A Mészáros-család milliárdos ajándéka Orbán Viktornak
14952_copy_1_mdegyei_lapok_karacsony_top_story_lead.jpg

A Mészáros-család milliárdos ajándéka Orbán Viktornak

  • Keller-Alánt Ákos
  • 2019. június 4.

Belpol

Mészáros Lőrinc családi cége 7,3 milliárd forintot fizetett a Mediaworksért, amit aztán odaajándékozott a fideszes médiaalapítványnak. A Mediaworks ennek többszörösét éri, mégis lemondott róla a felcsúti csodavállalkozó.

A Mediaworks a Népszabadság bezárása és számos megyei újságot birtokló Pannon Lapok bekebelezése után került közvetlenül kormányközelbe. Az az osztrák Heinrich Pecina adta el a médiacéget Mészáros Lőrincnek, aki legutóbb az osztrák alkancellár ibizai videója miatt került be a hírekbe. (Heinz-Christian Strache ugyanis arról beszélt az általa orosz oligarchának hitt nőnek, hogy Pecina segítségével tudnák megszerezni és „orbánosítani” az osztrák média egy részét)

Mészáros Lőrinc az Opus Global nevű tőzsdei cégén keresztül lett a Nemzeti Sportot és a Világgazdaságot is kiadó Mediaworks tulajdonosa. A cégpapírok szerint az Opus Global 6,2 milliárd forintot fizetett az osztrák üzletembernek a médiacégért. Tavalyra egyértelműen az Opus Global vált a Mészáros-birodalom legnagyobb cégévé, amely magába olvasztotta a felcsúti csodavállalkozó legfontosabb érdekeltségeit.

A csendes magyar: bemutatjuk Mészáros Lőrinc agyát, a birodalom ügyintézőjét

Pályafutása bővelkedik meglepő húzásokban és fordulatokban. Többnyire úgy tűnt, hogy Jászai Gellért csak a végrehajtója volt a nagyívű beruházásoknak, ám az máig nem derült ki, kik állhattak ezek mögött. Egyik nagy bukása után évekig külföldön dolgozott, de ma már ő a Mészáros-birodalom egyik legfontosabb irányítója.

Az Opust Jászai Gellért vezetésével igyekeznek olyan cégként pozícionálni, amely piaci alapon sikeres, és nem titkolt cél a külföldi terjeszkedés sem. Ráadásul az Opus tőzsdei cég, ezért aztán nem lehetett csak úgy elajándékozni egy sokmilliárdos céget, még akkor sem, ha ez volt a fentről jövő elvárás.

Ezért aztán, mikor a többi tulajdonos felajánlotta médiacégeit a kormányzati médiaalapítványnak, a KESMA-nak (Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány), az Opus Mészáros Lőrinc egyik családi cégének, a Talentisnek adta el a Mediaworks tulajdonjogával rendelkező Opus Press Zrt-t. A cég beszámolójából az is kiderül, hogy

a Talentis 7,36 milliárd forintot fizetett a médiavállalkozásért, úgy hogy a Mediaworks továbbra is tartozik 2,5 milliárd forinttal az Opus Globalnak.

Az Opus nyereséggel zárta az üzletet, nem úgy a Talentis: a vállalkozás beszámolójában a Térítés nélkül átadott eszközök nyilvántartás szerinti értéke sorban 10,9 milliárd forint szerepel. De még ez is jóval elmarad a cég valódi értékétől. 2018-at az Opus Press 10 milliárdos mérlegfőösszeggel és 240 millió forintos nyereséggel zárta, Mediaworks pedig 29,5 milliárdos mérlegfőösszeggel és 3,25 milliárd forintos profittal.

A Mediaworks decemberben lett a KESMA tulajdona, amely idénre már teljesen központosította médiáit. Ahogy arról a hvg.hu a cégközlöny alapján beszámolt, a Liszkay Gábor vezette Mediaworks lett az alapítvány központi cége. A vállalat igazgatóságába bekerült Kálmán Erika, aki Pecina régi bizalmasa, és a Mediaworks közvetlen irányítása alá került az összes többi társaság, ezzel vállalati szinten is lezárult a fideszes média teljes központosítása. Mivel a kormány nemzetstratégiai jelentőségűnek minősítette a KESMA létrejöttét, a Gazdasági Versenyhivatal nem vizsgálta a médiacégek fúzióját.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.