A szerk.

Testvérek között

A szerk.

Csak egy teljesen átlagos nap. Vasárnap délután. Évszakhoz képest derült idő, enyhe szél, horthysta felvonulás a fővárosban. A menet a Gellért térről tart a Parlament elé, át a Dunán.

Mennek fáklyákkal a fekete ruhások át Budapesten, skandálják jelszavaikat. A rendőrség nagy erőkkel biztosítja a vonulásukat, rendbontásról nem számol be az ugyancsak jelentős erőkkel kivonuló sajtó, kattognak a fényképezőgépek, a hír szent, vélemény nincs. Van, aki megrémül, látván a masírozó hadat, van, aki magába fojt egy gúnyos vagy elkeseredett vigyort, s tán akad olyan járókelő is, aki kiröhögi a két számmal kisebb uniformisba cipőkanállal csomagolt, szétivott arcú kompániát – de olyan egy sincs, aki csodálkozna.

Vasárnap délután van, ez is csak egy nap, méghozzá a kellemesebbek közül. Horthy Miklós halálának 65. évfordulóját ünneplik – korántsem véletlenül. Nyilván azért, mert szép kerek szám, jövőre pattanhat a hatvanhat. Felmerül a kérdés, hogy miért pont a halálának napját ünnepli a 13 „nemzeti szervezet”, de ebbe ízetlenkedés nélkül aligha tudnánk belemenni, s ahhoz most nincs kedvünk. Mert piszkosul nem erről van szó, mondott volt Horthyról bármit is ünnepi szónoklatában Novák testvér, Patrubány testvér, Testvér testvér, akárki – nem miatta jöttek. Azon sem érdemes élcelődni, hogy a 13 szervezet, köztük olyan legendákkal, mint az FKgP vagy MIÉP csak akkora „tömeget” tudott utcára szólítani, amekkorát. Ennyi is több a soknál. Hisz’ nem azért vonultak nyilas jelmezben Budapest főutcáin vasárnap, mert valamikor meghalt Horthy, hanem azért, hogy látsszanak – s ebbéli óhajtásuk teljesült is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.