A szerk.

Parkolópálya

A szerk.

„Friss, külsős szemmel – azt is mondhatnám, hogy a kívülálló szemével, de paraszti logikával – kell átvilágítanunk az egyetemet, a struktúrát, a folyamatokat.”

E jellemző mondat az olvasó intuíciójával szemben nem Orbán Viktortól származik (ez esetben a helye a Szüret rovatban lenne), hanem Devecz Miklós, a Szegedi Tudományegyetem frissen kinevezett kancellárjának motivációs leveléből való. Mint arra az Átlátszó Oktatás blog rámutatott, Devecz a közelmúltig egy amerikai kamuegyetemen szerzett végzettséget tüntetett fel életrajzában doktori fokozatként – ehhez képest egészen rokonszenves módon vallja be, hogy az évi 78 milliárdos költségvetésű intézménnyel kapcsolatos elképzeléseit a paraszti logikán alapuló átvilágításon túl nem tudja kifejteni, mert hogy ilyenek nincsenek neki.

Devecz csak egy a 29 állami egyetem és főiskola élére december végével kinevezett kancellárok közül. Az újonnan létrehozott pozíció súlyát nem becsülnénk le, a kancellár felel az intézmény teljes működtetéséért, gyakorolja az adminisztratív személyzet munkáltatói jogait, és vétójoga van a szenátus minden „gazdasági következménnyel járó” döntése felett. A kormány az egyetemek felelőtlen gazdálkodásával indokolta a szigorúbb gazdasági kontroll szükségességét; és mi tagadás, munkánk során magunk is gyakran találkozunk gyanús egyetemi szerződésekkel, baráti cégnek kiszervezett diplomaosztóval, nem is szólva a HÖK-vezetők viselt dolgairól. Ám a tapasztalat azt is mutatja, hogy ahová az állam beteszi a lábát, ott a korrupció vagy a szimpla bénázás nem vész el, csak átalakul. Meg tudjuk érteni az oktatói gárda egyetemi autonómiát féltő érvelését is. Mi történik például akkor, ha egy pajkos professzor újfent V. I. adóhivatali elnökön élcelődik a zh-ban, a túlbuzgó kancellár pedig Palkovics államtitkár érdeklődő telefonhívását meg sem várva megállapítja, hogy az anyatigris magánéletébe súlyosan belegázoló dolgozatpélda a nyomtatási kiadások elszabadulásával fenyeget, majd elrendeli a feladatlapok bezúzását?

De ha egy pillanatra elfogadjuk, hogy a kancellári rendszerrel az egyetemek akár jól is járhatnának, akkor sem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy Orbán – saját bevallása szerint – már júliusban, a pályázati kiírást megelő­zően (!) tudta, kiket fog kinevezni. S bár belátjuk, hogy nem egyszerű – egyesek szerint nem is érdemes – olyan alkalmas jelöltet találni, aki a Fideszhez nincs bekötve, egy-két minőségi fenntartásunkat azért jeleznénk. Azzal önmagában semmi baj nincsen, hogy a BME irányítását Barta-Eke Gyula, Ózd egykori alpolgármestere kapta meg, hiszen ő később a VÁTI, majd a MAG Zrt. vezérigazgatója lett; a bizalom ugyanígy megelőlegezhető Szász Károly volt PSZÁF-elnöknek is. Ám az már kevésbé tűnik nyerő ötletnek, hogy az ELTE-t Scheuer Gyulára, Németh Szilárd rezsibiztos egykori csepeli főtanácsadójára bízták, a BGF-re berepülő Dietz Ferencet pedig újra sem indította Szentendrén a Fidesz, köztudomásúlag a város pocsék gazdálkodása miatt. Kupper András volt parlamenti képviselő és alpolgármester miután a SOTE-n elbukott, a Zeneakadémián vigasztalódhat (zongoraművésznek készült, mondják róla), de a kormány nem engedte el Papcsák Ferenc exjegyzőjének kezét sem, aki máris állóháborúba keveredett a Színművészeti Egyetem szenátusával.

Az illusztris névsor nem csak arról árulkodik, hogy a Párt miként gondoskodik kiszolgált és (vagy) másutt kudarcot vallott kádereiről. E gyászhuszárok felügyelői kinevezése megmutatja azt is, mire taksálja Orbán Viktor a magyar felsőoktatást. Igen, pontosan ennyire.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.