Flashmobot tartott a Belügyminisztérium előtt, majd nyílt levelet adott át az oktatásirányítás részére csütörtökön a roma gyerekek iskolai elkülönítése ellen küzdő Együttnevelés Szövetség. A roma és nem roma szülőkből és pedagógusokból álló csoport a Széchenyi István téri rendezvényen mutatkozott be: mint mondták, azért kezdtek szerveződni, hogy megváltoztassák a közgondolkodást a roma és nem roma gyerekek együttneveléséről.
A Mérce beszámolója szerint a Belügyminisztériumhoz azért látogattak el, hogy tiltakozzanak a roma gyerekek indokolatlan sajátos nevelési igényű (SNI) minősítése ellen.
Dósa Valéria, az Együttnevelés Szövetség önkéntese a demonstráció elején tartott beszédében elmondta: a roma gyerekek indokolatlan sajátos nevelési igényűvé minősítése súlyos károkat okoz az országnak. Ezzel minden érintett csak veszít, hiszen sem a roma tanulók, sem a valódi SNI gyerekek nem kapják meg a nekik járó ellátásokat.
„Ma 10 roma diákból 6 olyan iskolában vagy osztályban tanul, ahol ők vannak többségben, pedig az együttnevelés hiánya mérhetetlen károkat okoz”
– hangsúlyozta az aktivista.
Dósa példákat is hozott a szegregáció különböző eseteire: mint mondta, van olyan település, ahol a roma gyerekek évek óta konténerekben tanulnak, nem ritka, hogy a cigány diákoknak más bejáraton kell közlekedniük, és külön ballagnak nem roma társaiktól.
A külön oktatás ráadásul szinte minden esetben beázott falakat és alacsony minőségű pedagógiai munkát is jelent.
A szegregáció legsúlyosabb formája pedig az, amikor úgy különítik el őket speciális iskolákba és osztályokba, hogy ezt az értelmi képességük nem indokolná
– mondta. Az Együttnevelés Szövetség Önkéntese azzal érvelt az elkülönítés ellen, hogy a speciális iskolákban, osztályokban jóval alacsonyabbak a követelmények, ezért drámaian csökkennek a továbbtanulási esélyek is.
„És bár nő az SNI gyerekek száma, hiányoznak a fejlesztő szakemberek és más szükséges szolgáltatások” – tette hozzá. Dósa arra is felhítva a figyelmet: eközben a valóban sajátos nevelési igényű (SNI) tanulók tömegei nem kapják meg a megfelelő segítő szolgáltatásokat, hiszen egyre kevesebb a gyógypedagógus is. Végül arra is rámutatott: az elkülönítés a súlyos oktatási hátrányok mellett maradandó lelki sérülést is okoz a roma gyerekeknek, akikbe már kiskorukban beléjük nevelik, hogy kevesebbet érnek, mint a társaik.
Az Együttnevelés Szövetség szegregációellenes javaslatait tartalmazó nyílt levelet a szervezet aktivistái a demonstráció alatt bevitték a minisztérium épületébe Maruzsa Zoltán közoktatásért felelős államtitkárnak.
A követelések:
- Követeljük az oktatási kormányzattól, hogy hozzon létre olyan óvodai és iskolarendszert, amelynek működése, szakmai felkészültsége és felszereltsége alkalmas a sokféle hátterű gyermek/tanuló együtt oktatására!
- Indítson átfogó felülvizsgálati programot és tárja fel annak okait, hogy a roma gyermekek, tanulók miért felülreprezentáltak a sajátos nevelési igényűvé minősített tanulók körében!
- Tegye lehetővé, hogy a hátrányos helyzetű gyerekek szakértői vizsgálatán minden alkalommal jelen legyen esélyegyenlőségi szakértő, aki garantálja, hogy a vizsgálatok mindegyikét az elvárható alapossággal elvégzik!
- Vizsgálja felül a szakértői bizottságok által alkalmazott teszteket esélyegyenlőségi szempontból, és dolgozzon ki olyan eljárásokat, amelyek a gyermekek etnikai hovatartozásától és szocio-kulturális hátterétől független eredményeket adnak!
- Dolgozzon ki olyan intézkedéseket, amelyekkel hatékonyan megelőzi a gyermekek, tanulók címkézését és amelyekkel elősegíti iskolaérettségüket!
- Hozzon létre a szülők számára egy egyablakos rendszert, ahol az SNI gyermekekkel kapcsolatos nevelési, oktatási kérdésekben átfogó tájékoztatást, iránymutatás, jogi tanácsadást és segítséget kapnak! „
A nyílt levél átadása előtt egy performanszt is bemutattak az Együttnevelés Szövetség aktivistái – a Tanítanék Mozgalom tagjaival, köztük Törley Katalinnal, a budapesti Kölcsey Ferenc gimnázium polgári engedetlenség miatt elbocsátott egykori tanárával kiegészülve – a minisztérium épülete előtt.
A performansz végén Horváth Viktória azt mondta:
„ Ez így nem mehet tovább! Több százezer roma ember, magyar állampolgár nem azt érdemli, hogy másodosztályú oktatásban részesüljön, hogy csak a közmunka, a napszám és a gépsorok melletti robot legyen az osztályrésze!
Nem mehet tovább, hogy gyerekeket azért, mert szegény, vagy roma családból jönnek, tanulásban akadályozottnak minősítsenek csak azért, hogy ne kelljen a többiekkel együtt tanítani őket!
Nem mehet tovább, hogy Magyarország olyan iskolákat működtessen, ami nem adófizetőket, hanem egész életükben az államra szoruló felnőtteket nevel gyerekek százezreiből!”
A szakmai javaslatokat az oktatási tárca részére átnyújtó tüntetők szerint a belügyi államtitkárság 30 napon belül ígért reakciót a nyílt levélre. Az Együttnevelés Szövetség kiemelte, külön kérték a kormányzat képviselőit, hogy ne „egy mondattal intézzék el” kéréseiket, hanem tételesen reagáljanak a megfogalmazott javaslatokra. Az aktivisták arra kértek minden jóérzésű állampolgárt, hogy támogassák ügyüket, és csatlakozzanak hozzájuk.
Közben a miskolci Ámbédkar Iskola hátrányos helyzetű, főként cigány származású fiatalokat igyekszik érettségihez, szakmához juttatni: