A szerk.

Mindenkinek a maga keresztje

A szerk.

Csodálatos videósorozattal kedveskedett híveinek húsvét alkalmából Orbán Viktor. Mindenki megnyugodhat, miniszterelnök úr jól eszik, minden rendben van, mert kell is a kondíció, hogy a kezében tudja tartani szegény kis Magyarország dolgait.

Ám a videók tanúsága szerint nem csak a haza üdve van jó kezekben őnála, de az a ménkű nagy sódar is, melyet oly elszántan cipelt a rotyogó üst felé, hogy az ember legszívesebb azonmód ugrott volna segíteni neki. De ő vitte, egyedül, rendületlenül, pedig ott voltak a kisunokái is, odaadhatta volna nekik, hogy cipeljétek ti, mint a makói gyerekek a keresztet, de ő nem, ő vitte hősleg, magáévá téve ezáltal Krisztus urunk szenvedését, amelyet nyilván csak a makói dedek éreznek át a maga teljességében.

Ugyanakkor eszünk ágában sincs szerény húsvéti énekünket elvinni a demagógia irányába, például olyan álkérdések firtatásával, hogy valóban illő dolog-e ország-világ előtt hencegni a két-három kolbászfesztiválra elegendő hentesáruval felszerelt országvezetői spájz mutogatásával, amikor a mellette lévő hír az, hogy sajna leállt a hajléktalanok étkeztetése, mert a gonosz Brüsszel nem küldi a pénzt. Nem, ilyesmiről szó sincs, magunk is helyesnek tartjuk, hogy Orbán Viktornak akkora a sonkája, hogy egy jelentős része még ki is lóg a kondérjából.

Minket igazán csak egy torz akkord zavar ebben az isteni szimfóniában. Az tudniillik, hogy a hivatalos filmsorozaton kívül húsvét alkalmából megjelent egy másik film is Magyarország miniszterelnökéről. S azon aztán elsőre látszik, hogy nem a miniszterelnök „vérprofi” sajtószekciója készítette: mondjuk ki, kalózfelvétel az! Egy paparazzo műve, mert ebben a mai világban már ez a szégyen is megeshet. Belekamerázni csak úgy a VIP-páholyba, hát micsoda dolog ez! Ahol már szotyolázni sem lehet nyugodtan, mert valakik azt üvöltik, hogy „legendát nem lehet venni”. Ráadásul a Guantanamera nótájára. Mintha a jó miniszterelnök úr bármikor is vett volna valamit… Venni? Ő?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.