369 milliót költött hirdetésre a Fidesz az előválasztás alatt

  • narancs.hu
  • 2021. október 16.

Belpol

Bár, mint tudjuk, ez csak Gyurcsány-show.

A kormánypárt és a hozzá közel álló szervezetek 369 millió forintot költöttek politikai hirdetésre a közösségi oldalakon az előválasztás idején, míg a rendezvény valódi érdekeltjei és szereplői, az ellenzékiek 262 millió forintot – vont mérleget a Telex a reklámköltségeket számba véve. 

A kormánypárt politikusai tavasz óta arról beszélnek, hogy az ellenzéki előválasztás fölösleges, csak színjáték, mert a végén úgyis Gyurcsány Ferenc nyer. Ezt a narratívát erősíti a Stop Gyurcsány, stop Karácsony! nevű aláírásgyűjtés is. A Fidesz mégis beszállt az előválasztás kampányába politikai hirdetéseivel a neten, így – a Telex összefoglalója szerint – hozzájárul ahhoz, hogy mindenki tudjon az előválasztásról, az is, akit egyébként hidegen hagyna ez a kezdeményezés, nem néz televíziót, nem hallgat rádiót, nem olvas újságot.

A Google és a Facebook 2019 tavasza óta nyilvánosságra hozza, milyen közéleti témájú hirdetéseket ki mennyiért rendel meg náluk. A Telex a szeptember 13. és október 12. között leadott politikai reklámok adatait elemzi. A Youtube-on az említett időszak 200 legdrágább magyar politikai hirdetését vizsgálta a lap, a Facebookon pedig a 400 legtöbbet költő hirdető összes reklámját.

A Youtube-nak ez idő alatt 85,6 millió forintot, a Facebooknak 588,5 milliót fizettek ki magyar nyelvű politikai reklámokra, vagyis a magyar politika szereplői naponta 21 millió forintból hirdették magukat, eszméiket, vagy bírálták ellenfeleiket. A hirdetők között akadt olyan szervezet, amelyet nem lehetett besorolni – reklámjainak tartalma alapján sem – az ellenzéki vagy a kormánypárti táborhoz, másokat meg – mint a Megafont – be lehetett.

A gyűjtésből az is kiderül, hogy az ellenzéki jelöltek közül a legtöbb pénzzel Karácsony Gergely kampányát tolták meg. A Facebookon föladott hirdetések árát összeadva azonban az ő javára elköltött 61 millió 200 ezer forint is csak a második legnagyobb összeg, mert a Fidesz 89 millió 200 ezerből hirdetett a közösségi oldalon, a Megafonhoz kötődő Deák Dániel 33,7 millióból, Rákay Philip 32,4 millióból, s őt követi csak Dobrev Klára, 31,4 millióval.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.