Beintés

A szerk.

Az elmúlt hét politikai bulvárhírei, szokott gumicsontjai kitakarták azt a bejelentést, miszerint a Nemzeti Erőforrás Minisztérium 100 millió, míg a fővárosi önkormányzat további 75 millió forinttal csökkenti idén a Budapesti Fesztiválzenekarnak nyújtandó támogatás összegét. Tán nem is szólnánk, ha nem a világ egyik bizonyítottan legkiválóbb szimfonikus zenekarát sújtaná ez a brutális megvonás.

Az elmúlt hét politikai bulvárhírei, szokott gumicsontjai kitakarták azt a bejelentést, miszerint a Nemzeti Erőforrás Minisztérium 100 millió, míg a fővárosi önkormányzat további 75 millió forinttal csökkenti idén a Budapesti Fesztiválzenekarnak nyújtandó támogatás összegét. Tán nem is szólnánk, ha nem a világ egyik bizonyítottan legkiválóbb szimfonikus zenekarát sújtaná ez a brutális megvonás. S tán akkor sem szólnánk, ha biztosak lennénk abban, hogy mindez azért történt, mert a kormányhatalmat gyakorló társaságnak ily csekély az affinitása a magaskultúrához, s azon belül a klasszikus zenéhez. Nemigen mutatkozik senki a Fidesz háza táján, aki értékelni tudná, hogy ugyan mit is jelent hazánk nemzetközi tekintélye és egyúttal általános kultúrája számára a Fesztiválzenekar létezése.

Csakhogy kínálkozik egy másik, ennél jóval elszomorítóbb, ugyanakkor mélységesen jellemző értelmezése is a kettős megvonásnak. Az ugyanis, hogy ím, postafordultával jött meg a válasz Fischer Iván pár napja kelt rendszerkritikus németországi nyilatkozatára. A hangászkar dirigense ugyanis január végén olyasmit bátorkodott mondani a Frankfurter Allgemeine Zeitung újságírójának, hogy a kétharmados kormánytöbbség a demokratikus struktúrák felszámolására, a sajtó ellenőrzésére, a választójog manipulálására készül, majd áperté kijelentette: "Fenyeget annak a veszélye, hogy az ország nacionalista diktatúrába süllyed." Erős szavak, annyi szent, s tudjuk, kevesebbért is kijár a büntető(feljelentés) mostanában. De a válasz több ennél, ócska, kicsiny lelkületre valló bosszú, ami felől nézve akár még örülhet is a jeles karmester, hogy Fesztiválzenekarostul ennyivel megúszhatja rémlátásainak közhírré tételét.

Viszont a magyar kultúra felől nézve gyalázat.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.