A szerk.

Testvérek között

A szerk.

Csak egy teljesen átlagos nap. Vasárnap délután. Évszakhoz képest derült idő, enyhe szél, horthysta felvonulás a fővárosban. A menet a Gellért térről tart a Parlament elé, át a Dunán.

Mennek fáklyákkal a fekete ruhások át Budapesten, skandálják jelszavaikat. A rendőrség nagy erőkkel biztosítja a vonulásukat, rendbontásról nem számol be az ugyancsak jelentős erőkkel kivonuló sajtó, kattognak a fényképezőgépek, a hír szent, vélemény nincs. Van, aki megrémül, látván a masírozó hadat, van, aki magába fojt egy gúnyos vagy elkeseredett vigyort, s tán akad olyan járókelő is, aki kiröhögi a két számmal kisebb uniformisba cipőkanállal csomagolt, szétivott arcú kompániát – de olyan egy sincs, aki csodálkozna.

Vasárnap délután van, ez is csak egy nap, méghozzá a kellemesebbek közül. Horthy Miklós halálának 65. évfordulóját ünneplik – korántsem véletlenül. Nyilván azért, mert szép kerek szám, jövőre pattanhat a hatvanhat. Felmerül a kérdés, hogy miért pont a halálának napját ünnepli a 13 „nemzeti szervezet”, de ebbe ízetlenkedés nélkül aligha tudnánk belemenni, s ahhoz most nincs kedvünk. Mert piszkosul nem erről van szó, mondott volt Horthyról bármit is ünnepi szónoklatában Novák testvér, Patrubány testvér, Testvér testvér, akárki – nem miatta jöttek. Azon sem érdemes élcelődni, hogy a 13 szervezet, köztük olyan legendákkal, mint az FKgP vagy MIÉP csak akkora „tömeget” tudott utcára szólítani, amekkorát. Ennyi is több a soknál. Hisz’ nem azért vonultak nyilas jelmezben Budapest főutcáin vasárnap, mert valamikor meghalt Horthy, hanem azért, hogy látsszanak – s ebbéli óhajtásuk teljesült is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.