Vallási propaganda és fundamentalizmus a közoktatásban

Eljöttek a gyerekeidért

Belpol

A kormány ellehetetlenítette, hogy az oktatási intézményekben szakmai és civil szervezetek segítsék a gyermekek és fiatalok szexuális felvilágosítását, fejlődését. A gyakran külföldről finanszírozott vagy támogatott keresztény fundamentalista nem kormányzati szervezetek, NGO-k viszont gőzerővel ténykedhetnek a közoktatásban, és még inkább azon kívül.

Immár két éve, hogy a kormány csak a nyilvántartásba vett civil szervezeteknek engedélyezi az iskolai szexuális felvilágosítást, és ezzel együtt a más témákban, például a drogfogyasztásról és a testi, szellemi egészségfejlesztésről tartott előadásokat. Erre szolgáló nyilvántartást azóta sem hoztak létre.

A 2021. évi LXXIX. „gyermekvédelmi” törvény (a pedofil bűnelkövetőkkel szembeni szigorúbb fellépésről, valamint a gyermekek védelme érdekében egyes törvények módosításáról) így fogalmaz: „a nevelési-oktatási intézmény saját pedagógus-munkakörben foglalkoztatott alkalmazottján és az intézményben iskola-egészségügyi szolgálatot ellátó szakemberen és az intézménnyel kötött együttműködési megállapodással rendelkező állami szerven kívül” senki más nem tarthat ilyen foglalkozást.

Több magyarországi szervezet (például a Magyar Pszichiátriai Társaság) már a törvény elfogadásakor felhívta a figyelmet a várható következményekre: szakmai segítség híján a szexuális kisebbséghez tartozó gyermekek, fiatalok egyedül, a kérdéseikre pedig válasz nélkül maradhatnak. Valójában nemcsak ők, hanem mindenki, gyakran a szülőket is beleértve.

Ha Orbán Viktorra hallgatunk, a probléma első ránézésre nem tűnik jelentősnek. A törvény elfogadása idején egyik Szamizdatában azt írta: „Az új magyar törvény csak világosan rögzíti, hogy a gyermekek szexuális neveléséről kizárólag a szülő dönthet. Az iskolai nevelés nem állhat ellentétben a szülő akaratával, az legfeljebb csak kiegészítő lehet, formáját és tartalmát pontosan meg kell határozni, és a szülők egyetértéséhez kell kötni.”

A szülők azonban egyetlen statisztika szerint sem szerepelnek az első helyen azon csoportok között, akiket a gyerekek és a kamaszok a szexualitás témájában megkérdeznek. Így a gyerekek érthetően még nagyobb arányban fordulnak a barátokhoz, az internethez és a pornográfiához.

Arra voltam kíváncsi, hogy ezt az újonnan keletkezett űrt be akarják-e tölteni a keresztény egyházak, közösségek és civil szervezetek. Közülük is az utóbbi két csoportra fókuszáltam, ugyanis a történelmi egyházakkal kapcsolatban nem lehetnek illúzióink. A 14 legnagyobb történelmi egyház 2021 decemberében adott ki közös nyilatkozatot a házasság, a család és az emberi méltóság védelmében, kijelentve például, hogy házasság csak férfi és nő között köttethet. Márpedig a kormány a keresztény egyházak eddig is kiadós és bőséges támogatására az utóbbi egy évben rátett még egy lapáttal, további milliárdokkal és jelentős infrastruktúrával árasztotta el a hittan- és erkölcsoktatás emberi és szervezeti erőforrásait. A keresztény intézményrendszer által alkalmazott szakemberek pedig a törvény értelmében kikerülnek annak kizáró hatálya alól.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.