A Kárpátia-ügy utóélete – L. Simon változtatna

  • narancs.hu
  • 2013. szeptember 25.

Belpol

Az NKA alelnöke a pályázati rendszer megváltoztatásáról beszélt a szélsőjobboldali zenekar lemezének megítélt támogatás körüli botrány után. Sajnos, beszélt másról is.

Egy héttel ezelőtt megírtuk, hogy korábban a szerzői jogdíjakból befolyó mintegy tízmilliárd forint egy részét, legfeljebb 10 százalékát a jogkezelő szervezetek (Artisjus, Filmjus, Maszra stb.) visszaosztották a tagjaiknak, díjak, pályázatok, szociális alapú támogatások formájában. Az év elejétől hatályos törvénymódosítás következményeként a szétosztható összeg 70 százalékáról a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) dönt. A pénz elosztását nyolctagú ideiglenes kollégium végzi.

Miután a döntések közül kiemeltük a szélsőjobboldali Kárpátia zenekar lemezének kiadására megítélt támogatást (amelyet aztán adminisztratív okokból nem kaptak meg), több hullámot vető botrány támadt.

Erdős Virág lemond a támogatásról a Kárpátia miatt

Tegnap megírtuk: az NKA támogatást ítélt meg a szélsőjobboldali zenekarnak. Erdős Virág ugyanezen a pályázaton nyert alkotói támogatást, de határozott hangú levele tanúsága szerint erről ezennel lemond. Az író Facebookon közzétett levelét olvashatják.

L. Simon László NKA-alelnök először közleményt adott ki, majd a blogján is foglalkozott a kérdéssel. Ezekben a Kárpátia-lemez támogatása miatti felháborodást „műbalhénak”, a „rövid távú politikai haszonszerzés” következményének nevezte, és az NKA szakmai függetlensége – sőt a művészet szabadsága – elleni támadásként értékelte.

Szabadságot a gyűlölködő giccsnek! – Válasz L. Simon Lászlónak

A Kárpátia zenekar támogatásáról szóló cikkünkre reagált az NKA alelnöke: ő nem tehet semmiről, viszont ha már arra járt, megvédi tőlünk a művészet szabadságát.

 

Ha innen nézzük, meglepő fordulatnak tűnik a fideszes képviselő nyilatkozata (az ATV Szabad szemmel című műsorában), miszerint „láthatóan nem szerencsés” a Szerzői Jogdíjbevételek Felhasználásáról Döntő Ideiglenes Kollégium működése, ezért annak megszüntetését fogja javasolni a miniszternek. Állítása szerint kezdeményezi, hogy az NKA már létező kollégiumai osszák el az NKA rendelkezése alá került jogdíjbevételeket, és ezek a mérlegelés során – a mostani döntésektől eltérően – ne vegyék figyelembe a szerzők, együttesek stb. jogdíjbefizetéseinek mértékét. (L. Simon mindhárom felvetése egybevág az őt bíráló publicisztikánk érveivel.)

A Kárpátia-ügy tehát legalább nem marad következmények nélkül. A jó hangulat megőrzése végett pedig most nem foglalkozunk L. Simon László számos, a nyugalom megzavarására alkalmas kijelentésével, például hogy a szélsőjobboldali művészek dédelgetése miatt tiltakozók „szélsőbaloldaliak”, vagy hogy ők a Fideszben „jó úton járnak, középen haladnak”, mert – figyelem! – adnak pénzt a Kárpátiának, de adnak pénzt a holokauszt-évfordulóra is.

Nyugodt lélekkel ülök itt – mondta az adás végén L. Simon László.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.