A szerk.

„Berágott”

A szerk.

Érdekel valakit, hogyan kér elnézést a magyar parlament elnöke?

„Elnézést kérek, hogyha indulatosnak tűntem, ez részben megfelel a látszatnak, valóban indulatos vagyok, másfelől akkor is így viselkedem, ha nem vagyok az, valamikor nagyon beleélem magam a magam mondandójába, mert hiszek abban, amit mondok; úgyhogy ha ezt a kettőt összeadják, talán megbocsátják nekem, hogy ebben a tónusban fogalmaztam meg a véleményemet, és remélem, ez semmilyen negatív előítéletre nem jelenthet igazolást az önök számára” – nos, így. Kövér László idézett szavait a Szabadság Expressz nevű rendezvénysorozat résztvevőihez intézte, akik – sok száz pályázóból kiválasztott fiatal művészek, értelmiségiek szerte Európából – e napokban afféle tanulmány­úton járják Kelet-Közép-Európa országait, hogy megtudják, hogyan is ment 25 esztendővel ezelőtt a rendszerváltás (nálunk a múlt héten jártak, Kövér kirohanása 3-án, csütörtökön esett).

Jaj, de mitől is „gorombult be” vagy „rágott be” (mindkét fordulat a Heti Válasz helyszíni tudósítójának terminológiájából vétetett) dr. Kövér? Nos, ha hihetünk az imént idézett tudósításnak, azért, mert a tisztelt egybegyűltek, miután végighallgatták a tisztelt előadók (Kövér mellett Szűrös, Lezsák, Tölgyessy) elbeszélését korabeli hőstetteikről, némi bizonytalankodás után olyan kérdéseket merészeltek feltenni neki, amelyek nem is a rendszerváltó vitézkedésére, hanem a mai politikára, azon belül is pártja és kormánya sötét dolgaira vonatkoztak. És ezt Kövér László nem vette jó néven. Inkább berágott.

Nos, teljes szívünkkel megértjük Kövér Lászlót. Ez mégis csak disznóság, kérdezni egy politikustól, s nem feltétlenül azt, amit várna. Hanem a politikáról. Nonszensz, orcátlanság, afféle nyugati prepotencia. (Az eset tanulságait villámgyorsan magáévá tevő Kövér e heti korteskörútjának állomásán már arról is beszélt, hogy „a hülyeség Nyugatról jön”.)

Képzeljük csak, egész nap az a rohadt nagy nyomás, a gondok, amiket meg kell oldani, a haza üdve, az Orbán–Simicska-háború, a felkészülés az északír oroszlánok elleni küzdelemre, a feszt nyomuló Rogán–Habony–Lázár- trojka, soroljuk még? Nagy a feszkó. S lenne végre egy nyugodt óra, amikor el lehet kicsinyt dicsekedni, hogy 25 évvel ezelőtt mekkora nagy demokraták, gyilkos diktatúra ellen felkelő héroszok voltunk, különösen én, mert hát itt mellettem a Szűrös? Ugye, értik. És akkor nem hagyják, belerángatják a gorombulásba az embert a rohadt nyugati felforgatói. Csak olyanokat kérdeznek, hogy „miért oroszbarát a jelenlegi ukrán események közepette a magyar kormány; miért nevezték huligánoknak a szabadságukért küzdő ukránokat, milyen a kormány kapcsolata a civil világgal stb.” (Végig ugyanonnan idézünk.)

S most kapaszkodjanak meg, napi nyomás ide vagy oda: László tűrte, ameddig tűrhette, sőt még azután is, hisz válaszolt minden kérdésre, áh, dehogy lógunk mi ki Putyin se… zsebéből, nem mondunk mást Ukrajnáról, mint amit más uniós tagállamok vezetői (akkor kitől is származik az az érzékeny megállapítás,, hogy Ukrajnában épp cirkusz folyik?), satöbbi, satöbbi, mi nem, mi dehogy, távol álljon tőlünk, csak közben bemérgedt, s jól kiosztotta a tiszteletlen külföldi fiatalságot, hogy tudják már, hol a helyük. Olyan hangon épp, mint egy közepesen ittas párttitkár, amikor a november 7-i ünnepségen valaki szóba hozta előtte a munkavédelmi előírásokat.

Kövér László e kétségkívül nemzetközi produkciója azon túl, hogy a politikusi szereptévesztés iskolapéldája, még „árt is a megítélésünknek”. A következő 20 évünk arra is rámegy majd, hogy bebizonyítsuk, nem is vagyunk ennyire sötét tahók.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.