A szerk.

Menjen haza nyugodtan

A szerk.

Van, amikor egy pár- vagy családi kapcsolatban látszólag semmi előjele nincs a tragédiának; vagy ha van is, az a laikus környezet számára érzékelhetetlen. Ilyenkor különösen sokkol mindenkit a szörnyűség; mint például 2020 februárjában, amikor Tatabánya kertvárosi övezetében a mérnök apa vasrúddal agyonverte 7 és 9 éves fiait, majd magával is végzett. Senki nem értett semmit, az ismerősök példás családi életről, a családtagok egymás iránti szeretetről beszéltek, és csak találgatások voltak arról, hogy mi indította a férfit brutális tettére.

Vannak esetek – és többségében ilyen esetek vannak –, amikor még a laikus környezet számára is egyértelmű a helyzet robbanásveszélyes volta, és mindenki tudja, hogy csak a hatósági közbeavatkozás segíthet. 2019 de­cemberében a börtönből frissen szabadult apa először vitte láthatásra gyerekeit. Az alkoholizáló, és emiatt a családjával folyamatosan veszekedő és bántalmazó férfit azért ítélték el, mert alvó feleségét többször is fejbe verte kalapáccsal. A bíróság a gyerekektől nem tiltotta el, így szabályos körülmények között mehettek el Győrbe apjukkal, aki hármójuk közül megölte a 13 éves lányát és a 10 éves fiát. Még érthetetlenebb az, hogy a családirtó terveiről előzetesen nyíltan is beszélő, a „valamire készülés” minden előzetes jelét produkáló dunakeszi férfi ugyancsak gond nélkül vihette láthatásra a gyerekét 2021 szeptemberében, majd miután késve visszavitte volt párjához, vadászpuskával gyilkolta meg 7 éves fiát, a gyerek anyját és nagyanyját, s ezek után fejbe lőtte magát is.

Az pedig fölfoghatatlan, hogy miért kellett meghalni annak a tizenéves testvérpárnak, akik szűk két hete, május 20-án mentek Aszódra apjukhoz, aki feltehetően még aznap éjjel végzett velük – a 14 és 16 éves lányokat az első hírek szerint álmukban verte agyon baltával. Az apa ezek után öngyilkosságot kísérelt meg, de a vonatnak rohanást túlélte (jelenleg is kórházban fekszik életveszélyes állapotban).

A gyilkosságot egy hét múltán fedezték fel, amikor szomszédok bejelentést tettek a lakásból áradó szag miatt. Részint ezen információ miatt a közösségi médiában önjelölt igazság­osztók estek az anyának, hogy egyrészt megéri a pénzét, ha csak egy hét után jutottak eszébe a gyerekei, másrészt a „felelőtlenségéért” szidták, amiért elengedte a lányokat apjukhoz. A szerencsétlen asszony ezek után fordult a Nem tehetsz róla, tehetsz ellene (NTRTE) nevű csoporthoz, amely a Facebook- oldalán alapvető információkat osztott meg a történtekről.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.