A szerk.

Hófehér paripán

A szerk.

A gyömrői Horthy utca és a kereki egész alakos Horthy-szobor felavatásának napjaiban adódik a kérdés: mivel érdemelte ki e közfigyelmet a kormányzó, s miért fordul felé megannyi tekintet ily nagy tisztelettel, sőt áhítattal?

A Horthy-hagyományban nemigen lelni olyan elemet, amely folytatásra méltó lenne a köztársasági Magyarországon. Persze tudjuk, mostanában másféle rezsim épül, és nem akad Horthynak olyan hibája vagy bűne, amiből ne mosnák ki, vagy amire ne találnának bocsánatot. Hiába hozzák példáikat a történészek, hiába háborodik fel a joguralmat és a mindenkit megillető törvény előtti egyenlőséget (netalán az egyenlő esélyeket) értéknek tartó utókor. Hiába emlegetik fel a pályakép letörölhetetlen foltjait a tudtával és beleegyezésével performált véres rendcsinálástól az egész Európában botrányt keltő (amúgy nemcsak zsidó-, de nőellenes) numerus clausus törvényen, a maga idejében szintén skandalumnak számító (de a közvéleménynek magyar hagyományként, a mi lelkiségünkkel összefüggő szisztémaként tálalt) nyílt szavazásos rendszeren át a jogkorlátozó zsidótörvények soráig. Ne felejtsük el: utóbbiak folyományaként vezényelték zsidó munkaszolgálatosok ezreit a pusztulásba - és velük együtt magyar honvédek százezreit a vágóhídra. Német megszállás alatt, de még Horthy kormányzósága idején, s az ő személyes karizmájával is legitimálva deportáltak a halálba sok százezer magyar zsidót a kormányzóra felesküdött közigazgatási és erőszakszervek (no meg a vasút) hathatós és buzgó közreműködésével.

Minderre csak legyintenek a mostani szoborállítók, utcakeresztelők - a hagyományos magyar jobboldal a saját mitológiájában mindig mindenre talál magyarázatot. Hogy a zsidótörvények valójában a zsidókat védték (a megmaradt zsidók az életüket is Horthynak köszönhetik!), a deportálás pedig Horthy és a hivatalos Magyarország akarata ellenére történt, egyébként is a kormányzó állíttatta le 1944. június végén a budapesti zsidók deportálását. Utóbbi tényleg így igaz, csakhogy a vidéki zsidók halálba küldése még akkor is, és heteken át folytatódott - amihez a kormányzónak sem volt szava.

Azt hinnénk, hogy egy politikus históriai emlékezetben betöltött helyét leginkább politikájának sikere, eredményessége legitimálja. Márpedig Horthy látványosan vezette falnak az országot. Mire lemondatták a balul sikerült kiugrási kísérlet nyomán, az ország már lángokban állt, s hadműveleti területté változott annak minden következményével. (Abba pedig most nem is mennénk bele, hogy a bukása után regnáló vérengző nyilas bábrezsim mennyiben bújt elő az ő szegedi, siófoki szép napokat látott tengerészköpenyéből.) A rajongó utókor szemében azonban Horthy virágzó országot teremtő, és persze országgyarapító csodalény, akit dicstelenül taszítottak le a piedesztálról a személyétől és politikájától független történelmi körülmények, meg persze a kommunisták.

Mondhatnánk gunyorosan, hogy a jelenkori Horthy-kultusznak nagyon is racionális az alapja. A milliók nyomorúságát feltételező, a saját végzete felé vakon menetelő (keresztény-nemzetinek becézett) középosztály körüludvarlásával megvalósult oligarchauralom, a korlátozott sajtószabadság, a változó nevű kormánypárt igazságtalan választási törvényekkel is megtámogatott leválthatatlansága, az ábrándok és a történelmi sérelmek által hajtott, délibábos politikai stratégia kártékonysága visszaköszön. A Horthy-reneszánsz valódi oka azonban ennél sokkal rémisztőbb, mert annak táptalaja nem más, mint a társadalmat máig mérgező engesztelhetetlen nacionalizmus, és az abból fakadó antiszemitizmus, xenofóbia és antiliberalizmus.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.