A szerk.

Hófehér paripán

A szerk.

A gyömrői Horthy utca és a kereki egész alakos Horthy-szobor felavatásának napjaiban adódik a kérdés: mivel érdemelte ki e közfigyelmet a kormányzó, s miért fordul felé megannyi tekintet ily nagy tisztelettel, sőt áhítattal?

A Horthy-hagyományban nemigen lelni olyan elemet, amely folytatásra méltó lenne a köztársasági Magyarországon. Persze tudjuk, mostanában másféle rezsim épül, és nem akad Horthynak olyan hibája vagy bűne, amiből ne mosnák ki, vagy amire ne találnának bocsánatot. Hiába hozzák példáikat a történészek, hiába háborodik fel a joguralmat és a mindenkit megillető törvény előtti egyenlőséget (netalán az egyenlő esélyeket) értéknek tartó utókor. Hiába emlegetik fel a pályakép letörölhetetlen foltjait a tudtával és beleegyezésével performált véres rendcsinálástól az egész Európában botrányt keltő (amúgy nemcsak zsidó-, de nőellenes) numerus clausus törvényen, a maga idejében szintén skandalumnak számító (de a közvéleménynek magyar hagyományként, a mi lelkiségünkkel összefüggő szisztémaként tálalt) nyílt szavazásos rendszeren át a jogkorlátozó zsidótörvények soráig. Ne felejtsük el: utóbbiak folyományaként vezényelték zsidó munkaszolgálatosok ezreit a pusztulásba - és velük együtt magyar honvédek százezreit a vágóhídra. Német megszállás alatt, de még Horthy kormányzósága idején, s az ő személyes karizmájával is legitimálva deportáltak a halálba sok százezer magyar zsidót a kormányzóra felesküdött közigazgatási és erőszakszervek (no meg a vasút) hathatós és buzgó közreműködésével.

Minderre csak legyintenek a mostani szoborállítók, utcakeresztelők - a hagyományos magyar jobboldal a saját mitológiájában mindig mindenre talál magyarázatot. Hogy a zsidótörvények valójában a zsidókat védték (a megmaradt zsidók az életüket is Horthynak köszönhetik!), a deportálás pedig Horthy és a hivatalos Magyarország akarata ellenére történt, egyébként is a kormányzó állíttatta le 1944. június végén a budapesti zsidók deportálását. Utóbbi tényleg így igaz, csakhogy a vidéki zsidók halálba küldése még akkor is, és heteken át folytatódott - amihez a kormányzónak sem volt szava.

Azt hinnénk, hogy egy politikus históriai emlékezetben betöltött helyét leginkább politikájának sikere, eredményessége legitimálja. Márpedig Horthy látványosan vezette falnak az országot. Mire lemondatták a balul sikerült kiugrási kísérlet nyomán, az ország már lángokban állt, s hadműveleti területté változott annak minden következményével. (Abba pedig most nem is mennénk bele, hogy a bukása után regnáló vérengző nyilas bábrezsim mennyiben bújt elő az ő szegedi, siófoki szép napokat látott tengerészköpenyéből.) A rajongó utókor szemében azonban Horthy virágzó országot teremtő, és persze országgyarapító csodalény, akit dicstelenül taszítottak le a piedesztálról a személyétől és politikájától független történelmi körülmények, meg persze a kommunisták.

Mondhatnánk gunyorosan, hogy a jelenkori Horthy-kultusznak nagyon is racionális az alapja. A milliók nyomorúságát feltételező, a saját végzete felé vakon menetelő (keresztény-nemzetinek becézett) középosztály körüludvarlásával megvalósult oligarchauralom, a korlátozott sajtószabadság, a változó nevű kormánypárt igazságtalan választási törvényekkel is megtámogatott leválthatatlansága, az ábrándok és a történelmi sérelmek által hajtott, délibábos politikai stratégia kártékonysága visszaköszön. A Horthy-reneszánsz valódi oka azonban ennél sokkal rémisztőbb, mert annak táptalaja nem más, mint a társadalmat máig mérgező engesztelhetetlen nacionalizmus, és az abból fakadó antiszemitizmus, xenofóbia és antiliberalizmus.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.