Fidesz háza táján, aki értékelni tudná, hogy ugyan mit is jelent hazánk nemzetközi tekintélye és egyúttal általános kultúrája számára a Fesztiválzenekar létezése.

Csakhogy kínálkozik egy másik, ennél jóval elszomorítóbb, ugyanakkor mélységesen jellemző értelmezése is a kettős megvonásnak. Az ugyanis, hogy ím, postafordultával jött meg a válasz Fischer Iván pár napja kelt rendszerkritikus németországi nyilatkozatára. A hangászkar dirigense ugyanis január végén olyasmit bátorkodott mondani a Frankfurter Allgemeine Zeitung újságírójának, hogy a kétharmados kormánytöbbség a demokratikus struktúrák felszámolására, a sajtó ellenőrzésére, a választójog manipulálására készül, majd áperté kijelentette: "Fenyeget annak a veszélye, hogy az ország nacionalista diktatúrába süllyed." Erős szavak, annyi szent, s tudjuk, kevesebbért is kijár a büntető(feljelentés) mostanában. De a válasz több ennél, ócska, kicsiny lelkületre valló bosszú, ami felől nézve akár még örülhet is a jeles karmester, hogy Fesztiválzenekarostul ennyivel megúszhatja rémlátásainak közhírré tételét.

Viszont a magyar kultúra felől nézve gyalázat.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.