A szerk.

Parkolópálya

A szerk.

„Friss, külsős szemmel – azt is mondhatnám, hogy a kívülálló szemével, de paraszti logikával – kell átvilágítanunk az egyetemet, a struktúrát, a folyamatokat.”

E jellemző mondat az olvasó intuíciójával szemben nem Orbán Viktortól származik (ez esetben a helye a Szüret rovatban lenne), hanem Devecz Miklós, a Szegedi Tudományegyetem frissen kinevezett kancellárjának motivációs leveléből való. Mint arra az Átlátszó Oktatás blog rámutatott, Devecz a közelmúltig egy amerikai kamuegyetemen szerzett végzettséget tüntetett fel életrajzában doktori fokozatként – ehhez képest egészen rokonszenves módon vallja be, hogy az évi 78 milliárdos költségvetésű intézménnyel kapcsolatos elképzeléseit a paraszti logikán alapuló átvilágításon túl nem tudja kifejteni, mert hogy ilyenek nincsenek neki.

Devecz csak egy a 29 állami egyetem és főiskola élére december végével kinevezett kancellárok közül. Az újonnan létrehozott pozíció súlyát nem becsülnénk le, a kancellár felel az intézmény teljes működtetéséért, gyakorolja az adminisztratív személyzet munkáltatói jogait, és vétójoga van a szenátus minden „gazdasági következménnyel járó” döntése felett. A kormány az egyetemek felelőtlen gazdálkodásával indokolta a szigorúbb gazdasági kontroll szükségességét; és mi tagadás, munkánk során magunk is gyakran találkozunk gyanús egyetemi szerződésekkel, baráti cégnek kiszervezett diplomaosztóval, nem is szólva a HÖK-vezetők viselt dolgairól. Ám a tapasztalat azt is mutatja, hogy ahová az állam beteszi a lábát, ott a korrupció vagy a szimpla bénázás nem vész el, csak átalakul. Meg tudjuk érteni az oktatói gárda egyetemi autonómiát féltő érvelését is. Mi történik például akkor, ha egy pajkos professzor újfent V. I. adóhivatali elnökön élcelődik a zh-ban, a túlbuzgó kancellár pedig Palkovics államtitkár érdeklődő telefonhívását meg sem várva megállapítja, hogy az anyatigris magánéletébe súlyosan belegázoló dolgozatpélda a nyomtatási kiadások elszabadulásával fenyeget, majd elrendeli a feladatlapok bezúzását?

De ha egy pillanatra elfogadjuk, hogy a kancellári rendszerrel az egyetemek akár jól is járhatnának, akkor sem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy Orbán – saját bevallása szerint – már júliusban, a pályázati kiírást megelő­zően (!) tudta, kiket fog kinevezni. S bár belátjuk, hogy nem egyszerű – egyesek szerint nem is érdemes – olyan alkalmas jelöltet találni, aki a Fideszhez nincs bekötve, egy-két minőségi fenntartásunkat azért jeleznénk. Azzal önmagában semmi baj nincsen, hogy a BME irányítását Barta-Eke Gyula, Ózd egykori alpolgármestere kapta meg, hiszen ő később a VÁTI, majd a MAG Zrt. vezérigazgatója lett; a bizalom ugyanígy megelőlegezhető Szász Károly volt PSZÁF-elnöknek is. Ám az már kevésbé tűnik nyerő ötletnek, hogy az ELTE-t Scheuer Gyulára, Németh Szilárd rezsibiztos egykori csepeli főtanácsadójára bízták, a BGF-re berepülő Dietz Ferencet pedig újra sem indította Szentendrén a Fidesz, köztudomásúlag a város pocsék gazdálkodása miatt. Kupper András volt parlamenti képviselő és alpolgármester miután a SOTE-n elbukott, a Zeneakadémián vigasztalódhat (zongoraművésznek készült, mondják róla), de a kormány nem engedte el Papcsák Ferenc exjegyzőjének kezét sem, aki máris állóháborúba keveredett a Színművészeti Egyetem szenátusával.

Az illusztris névsor nem csak arról árulkodik, hogy a Párt miként gondoskodik kiszolgált és (vagy) másutt kudarcot vallott kádereiről. E gyászhuszárok felügyelői kinevezése megmutatja azt is, mire taksálja Orbán Viktor a magyar felsőoktatást. Igen, pontosan ennyire.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.