A szerk.

Elszakadás

A szerk.

Az október 1-jén megtartott katalóniai népszavazást egyáltalán népszavazásnak nevezni már egyfajta politikai állásfoglalást tartalmaz, még akkor is, ha a szó használói nem is okvetlenül vannak ezzel tisztában. A népszavazás mögé ugyanis valamiféle legalitást képzelünk el, vagyis azt, hogy a kezdeményezők és a népszavazók is a vonatkozó, hatályos jogszabályoknak megfelelően járnak el, a nép rendezett körülmények között adja le szavazatát, melyeket ugyancsak rendezett körülmények között gyűjtenek össze és számolnak meg.

Ha csak ezen kritériumok alapján tennénk mérlegre az október 1-jei aktust (mint ahogy nem csak ezek alapján fogjuk), akkor nemigen juthatunk más következtetésre, mint arra, hogy nem népszavazást, hanem a szeparatisták által animált tömegdemonstrációt, sok százezer szereplőt mozgató színieseményt látott a világ. A spanyol parlament, a kormány, az alkotmánybíróság ezt a népszavazást több ízben, visszatérőleg megtiltotta, vélnénk, jogszerűen, hisz a spanyol alkotmány betű szerint nem teszi lehetővé az effajta akciókat, mint ahogy azt is tiltja, hogy az ország bármely része, részecskéje egyszer csak fogja a kalapját, és a vészkijáraton át a független állami létbe távozzon.

De továbbmegyünk. A referendumot a katalán regionális törvényhozás, az országrész autonómiájának letéteményese ugyancsak megkérdőjelezhető módon hirdette meg. A testületben a szeparatista pártok szűk többséget alkotnak (külön érdekesség, hogy ebben a bizarr koalícióban a klasszikus nacionalisták egy szélbalos kis párttal álltak össze, lévén a 2015-ös választáson kevesebben szavaztak rájuk, mint a Spanyolországban maradást favorizáló formációkra), s a függetlenségről, illetve a népszavazás kiírásáról a saját szabályaik szerint is kétharmados többséggel kellett volna dönteniük. De nem így döntöttek (a függetlenséget ellenző pártok kivonultak arról a szavazásról, amint ezt a szabályt megváltoztatták), azaz a függetlenséget zászlójukra tűző erők a katalán regionális autonómia szabályait is önkényesen megváltoztatták. Mindehhez pedig tegyük hozzá azt is, hogy október 1-jén sem a szavazatok leadása, sem az összeszámlálása nem felelt meg semmilyen, a választás tisztaságát garantáló kritériumnak. Ebben természetesen súlyos szerepe volt a népszavazás megakadályozására odafüttyentett, helyenként brutális rendőri erőknek is, de ettől még nem lesz igaz az, hogy Katalónia az elszakadásra szavazott (mint azt a szeparatista politikai vezetők állítják). Már a 43 százalékos részvételi arányt is bemondásra kéne elhinni, azt pedig végképp, hogy ha a népszavazás elé a spanyol kormány nem gördít akadályokat, akkor biztosan meglett volna az összes leadható szavazat többsége.

Minderre persze mondhatnánk azt, hogy éppenséggel csak a fától nem látjuk az erdőt. Ha a spanyol alkotmány nem ismeri el a jogot valamely önálló identitással rendelkező országrészének az elszakadására, de még arra sem, hogy ez irányú akaratát vagy ellenakaratát népszavazáson kifejezze, az a spanyol alkotmány hibája és a spanyol kormány (és Spanyolország) baja. Attól, mert nem volt legális, jogszerű a népszavazás, legitim még lehet. És ezzel lassan úgyszólván hazai vizekre is evezünk. Etnikai konfliktusoktól sűrűn barázdált tájhazánk ugyanis az elmúlt huszonpár évben termékeny rögtalaja volt új, szuverén államok felsarjadásának: és e katalógus mégoly felületes áttekintése is bőségesen kínál példákat arra, hogy valamely nagy és többnemzetiségű ország elnyomó, unitarista, anyaszomorító alkotmánya ellenében a nemzeti szuverenitásért, az identitás szabadságáért folytatott küzdelem nemes, szép és eredményes is lehet. A balti államok harcait és függetlenségét senki józan ésszel meg nem kérdőjelezheti, és Jugoszlávia szétesésével sem az a baj, hogy lett egy rakás szuverén állam a helyén, hanem hogy közben meghalt százezer ember. (Nota bene, Horvátországban, Szlovéniában és Boszniában is olyan népszavazás előzte meg a függetlenség kinyilvánítását, amelynek az érvényességét a központi, szövetségi kormányzat a szövetségi alkotmány értelmében vitatta: de hát a cél éppen a szövetségi alkotmány béklyóiból való kilépés volt.)

Hogy ezen példáink mennyiben relevánsak Katalóniára nézve, az persze vitatható: elvégre Spanyolország nem a Szovjetunió, de még csak nem is (a volt) Jugoszlávia, nem diktatúra vagy egypárti féldiktatúra, hanem életerős, vidám, többpárti demokrácia, melyben Katalónia erős autonómiát élvez, a katalánok pedig széles politikai, s az identitásukhoz fűződő egyéni, személyes jogok büszke birtokosai. Katalóniát például Koszovóval összemosni ordas demagógia lenne; ugyanakkor a poszt­jugoszláv tapasztalatok mégis kézre eshetnek.

Katalónia hétmilliós népessége, benne az ötmillió katalán identitású polgárral súlyosan és nagyjából fele-fele arányban megosztott a függetlenség ügyében; ebben az egyszerre közösségi, politikai és mélyen személyes, egzisztenciális kérdésben egyik álláspontnak sincs nagy, stabil, megbízható többsége. Ahogy a függetlenség kihirdetése az ország egyik felét taszítaná kétségbeesésbe, úgy nem lehet figyelmen kívül hagyni az elszakadás híveinek elszántságát sem, legyen bármily lesújtó is a véleményünk a függetlenségpárti politikusok piromán hajlamairól, vagy a nacionalista demagógiáról – úgy általában, mint specifikusan. Most ezeket az egymással szöges ellentétben álló személyes választásokat és a belőlük keletkező politikai törekvéseket kell először a másik számára is elfogadható módon artikulálni, párbeszédképessé tenni, s aztán mindebből politikát csinálni – megtalálni a nemzetállami fogalmakat és intézményeket meghaladó, új alkotmányos formákat. Hogy nem lehetetlen vállalásról van szó, arra bizonyíték a skót függetlenségi népszavazás feszültségoldó kimenete, s a brit politikai erők mintaszerű hozzáállása e referendumhoz, vagy éppen az északír rendezés – mely, ne felejtsük el hozzátenni, az Európai Unió aktív közreműködésével és garanciái mellett jött létre. És mintha az uniót éppenséggel erre találták volna ki. A másik út ugyanis a polgárháborús múltba és az erőszak felé vezet: s a képzelet határai egészen 1992-ig, Szarajevó és Bosznia végzetéig tolódnak ki.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.