„A kormány az elmúlt 12 év alatt szinte semmit sem tett a diákok esélyegyenlőségéért, a hátrányos helyzetű településeken élő gyermekek felzárkóztatásáért, sőt, Magyarországon az iskola még növeli is a társadalmi különbségeket a diákok származásától függetlenül” – olvasható a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) pénteki közleményében.
A szakszervezet a Gulyás Gergely által említett „integrációs nehézségekre” reagált, amiről a Miniszterelnökséget vezető miniszter a csütörtöki kormányinfón beszélt. Gulyás a Telex tudósítása szerint a kompetenciamérések lesújtó eredményével kapcsolatban arról beszélt, továbbra is integrációs nehézségek vannak, „ahol a cigány gyerekek száma magas, ott ezek a problémák magasabb számban jelentkeznek.”
Közleményük szerint a PSZ határozottan elítéli és visszautasítja a miniszternek ezen kijelentését. Mint írták:
„A PSZ évek óta azt hangsúlyozza, hogy a felzárkóztatáshoz több pedagógiai asszisztensre, gyógypedagógusra és fejlesztő pedagógusra, szociális munkásra lenne szükség.”
A szakszervezet közleményére a Miniszterelnökség is reagált. Az MTI-vel közölték, Magyarországon minden tankerületnek esélyegyenlőségi intézkedési terve van, a tervek végrehajtását a kormány az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Programban több mint 10 milliárd forinttal támogatta, 2015 óta pedig az óvodáztatás is kötelező, így a cigány gyerekek is teljes körű iskolai felkészítést kapnak. A Miniszterelnökség közleményében úgy fogalmazott: „A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) úgy ítéli el a Miniszterelnökséget vezető miniszter kijelentését, hogy – mint a nyilatkozatból kiderül – maga is egyetért vele”, továbbá
„nehéz szövegértési képességet elvárni a diákoktól, ha az a Pedagógusok Szakszervezeténél is hiányzik”.
Gulyás Gergely megszólalása miatt a Roma Sajtóközpont nyílt levelet írt a miniszternek. Mint írták, a roma gyerekek a fő elszenvedői annak a strukturális problémának, hogy az oktatási rendszer nem képes a szegénységből eredő hátrányokat kompenzálni.