A szerk.

Menjen haza nyugodtan

A szerk.

Van, amikor egy pár- vagy családi kapcsolatban látszólag semmi előjele nincs a tragédiának; vagy ha van is, az a laikus környezet számára érzékelhetetlen. Ilyenkor különösen sokkol mindenkit a szörnyűség; mint például 2020 februárjában, amikor Tatabánya kertvárosi övezetében a mérnök apa vasrúddal agyonverte 7 és 9 éves fiait, majd magával is végzett. Senki nem értett semmit, az ismerősök példás családi életről, a családtagok egymás iránti szeretetről beszéltek, és csak találgatások voltak arról, hogy mi indította a férfit brutális tettére.

Vannak esetek – és többségében ilyen esetek vannak –, amikor még a laikus környezet számára is egyértelmű a helyzet robbanásveszélyes volta, és mindenki tudja, hogy csak a hatósági közbeavatkozás segíthet. 2019 de­cemberében a börtönből frissen szabadult apa először vitte láthatásra gyerekeit. Az alkoholizáló, és emiatt a családjával folyamatosan veszekedő és bántalmazó férfit azért ítélték el, mert alvó feleségét többször is fejbe verte kalapáccsal. A bíróság a gyerekektől nem tiltotta el, így szabályos körülmények között mehettek el Győrbe apjukkal, aki hármójuk közül megölte a 13 éves lányát és a 10 éves fiát. Még érthetetlenebb az, hogy a családirtó terveiről előzetesen nyíltan is beszélő, a „valamire készülés” minden előzetes jelét produkáló dunakeszi férfi ugyancsak gond nélkül vihette láthatásra a gyerekét 2021 szeptemberében, majd miután késve visszavitte volt párjához, vadászpuskával gyilkolta meg 7 éves fiát, a gyerek anyját és nagyanyját, s ezek után fejbe lőtte magát is.

Az pedig fölfoghatatlan, hogy miért kellett meghalni annak a tizenéves testvérpárnak, akik szűk két hete, május 20-án mentek Aszódra apjukhoz, aki feltehetően még aznap éjjel végzett velük – a 14 és 16 éves lányokat az első hírek szerint álmukban verte agyon baltával. Az apa ezek után öngyilkosságot kísérelt meg, de a vonatnak rohanást túlélte (jelenleg is kórházban fekszik életveszélyes állapotban).

A gyilkosságot egy hét múltán fedezték fel, amikor szomszédok bejelentést tettek a lakásból áradó szag miatt. Részint ezen információ miatt a közösségi médiában önjelölt igazság­osztók estek az anyának, hogy egyrészt megéri a pénzét, ha csak egy hét után jutottak eszébe a gyerekei, másrészt a „felelőtlenségéért” szidták, amiért elengedte a lányokat apjukhoz. A szerencsétlen asszony ezek után fordult a Nem tehetsz róla, tehetsz ellene (NTRTE) nevű csoporthoz, amely a Facebook- oldalán alapvető információkat osztott meg a történtekről.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.