A Mészáros-család milliárdos ajándéka Orbán Viktornak
14952_copy_1_mdegyei_lapok_karacsony_top_story_lead.jpg

A Mészáros-család milliárdos ajándéka Orbán Viktornak

  • Keller-Alánt Ákos
  • 2019. június 4.

Belpol

Mészáros Lőrinc családi cége 7,3 milliárd forintot fizetett a Mediaworksért, amit aztán odaajándékozott a fideszes médiaalapítványnak. A Mediaworks ennek többszörösét éri, mégis lemondott róla a felcsúti csodavállalkozó.

A Mediaworks a Népszabadság bezárása és számos megyei újságot birtokló Pannon Lapok bekebelezése után került közvetlenül kormányközelbe. Az az osztrák Heinrich Pecina adta el a médiacéget Mészáros Lőrincnek, aki legutóbb az osztrák alkancellár ibizai videója miatt került be a hírekbe. (Heinz-Christian Strache ugyanis arról beszélt az általa orosz oligarchának hitt nőnek, hogy Pecina segítségével tudnák megszerezni és „orbánosítani” az osztrák média egy részét)

Mészáros Lőrinc az Opus Global nevű tőzsdei cégén keresztül lett a Nemzeti Sportot és a Világgazdaságot is kiadó Mediaworks tulajdonosa. A cégpapírok szerint az Opus Global 6,2 milliárd forintot fizetett az osztrák üzletembernek a médiacégért. Tavalyra egyértelműen az Opus Global vált a Mészáros-birodalom legnagyobb cégévé, amely magába olvasztotta a felcsúti csodavállalkozó legfontosabb érdekeltségeit.

A csendes magyar: bemutatjuk Mészáros Lőrinc agyát, a birodalom ügyintézőjét

Pályafutása bővelkedik meglepő húzásokban és fordulatokban. Többnyire úgy tűnt, hogy Jászai Gellért csak a végrehajtója volt a nagyívű beruházásoknak, ám az máig nem derült ki, kik állhattak ezek mögött. Egyik nagy bukása után évekig külföldön dolgozott, de ma már ő a Mészáros-birodalom egyik legfontosabb irányítója.

Az Opust Jászai Gellért vezetésével igyekeznek olyan cégként pozícionálni, amely piaci alapon sikeres, és nem titkolt cél a külföldi terjeszkedés sem. Ráadásul az Opus tőzsdei cég, ezért aztán nem lehetett csak úgy elajándékozni egy sokmilliárdos céget, még akkor sem, ha ez volt a fentről jövő elvárás.

Ezért aztán, mikor a többi tulajdonos felajánlotta médiacégeit a kormányzati médiaalapítványnak, a KESMA-nak (Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány), az Opus Mészáros Lőrinc egyik családi cégének, a Talentisnek adta el a Mediaworks tulajdonjogával rendelkező Opus Press Zrt-t. A cég beszámolójából az is kiderül, hogy

a Talentis 7,36 milliárd forintot fizetett a médiavállalkozásért, úgy hogy a Mediaworks továbbra is tartozik 2,5 milliárd forinttal az Opus Globalnak.

Az Opus nyereséggel zárta az üzletet, nem úgy a Talentis: a vállalkozás beszámolójában a Térítés nélkül átadott eszközök nyilvántartás szerinti értéke sorban 10,9 milliárd forint szerepel. De még ez is jóval elmarad a cég valódi értékétől. 2018-at az Opus Press 10 milliárdos mérlegfőösszeggel és 240 millió forintos nyereséggel zárta, Mediaworks pedig 29,5 milliárdos mérlegfőösszeggel és 3,25 milliárd forintos profittal.

A Mediaworks decemberben lett a KESMA tulajdona, amely idénre már teljesen központosította médiáit. Ahogy arról a hvg.hu a cégközlöny alapján beszámolt, a Liszkay Gábor vezette Mediaworks lett az alapítvány központi cége. A vállalat igazgatóságába bekerült Kálmán Erika, aki Pecina régi bizalmasa, és a Mediaworks közvetlen irányítása alá került az összes többi társaság, ezzel vállalati szinten is lezárult a fideszes média teljes központosítása. Mivel a kormány nemzetstratégiai jelentőségűnek minősítette a KESMA létrejöttét, a Gazdasági Versenyhivatal nem vizsgálta a médiacégek fúzióját.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.