Kiderült: a tulajdonos nyomására levettek, visszatartottak, átírtak cikkeket a Tarjányi alapította lapnál

  • narancs.hu
  • 2019. január 16.

Belpol

A 444.hu cikkében érdekes információk derültek ki Tarjányi Péter máig átláthatatlan finanszírozású lapja belső működéséről.

Tavaly év végén írtuk meg, hogy megszűnik Tarjányi Péter lapja, a zoom.hu.

A portál 2017 nyarán indult ismeretlen pénzekből, amikről a mai napig nem sikerült pontosan kideríteni, honnan származnak. Hogy pontosan mi volt az oldal létrehozásának célja, azt legalább annyi kérdőjel övezi, mint a lap finanszírozását, mindkettőről csak félinformációi vannak az egykor ott dolgozó újságíróknak is.

Részben ezeket a beszámolókat feldolgozva, a  444.hu terjedelmes írást közölt ma a portálról, melyből többek között kiderül, hogy tulajdonosi nyomásra többször levettek, visszatartottak, és át is írtak a kormánynak kellemetlen anyagokat.

Az egyik ilyen nagyobb publicitást kapott ügy alig néhány héttel a start után történt, egy szeptemberi pénteken Tarjányi levetetett egy Magyar Nemzetből szemlézett cikket, ami az Orbán-család gazdagodását firtatta, „Furcsa pénzmozgás az Orbán-család cégénél” címmel.

De szintén a zoom.hu-hoz köthető annak a Botkát lejárató cikksorozatnak az elindítása, ami végül hozzájárult az MSZP-s politikus visszalépéséhez.

Több újságíró is mesélt a 444-nek arról, hogy szeptemberben Tarjányi megakasztotta Veres Viktor, Csepregi János Botond és Kovács István cikksorozatát arról az adriai jachtról, amelyet először Németh Dániel kollégánk fotózott le, és amelyet Mészáros Lőrinc és barátai használtak. A portál arról is ír, hogy ehhez az ügyhöz tartozott egy deal is, ami szerint az ígéret az volt, ha néhány hétig jegelik a sztorit, később az Artemy fedélzetére is felmehetnek.Erre sosem került sor, a cikksorozat pedig kimúlt.

Egy anonimitást kérő belpolos szerző 2017 végén befejezett egy cikket, ami Habony Árpád volt élettársához, Kaminski Fannyhoz kapcsolódott. A lapvezetés kerek egy éven keresztül hitegette a szerzőt, hogy nemsokára kimegy az írás,később világosság tették számára, hogy a tulaj nem akarja magára haragítani az érintetteket, így az anyag sosem jelent meg.

Viszont olyan cikk megjelent – szerző nélkül, valamint a szakmai normákat figyelmen kívül hagyva –, amit később a kormányközelbe sodródott Origo kiemelt helyen szemlézett, azonban azt senki nem tudta megmondani, hogyan került a Tarjányi-lap oldalára a cikk.

Ezen kívül a cikkben szó esik még Tarjányi kétes cégügyeiről és politikai probálkozásairól is és arról is, hogy a kollégák rendszeresen késve és néha "zacskóból" kaptak fizetést.

A teljes cikk elolvasható itt.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.