369 milliót költött hirdetésre a Fidesz az előválasztás alatt

  • narancs.hu
  • 2021. október 16.

Belpol

Bár, mint tudjuk, ez csak Gyurcsány-show.

A kormánypárt és a hozzá közel álló szervezetek 369 millió forintot költöttek politikai hirdetésre a közösségi oldalakon az előválasztás idején, míg a rendezvény valódi érdekeltjei és szereplői, az ellenzékiek 262 millió forintot – vont mérleget a Telex a reklámköltségeket számba véve. 

A kormánypárt politikusai tavasz óta arról beszélnek, hogy az ellenzéki előválasztás fölösleges, csak színjáték, mert a végén úgyis Gyurcsány Ferenc nyer. Ezt a narratívát erősíti a Stop Gyurcsány, stop Karácsony! nevű aláírásgyűjtés is. A Fidesz mégis beszállt az előválasztás kampányába politikai hirdetéseivel a neten, így – a Telex összefoglalója szerint – hozzájárul ahhoz, hogy mindenki tudjon az előválasztásról, az is, akit egyébként hidegen hagyna ez a kezdeményezés, nem néz televíziót, nem hallgat rádiót, nem olvas újságot.

A Google és a Facebook 2019 tavasza óta nyilvánosságra hozza, milyen közéleti témájú hirdetéseket ki mennyiért rendel meg náluk. A Telex a szeptember 13. és október 12. között leadott politikai reklámok adatait elemzi. A Youtube-on az említett időszak 200 legdrágább magyar politikai hirdetését vizsgálta a lap, a Facebookon pedig a 400 legtöbbet költő hirdető összes reklámját.

A Youtube-nak ez idő alatt 85,6 millió forintot, a Facebooknak 588,5 milliót fizettek ki magyar nyelvű politikai reklámokra, vagyis a magyar politika szereplői naponta 21 millió forintból hirdették magukat, eszméiket, vagy bírálták ellenfeleiket. A hirdetők között akadt olyan szervezet, amelyet nem lehetett besorolni – reklámjainak tartalma alapján sem – az ellenzéki vagy a kormánypárti táborhoz, másokat meg – mint a Megafont – be lehetett.

A gyűjtésből az is kiderül, hogy az ellenzéki jelöltek közül a legtöbb pénzzel Karácsony Gergely kampányát tolták meg. A Facebookon föladott hirdetések árát összeadva azonban az ő javára elköltött 61 millió 200 ezer forint is csak a második legnagyobb összeg, mert a Fidesz 89 millió 200 ezerből hirdetett a közösségi oldalon, a Megafonhoz kötődő Deák Dániel 33,7 millióból, Rákay Philip 32,4 millióból, s őt követi csak Dobrev Klára, 31,4 millióval.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.