A szerk.

Hófehér paripán

A szerk.

A gyömrői Horthy utca és a kereki egész alakos Horthy-szobor felavatásának napjaiban adódik a kérdés: mivel érdemelte ki e közfigyelmet a kormányzó, s miért fordul felé megannyi tekintet ily nagy tisztelettel, sőt áhítattal?

A Horthy-hagyományban nemigen lelni olyan elemet, amely folytatásra méltó lenne a köztársasági Magyarországon. Persze tudjuk, mostanában másféle rezsim épül, és nem akad Horthynak olyan hibája vagy bűne, amiből ne mosnák ki, vagy amire ne találnának bocsánatot. Hiába hozzák példáikat a történészek, hiába háborodik fel a joguralmat és a mindenkit megillető törvény előtti egyenlőséget (netalán az egyenlő esélyeket) értéknek tartó utókor. Hiába emlegetik fel a pályakép letörölhetetlen foltjait a tudtával és beleegyezésével performált véres rendcsinálástól az egész Európában botrányt keltő (amúgy nemcsak zsidó-, de nőellenes) numerus clausus törvényen, a maga idejében szintén skandalumnak számító (de a közvéleménynek magyar hagyományként, a mi lelkiségünkkel összefüggő szisztémaként tálalt) nyílt szavazásos rendszeren át a jogkorlátozó zsidótörvények soráig. Ne felejtsük el: utóbbiak folyományaként vezényelték zsidó munkaszolgálatosok ezreit a pusztulásba - és velük együtt magyar honvédek százezreit a vágóhídra. Német megszállás alatt, de még Horthy kormányzósága idején, s az ő személyes karizmájával is legitimálva deportáltak a halálba sok százezer magyar zsidót a kormányzóra felesküdött közigazgatási és erőszakszervek (no meg a vasút) hathatós és buzgó közreműködésével.

Minderre csak legyintenek a mostani szoborállítók, utcakeresztelők - a hagyományos magyar jobboldal a saját mitológiájában mindig mindenre talál magyarázatot. Hogy a zsidótörvények valójában a zsidókat védték (a megmaradt zsidók az életüket is Horthynak köszönhetik!), a deportálás pedig Horthy és a hivatalos Magyarország akarata ellenére történt, egyébként is a kormányzó állíttatta le 1944. június végén a budapesti zsidók deportálását. Utóbbi tényleg így igaz, csakhogy a vidéki zsidók halálba küldése még akkor is, és heteken át folytatódott - amihez a kormányzónak sem volt szava.

Azt hinnénk, hogy egy politikus históriai emlékezetben betöltött helyét leginkább politikájának sikere, eredményessége legitimálja. Márpedig Horthy látványosan vezette falnak az országot. Mire lemondatták a balul sikerült kiugrási kísérlet nyomán, az ország már lángokban állt, s hadműveleti területté változott annak minden következményével. (Abba pedig most nem is mennénk bele, hogy a bukása után regnáló vérengző nyilas bábrezsim mennyiben bújt elő az ő szegedi, siófoki szép napokat látott tengerészköpenyéből.) A rajongó utókor szemében azonban Horthy virágzó országot teremtő, és persze országgyarapító csodalény, akit dicstelenül taszítottak le a piedesztálról a személyétől és politikájától független történelmi körülmények, meg persze a kommunisták.

Mondhatnánk gunyorosan, hogy a jelenkori Horthy-kultusznak nagyon is racionális az alapja. A milliók nyomorúságát feltételező, a saját végzete felé vakon menetelő (keresztény-nemzetinek becézett) középosztály körüludvarlásával megvalósult oligarchauralom, a korlátozott sajtószabadság, a változó nevű kormánypárt igazságtalan választási törvényekkel is megtámogatott leválthatatlansága, az ábrándok és a történelmi sérelmek által hajtott, délibábos politikai stratégia kártékonysága visszaköszön. A Horthy-reneszánsz valódi oka azonban ennél sokkal rémisztőbb, mert annak táptalaja nem más, mint a társadalmat máig mérgező engesztelhetetlen nacionalizmus, és az abból fakadó antiszemitizmus, xenofóbia és antiliberalizmus.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.