A szerk.

Mindenkinek a maga keresztje

A szerk.

Csodálatos videósorozattal kedveskedett híveinek húsvét alkalmából Orbán Viktor. Mindenki megnyugodhat, miniszterelnök úr jól eszik, minden rendben van, mert kell is a kondíció, hogy a kezében tudja tartani szegény kis Magyarország dolgait.

Ám a videók tanúsága szerint nem csak a haza üdve van jó kezekben őnála, de az a ménkű nagy sódar is, melyet oly elszántan cipelt a rotyogó üst felé, hogy az ember legszívesebb azonmód ugrott volna segíteni neki. De ő vitte, egyedül, rendületlenül, pedig ott voltak a kisunokái is, odaadhatta volna nekik, hogy cipeljétek ti, mint a makói gyerekek a keresztet, de ő nem, ő vitte hősleg, magáévá téve ezáltal Krisztus urunk szenvedését, amelyet nyilván csak a makói dedek éreznek át a maga teljességében.

Ugyanakkor eszünk ágában sincs szerény húsvéti énekünket elvinni a demagógia irányába, például olyan álkérdések firtatásával, hogy valóban illő dolog-e ország-világ előtt hencegni a két-három kolbászfesztiválra elegendő hentesáruval felszerelt országvezetői spájz mutogatásával, amikor a mellette lévő hír az, hogy sajna leállt a hajléktalanok étkeztetése, mert a gonosz Brüsszel nem küldi a pénzt. Nem, ilyesmiről szó sincs, magunk is helyesnek tartjuk, hogy Orbán Viktornak akkora a sonkája, hogy egy jelentős része még ki is lóg a kondérjából.

Minket igazán csak egy torz akkord zavar ebben az isteni szimfóniában. Az tudniillik, hogy a hivatalos filmsorozaton kívül húsvét alkalmából megjelent egy másik film is Magyarország miniszterelnökéről. S azon aztán elsőre látszik, hogy nem a miniszterelnök „vérprofi” sajtószekciója készítette: mondjuk ki, kalózfelvétel az! Egy paparazzo műve, mert ebben a mai világban már ez a szégyen is megeshet. Belekamerázni csak úgy a VIP-páholyba, hát micsoda dolog ez! Ahol már szotyolázni sem lehet nyugodtan, mert valakik azt üvöltik, hogy „legendát nem lehet venni”. Ráadásul a Guantanamera nótájára. Mintha a jó miniszterelnök úr bármikor is vett volna valamit… Venni? Ő?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.