Interjú

„A tanári hivatás vonzóvá tehető”

Liu Woon Chia és Eve Eisenschmidt a közoktatási stratégiák sarokköveiről

Belpol

Miközben a középiskolás diákok globális kompetenciafelmérésén (PISA) számos OECD-ország, köztük Magyarország is romló eredményeket mutat, más nemzetek stabilan hozzák a „jó jegyeket”. Az e téren „eminens” Szingapúr és Észtország egy-egy oktatási szakemberét kérdeztük a minőségi oktatás összetevőiről.

Magyar Narancs: A legutóbbi, 2022-ben végzett PISA-felmérésen világviszonylatban Szingapúr, az európai országok között pedig Észtország diákjai teljesítettek a legjobban. Novemberben, az OTP Fáy Alapítvány által szervezett szakmai konferencián önök egybehangzóan az erős és egyenlő eséllyel hozzáférhető alapfokú oktatás fontosságát hangsúlyozták. Milyen pilléreken nyugszik mindez az önök országában?

Liu Woon Chia: Az erős alapfokú oktatás megvalósításához fontos a jól átgondolt tanterv, a tanárok magas színvonalú képzése, megbecsülése, valamint az érdekelt felek – az oktatási minisztérium, a tanárképző intézmények, az iskolák és a szülők – közti erős partnerség. A szülők aktív részvétele gyermekeik oktatásában létfontosságú. Az alapfokú oktatásban a hangsúlyt az olvasás, az írás és a matematikai készségek fejlesztésére helyezzük, ezek elengedhetetlenek a későbbi tanuláshoz. Ahogyan a szingapúri oktatási rendszer egésze, úgy az általános iskolai oktatás is a holisztikus fejlődésre épít, beleértve a szociális, az érzelmi, a fizikai és a kognitív fejlődést. Ezt kiegyensúlyozott tantervvel érjük el, amely magában foglalja a tantárgyi oktatást és az egyéb, tanórákon kívüli foglalkozásokat is. Mindez lehetővé teszi diákjaink számára, hogy felfedezzék érdeklődésüket és tehetségüket a tudo­mányágak széles skáláján, és hogy képesek legyenek a különböző tudományágak közötti összefüggések felismerésére is. A tantervünk ösztönzi a 21. századi kompetenciák fejlesztését, így például a kritikus és innovatív gondolkodást, valamint a kommunikációs és együttműködési készségeket. A diákokat megtanítjuk felfedezni a dolgokat: kérdéseket feltenni és részt venni a problémamegoldásban, felkeltve ezzel a világ iránti kíváncsiságukat. Minden szakaszban az életkoruknak és fejlettségi szintjüknek megfelelő módon kell tanulniuk, hogy megőrizzék a tanulás iránti érdeklődé­süket. Olyan értékek, készségek és ismeretek fejlesztésére összpontosítunk, amelyek nemcsak a vizsgák szempontjából, hanem hosszú távon is számítanak. Felismertük, hogy az életben a kompetenciák és az életvezetési készségek többet nyomnak a latban, mint az érdemjegyek. Az erős alapok biztosítják, hogy diák­jaink valós élethelyzetekben is alkalmazni tudják a megszerzett ismereteket és készségeket.

Az általános iskolai oktatás Szingapúrban kétnyelvű, a diákok angolul és anyanyelvükön (például mandarin, maláj, tamil nyelven) tanulnak. Ez a megközelítés erősíti a kulturális identitást, és fejleszti a kommunikációs készséget.

Eve Eisenschmidt: Észtországban a 9. osztály végén értékelik először a diákokat, akik ezután döntenek, hogy gimnáziumban vagy a szakképzésben folytatják-e tanulmányaikat. Tehát a gyerekeket nem ellenőrizzük, osztályozzuk túl korán, ezzel is ellene megyünk a szegregációnak. A lényeg, hogy az alapképzés valóban egy közös alap legyen. A tanulók társadalmi-anyagi háttere nem befolyásolja a PISA-felmérésen elért eredményüket, ami szintén annak köszönhető, hogy az erős alapfokú oktatás társadalmi státusztól függetlenül mindenki számára hozzáférhető. Ugyancsak a szegregáció ellen hat, hogy az alapfokú képzésben nincs szabad iskolaválasztás, a gyerekek a lakóhelyükhöz legközelebbi iskolába járnak. No­ha Észtország világviszonylatban az ötödik, Európában pedig a legjobb eredményt érte el a PISA-mérésen, a pontszámok ismeretében a legfontosabb feladatunk a felzárkóztatás, vagyis az, hogy az alulteljesítő diákok aránya csökkenjen. Nemzeti stratégiánkban az egyik prioritás a személyre szabott tanulás, amely segít a tanulók fejlődési igényeinek megfelelő tanulási folyamat kialakításában. Nagyon fontos szerep jut az in­kluzív oktatásnak és az ezt támogató rendszereknek, így például az iskolákban dolgozó pszichológusoknak, logopédusoknak és más szakembereknek. Az általános iskolai mellett az óvodai nevelést is hangsúlyoznám, a 3–7. életév nagyon fontos a gyermek kognitív, érzelmi és szociális fejlődésében. Ezért az óvodák számára is van nemzeti kerettantervünk, amely szilárd tudományos alapokon nyugszik, az óvodapedagógusok legalább egyetemi alapképzésben, de sokan közülük mesterképzésben is részesülnek. Álta­lában a szülők dönthetnek arról, hogy a gyermek otthon marad-e vagy óvodába megy (az esetek 95 százalékában az utóbbit választják), de egy évvel az iskola előtt minden gyermeknek részt kell vennie az óvodai nevelésben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.