Egymásra mutogató hatóságok: gyermek- és családvédelem a végeken

A hárítás magasiskolája

Belpol

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.

 

„Tízéves koromig iszonyú szegénységben és egy szobában laktam apámmal, anyámmal és testvéreimmel Kaposváron, csak kályhával tudtunk fűteni, fürdőszobánk nem volt, hosszú éveken át lavórban mosakodtunk. Aztán elkerültünk a Békés megyei Szarvasra, ott még nagyobb gondok voltak, ezután emeltek ki a családból, anyám mellől, és kerültem állami gondozásba. Majdnem tíz évet töltöttem egy gyermekotthonban. Nincs egy éve, hogy tavaly nyáron, 19 évesen eljöttem onnan úgy, hogy szakács végzettséget szereztem. Akkor a párom, Bence szüleihez költöztünk Battonyára, ahol a házban sem víz, sem villany nem volt. Nagyon bonyolult és nehéz éven vagyunk túl, sok veszekedéssel, és onnan mindenképpen el kellett jönnünk. Az ottaniak tudták, hogy jogosult vagyok pénzre és ennek egy részét követelték tőlem, miközben már terhes voltam. De az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatást nem adhattam oda Bence szüleinek, arra ezt nem lehet felhasználni” – mondta egy szuszra a most húszéves Tápai Alexandra, aki április végén egészséges fiúgyermeknek adott életet a hódmezővásárhelyi kórházban. Noel Milán az édesanyjával és apjával néhány napja a makói anyaotthonban él, mert a helyi gyermekjóléti szolgálat döntése értelmében nem mehettek vissza a kórházból a márciusban vásárolt csanádpalotai házukba – amely, mint kiderült, inkább romház.

„Egy bejelentésre mentünk ki a Csokonai utca 4. szám alá, s amikor láttuk, hogy milyen elképesztő körülmények uralkodnak ott, akkor olyan szakmai döntést hoztunk, hogy ide nem jöhet vissza a kismama és a most született gyermeke, mert az ingatlan alkalmatlan a számukra” – mondta a Narancsnak a Csanádpalotai Szociális Intézmény és Gyermekjóléti Szolgálat neve mellőzését kérő munkatársa. Ezt a döntést Bencével közölték, aki vitte a hírt a vásárhelyi kórházban lévő párjának. Egy gyors és szerencsésen végződött intézkedéssorozat eredményeként május 8-án a háromfős család a makói anyaotthonban kapott ideiglenesen szállást minimum fél, de lehet, hogy egy évre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.