A Kárpátia-ügy utóélete – L. Simon változtatna

  • narancs.hu
  • 2013. szeptember 25.

Belpol

Az NKA alelnöke a pályázati rendszer megváltoztatásáról beszélt a szélsőjobboldali zenekar lemezének megítélt támogatás körüli botrány után. Sajnos, beszélt másról is.

Egy héttel ezelőtt megírtuk, hogy korábban a szerzői jogdíjakból befolyó mintegy tízmilliárd forint egy részét, legfeljebb 10 százalékát a jogkezelő szervezetek (Artisjus, Filmjus, Maszra stb.) visszaosztották a tagjaiknak, díjak, pályázatok, szociális alapú támogatások formájában. Az év elejétől hatályos törvénymódosítás következményeként a szétosztható összeg 70 százalékáról a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) dönt. A pénz elosztását nyolctagú ideiglenes kollégium végzi.

Miután a döntések közül kiemeltük a szélsőjobboldali Kárpátia zenekar lemezének kiadására megítélt támogatást (amelyet aztán adminisztratív okokból nem kaptak meg), több hullámot vető botrány támadt.

Erdős Virág lemond a támogatásról a Kárpátia miatt

Tegnap megírtuk: az NKA támogatást ítélt meg a szélsőjobboldali zenekarnak. Erdős Virág ugyanezen a pályázaton nyert alkotói támogatást, de határozott hangú levele tanúsága szerint erről ezennel lemond. Az író Facebookon közzétett levelét olvashatják.

L. Simon László NKA-alelnök először közleményt adott ki, majd a blogján is foglalkozott a kérdéssel. Ezekben a Kárpátia-lemez támogatása miatti felháborodást „műbalhénak”, a „rövid távú politikai haszonszerzés” következményének nevezte, és az NKA szakmai függetlensége – sőt a művészet szabadsága – elleni támadásként értékelte.

Szabadságot a gyűlölködő giccsnek! – Válasz L. Simon Lászlónak

A Kárpátia zenekar támogatásáról szóló cikkünkre reagált az NKA alelnöke: ő nem tehet semmiről, viszont ha már arra járt, megvédi tőlünk a művészet szabadságát.

 

Ha innen nézzük, meglepő fordulatnak tűnik a fideszes képviselő nyilatkozata (az ATV Szabad szemmel című műsorában), miszerint „láthatóan nem szerencsés” a Szerzői Jogdíjbevételek Felhasználásáról Döntő Ideiglenes Kollégium működése, ezért annak megszüntetését fogja javasolni a miniszternek. Állítása szerint kezdeményezi, hogy az NKA már létező kollégiumai osszák el az NKA rendelkezése alá került jogdíjbevételeket, és ezek a mérlegelés során – a mostani döntésektől eltérően – ne vegyék figyelembe a szerzők, együttesek stb. jogdíjbefizetéseinek mértékét. (L. Simon mindhárom felvetése egybevág az őt bíráló publicisztikánk érveivel.)

A Kárpátia-ügy tehát legalább nem marad következmények nélkül. A jó hangulat megőrzése végett pedig most nem foglalkozunk L. Simon László számos, a nyugalom megzavarására alkalmas kijelentésével, például hogy a szélsőjobboldali művészek dédelgetése miatt tiltakozók „szélsőbaloldaliak”, vagy hogy ők a Fideszben „jó úton járnak, középen haladnak”, mert – figyelem! – adnak pénzt a Kárpátiának, de adnak pénzt a holokauszt-évfordulóra is.

Nyugodt lélekkel ülök itt – mondta az adás végén L. Simon László.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.