A FreeSZFE-nek adja honoráriuma felét a Vidnyánszky fesztiváljára meghívott világhírű rendező

  • narancs.hu
  • 2021. szeptember 18.

Belpol

Robert Wilson arról adott ki közleményt, hogy nem mehet el szó nélkül az SZFE-vel történtek mellett. 

Közleményt adott ki Robert Wilson világhírű színházi rendező, akinek Oedipus című előadása a Vidnyánszky Attila és a Nemzeti Színház-féle idei 7. Madách Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM) egyik sztárelőadása. Wilson közleményében arról ír, hogy nem tud elmenni szó nélkül a Magyarországon történtek mellett, ezért úgy döntött,

a fesztiválon kapott művészi bevétele felét a FreeSZFE Egyesületnek adja. 

Wilson közleményében azt írja, büszke arra, hogy bemutatják a rendezését Budapesten, és hogy megoszthatja a budapestiekkel az élményt, de az ókori görög színház szellemében "nem  hagyhatom figyelmen kívül azt a kontextust, amelyben a turnénk zajlik". 

"Sajnálattal és szomorúsággal figyeltem, ahogy Magyarország jelenlegi nemzeti kormánya korlátozza a művészi és oktatási szabadságot. Az SZFE egyetem úgynevezett 'modellváltása', amely tavaly lezajlott, egy antidemokratikus támadás volt az Egyetem autonómiája ellen. A kormány által kinevezett új kuratóriumot Vidnyányszky Attila vezette, aki a MITEM Fesztivál és más kulturális intézmények vezetője is az országban" – foglalja össze Wilson, aki azonban nem áll meg ennyinél. 

"Miközben boldog vagyok, hogy a budapestiek láthatják a munkámat, állampolgári kötelességemnek tartom, hogy ne értsek egyet sem az oktatási és művészi függetlenség és szabadság kizsigerelésével, sem a kevesek kezében összpontosuló egészségtelen hatalmi koncentrációval és befolyással.

Ezért a nemzeti MITEM Fesztiváltól kapott művészi bevételeim felét a FreeSZFE kezdeményezésnek adom, amely a jelenlegi kormány támogatása, vagy akár elismerése nélkül folytatja a független oktatási munkát. Ezen felül a következő hetekben egy beszélgetésen is részt veszek a FreeSZFE diákjaival. Őszintén remélem, hogy a FreeSZFE a továbbiakban is fog támogatást kapni világ minden tájáról, és ami a legfontosabb, hamarosan újra állami egyetemmé minősíti a magyar kormány" – írta a világhírű rendező. 

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.