Recesszió előtt az ország

A lemondás kora

Belpol

Mit okozhatnak együttesen a megugró energiaárak, általában a magas infláció és az államháztartás egyre sanyarúbb helyzete? És hogyan néz ki mindez alulnézetből?

„Odaköltöztem a páromhoz, hogy spóroljunk”, mondja Barbara, aki néhány napja feladta konvektoros, nehezen fűthető albérletét. Bár még nincs fűtési szezon, nagyjából be tudja lőni, mennyivel emelkedett volna a rezsi, így nem maradt más, mint a költözés.

Tudatosság

Sokan álltak neki az elmúlt hónapokban elemezgetni a háztartási büdzsét, és jöttek rá arra, hogy nem lesznek tarthatók a korábbi szokások. Hogy kinek mi a lemondás, illetve mi tartozik a luxuskategóriába, az egyénenként és háztartásonként más. Egy budapesti II. kerületi családban az apa veszi át a gyerek teniszoktatását, a heti három alkalom óránkénti 20 ezer forintos edzői díját ősztől már nem vállalják be a szülők. „Nyilván tisztában vagyunk vele, hogy a tenisz azért luxi sport” – mondja az anya. A középiskolai tanár, Dóra számára viszont az étterem luxus – de immár ez is elérhetetlen. Sajtból és gyümölcsből is jóval kevesebb jut, mondja.

A KSH adatai szerint augusztusban a sajt ára 82 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban. A gyümölcsöknél nincs ilyen drámai változás, az átlagos infláció mértékével vagy az alatt drágultak. Igaz, a statisztikai hivatal csak néhány gyümölcsöt mér, így az almát, a körtét, a banánt és a narancsot (meg a citromot, de azt azért nem úgy esszük, mint az almát). Ennek nyilván az az oka, hogy ezek egész évben kaphatók, az áruk összevethető havonta, ellentétben az idényfajtákkal. A zöldségeknél más a helyzet; „négy pritamin helyett kettőt veszek, és kábé mindennel így vagyunk”, mondja egy háromgyerekes anya. Előkerült a kockás papír, a tudatos tervezés. B.-nek nem fér bele az impulzusvásárlás, havonta egyszer megy boltba, a zöldséget, gyümölcsöt, a húst a piacon veszi meg, amit lehet, maga készít el. Balázs lazacot már csak akkor vásárol a Lidlben, „ha készül rájuk rohadni, és odaadják fél áron”.

Az élelmiszer-infláció augusztusban meghaladta a 30 százalékot, ezen belül azonban rendkívül nagy a szórás. A hatósági áras termékek – már ha kaphatók – értelemszerűen az alsó értéket képviselik, a másik véglet a sajt, a vaj, a tejföl, a zsömle és a nem hatósági áras kenyér. A vajról lemond az, aki nem hajlandó fizetni érte ezer forintnál többet. Egy év alatt a vaj ára 76, a tejfölé 74 százalékkal emelkedett. A zsömle és a nem hatósági áras, félbarna kenyér 74, illetve 78 százalékkal drágult. A tenisz mellett sokaknak így a vajas zsömle is „luxi” lett. Nem csoda, hogy ezeket a termékeket elkezdték a boltok kisebb kiszerelésben forgalmazni. A leginkább szembetűnő, hogy az 500 milliliteres tejföl helyett megjelentek a polcokon a 350-es dobozok; bár a termék ára ugyanaz vagy akár alacsonyabb is a korábbinál, a fajlagos ár jóval magasabb lett.

Visszalépés

„Megindult a lefelé vásárlás”, mondta lapunknak Maczelka Márk, a Spar Magyarország kommunikációs vezetője. Ez azt jelenti, hogy a vásárlók az olcsóbb, az akciós és a hatósági áras termékeket keresik és részesítik előnyben. A vásárlói kosár zsugorodik, nagyon meggondolják az emberek, mit és mennyiért vesznek. A saját márkás termékek körében új trendet is észrevett az áruházlánc: míg az elmúlt években rendre 25 százalék körül alakult e termékek aránya a teljes forgalmon belül, ez most már 30 százalék feletti.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.