A kormánypárt és a hozzá közel álló szervezetek 369 millió forintot költöttek politikai hirdetésre a közösségi oldalakon az előválasztás idején, míg a rendezvény valódi érdekeltjei és szereplői, az ellenzékiek 262 millió forintot – vont mérleget a Telex a reklámköltségeket számba véve.
A kormánypárt politikusai tavasz óta arról beszélnek, hogy az ellenzéki előválasztás fölösleges, csak színjáték, mert a végén úgyis Gyurcsány Ferenc nyer. Ezt a narratívát erősíti a Stop Gyurcsány, stop Karácsony! nevű aláírásgyűjtés is. A Fidesz mégis beszállt az előválasztás kampányába politikai hirdetéseivel a neten, így – a Telex összefoglalója szerint – hozzájárul ahhoz, hogy mindenki tudjon az előválasztásról, az is, akit egyébként hidegen hagyna ez a kezdeményezés, nem néz televíziót, nem hallgat rádiót, nem olvas újságot.
A Google és a Facebook 2019 tavasza óta nyilvánosságra hozza, milyen közéleti témájú hirdetéseket ki mennyiért rendel meg náluk. A Telex a szeptember 13. és október 12. között leadott politikai reklámok adatait elemzi. A Youtube-on az említett időszak 200 legdrágább magyar politikai hirdetését vizsgálta a lap, a Facebookon pedig a 400 legtöbbet költő hirdető összes reklámját.
A Youtube-nak ez idő alatt 85,6 millió forintot, a Facebooknak 588,5 milliót fizettek ki magyar nyelvű politikai reklámokra, vagyis a magyar politika szereplői naponta 21 millió forintból hirdették magukat, eszméiket, vagy bírálták ellenfeleiket. A hirdetők között akadt olyan szervezet, amelyet nem lehetett besorolni – reklámjainak tartalma alapján sem – az ellenzéki vagy a kormánypárti táborhoz, másokat meg – mint a Megafont – be lehetett.
A gyűjtésből az is kiderül, hogy az ellenzéki jelöltek közül a legtöbb pénzzel Karácsony Gergely kampányát tolták meg. A Facebookon föladott hirdetések árát összeadva azonban az ő javára elköltött 61 millió 200 ezer forint is csak a második legnagyobb összeg, mert a Fidesz 89 millió 200 ezerből hirdetett a közösségi oldalon, a Megafonhoz kötődő Deák Dániel 33,7 millióból, Rákay Philip 32,4 millióból, s őt követi csak Dobrev Klára, 31,4 millióval.
Kedves Olvasónk!
Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.
Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.
Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!