Egymásra mutogató hatóságok: gyermek- és családvédelem a végeken

A hárítás magasiskolája

Belpol

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.

 

„Tízéves koromig iszonyú szegénységben és egy szobában laktam apámmal, anyámmal és testvéreimmel Kaposváron, csak kályhával tudtunk fűteni, fürdőszobánk nem volt, hosszú éveken át lavórban mosakodtunk. Aztán elkerültünk a Békés megyei Szarvasra, ott még nagyobb gondok voltak, ezután emeltek ki a családból, anyám mellől, és kerültem állami gondozásba. Majdnem tíz évet töltöttem egy gyermekotthonban. Nincs egy éve, hogy tavaly nyáron, 19 évesen eljöttem onnan úgy, hogy szakács végzettséget szereztem. Akkor a párom, Bence szüleihez költöztünk Battonyára, ahol a házban sem víz, sem villany nem volt. Nagyon bonyolult és nehéz éven vagyunk túl, sok veszekedéssel, és onnan mindenképpen el kellett jönnünk. Az ottaniak tudták, hogy jogosult vagyok pénzre és ennek egy részét követelték tőlem, miközben már terhes voltam. De az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatást nem adhattam oda Bence szüleinek, arra ezt nem lehet felhasználni” – mondta egy szuszra a most húszéves Tápai Alexandra, aki április végén egészséges fiúgyermeknek adott életet a hódmezővásárhelyi kórházban. Noel Milán az édesanyjával és apjával néhány napja a makói anyaotthonban él, mert a helyi gyermekjóléti szolgálat döntése értelmében nem mehettek vissza a kórházból a márciusban vásárolt csanádpalotai házukba – amely, mint kiderült, inkább romház.

„Egy bejelentésre mentünk ki a Csokonai utca 4. szám alá, s amikor láttuk, hogy milyen elképesztő körülmények uralkodnak ott, akkor olyan szakmai döntést hoztunk, hogy ide nem jöhet vissza a kismama és a most született gyermeke, mert az ingatlan alkalmatlan a számukra” – mondta a Narancsnak a Csanádpalotai Szociális Intézmény és Gyermekjóléti Szolgálat neve mellőzését kérő munkatársa. Ezt a döntést Bencével közölték, aki vitte a hírt a vásárhelyi kórházban lévő párjának. Egy gyors és szerencsésen végződött intézkedéssorozat eredményeként május 8-án a háromfős család a makói anyaotthonban kapott ideiglenesen szállást minimum fél, de lehet, hogy egy évre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.