A szerk.

Milliók nevében

A szerk.

Elkezdődött a futball-vb, lejátszották Dzsu­dzsák Balázs zsíroskenyér-meccsét, Orbán Viktor pedig képes volt azt mondani a rádióban, hogy „Magyarország sosem támogatta a szankciókat, nem is szavaztuk meg őket”. Ám e hírek a közelébe sem érhettek annak, hogy megjelent Majoros Péter és Molnár Tamás Azt beszélik a városban című száma. 

„Gyakorlatilag felrobbantotta az internetet” – írták a lapok, a műhöz készült videóklipnek négy nap alatt már több mint 2,7 millió megtekintése volt.

Akár legyinthetnénk is erre, elvégre a YouTube és az egyéb közösségi oldalak manipulációja reklámipari rutinná vált, és Majoros Péter (Majka) eleve is a legnézettebb hazai előadónak számít.

Ám úgy tűnik, hogy Majoros most más vizekre evezett. Szemben a legutóbbi produkciójával, amikor ugyancsak párban, Pápai Joci magyar popsztárral közösen megalkották a lakodalmas gregoriánt (1,2 millió megtekintés), az „ózdi hős” most nem a giccs és blődli nyomvonalán próbál nagyobb bevételhez jutni, hanem – legalábbis a bulvársajtó szerint – „rendszerkritikával”. És mintha ebből az is következne, hogy Majorosnak össze kellett szednie minden bátorságát is, mielőtt nekiállt dalszöveget írni, s persze ahhoz is, hogy a művével előálljon. Tőle tudhatjuk, hogy a szám már több mint egy éve kész, „ám a választások előtt nem akartunk egy ilyen dalt kiadni, nehogy elfogultsággal vádoljanak bennünket egyik vagy másik oldal iránt”. Vagy úgy!

Most ne menjünk bele abba, hogy a rappernek nem volt kínos április közepén, a választások előtt Szijjártó Péterrel fotózkodni, s abba sem, hogy Majoros a kormánypropagandista Tv2 legismertebb „arca”. Sőt higgyük el neki azt is, amit tavasszal, a Szijjártó-látogatás után mondott, hogy ő „sosem lesz sáros politikától”, de még afelől se legyen kétségünk, hogy új dalának minden sorát az a nagy szíve diktálta. Ugyanakkor mégis hiába vannak mindenféle be- és kiszólások a szövegben az „ereszcsatornától” a parizeren át a „vadászkiállításig”, ha a legfontosabb sora mégis az, hogy „mindegy, hogy jobbra vagy balra húzod be az X-et”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.