A hiánypolitikus - Domokos Géza (1928-2007)

  • Parászka Boróka
  • 2007. július 5.

Belpol

Harmincegy évig állt a legnagyobb romániai nemzetiségi könyvkiadó élén. A Kriterion nem csupán egyike volt az ismertebb könyvműhelyeknek: 1969 és 1990 között kilenc nyelven jelentek meg itt kiadványok, korszerű és nagyívű kiadói tervek szerint. A mai napig nehéz eldönteni, hogy a Kriterion munkáját határozta meg a cenzúra, vagy a cenzúrát iskolázta a szerkesztőség.

Harmincegy évig állt a legnagyobb romániai nemzetiségi könyvkiadó élén. A Kriterion nem csupán egyike volt az ismertebb könyvműhelyeknek: 1969 és 1990 között kilenc nyelven jelentek meg itt kiadványok, korszerű és nagyívű kiadói tervek szerint. A mai napig nehéz eldönteni, hogy a Kriterion munkáját határozta meg a cenzúra, vagy a cenzúrát iskolázta a szerkesztőség. Sajátos szimbiózisban a korabeli cenzúrával egyedit és maradandót alkotott Domokos Géza csapata. Ebben az időszakban (ellentétben a jelenlegi állapotokkal), a Kriterionnak hála, elérhető volt a romániai magyarok számára is a kortárs magyar és nemzetközi irodalom, ekkor működött először és utoljára romániai magyar fordítóműhely. Domokos munkásságának köszönhetően jött létre élő kapcsolat a román és a magyar kultúra között.

A sikeres szakmai munkának ára volt. A román hatalommal való együttműködés tényét és jellegét Domokos sosem tagadta, a rezsimváltás után is nyíltan vállalta ellentmondásos viszonyát a román diktatúrával. Alkuk és magánlázongások sorozatával sikerült kisebb-nagyobb eredményeket elérnie. A maga visszafogott, radikalizmusra képtelen módján több emlékirat-kötetben próbált le- és elszámolni múltjával, a 2000-es években megjelent visszaemlékezései a romániai magyar közelmúlt legfontosabb dokumentumai közé tartoznak.

Nem csak kultúrpolitikusként alkotott figyelemreméltót: Domokos Géza a romániai magyar érdekképviselet egyik kiépítője, az RMDSZ első elnöke. Rövid (1992-ig tartó), de rendkívül eredményes politikai szereplése máig pozitív hatással van a romániai magyar politikára. Az általa megálmodott RMDSZ kimondottan nem politikai párt, hanem érdekvédelmi szervezet volt. Kisközösségekben gondolkozott és helyi érdekérvényesítésben.

Bár gyakran vádolták, hogy az általa vezetett szövetség kiszolgálta a Román Kommunista Pártból Nemzeti Megmentési Fronttá alakult utódpártot, mégis ő volt az első, aki - személyes barátságuk ellenére - élesen bírálta Ion Iliescut és az általa képviselt politikát. 1991-es nyilatkozatában leszögezte: az RMDSZ nem léphet kormányra olyan párttal, amelynek nincs életképes kisebbségi programja. ' volt az, aki a nemzetiségi konfliktusokat a megfelelő törvényi szabályozással kívánta kezelni, aki kormányzati szinten kért és kapott intézményes hátteret a kisebbségvédelemhez. Neki köszönhető, hogy a román kormány létrehozta a kisebbségvédelemmel foglalkozó háttérintézményeket. Diplomáciai képességeit dicséri, hogy mindezt egy olyan időszakban érte el, amikor a döntés a szélsőségesen nacionalista román politika kezében volt.

Szelíd és szerény ember volt, mégis permanens konfliktussorozatba keveredett. Konfliktusa volt az utódpárthoz lojális Király Károllyal és mindazokkal, akik 1990- 1991-ben is kiegyeztek az RKP utódszervezeteivel, akik - sajnos sikerrel - késleltették a romániai reformokat. Nézeteltérésbe keveredett azokkal, akik az RMDSZ-t radikalizálni akarták akkor, amikor a romániai belpolitikában is a radikalizmus - a Vatra Romaneasca és a szélsőjobb - uralkodott. Folyamatosan harcban állt nem csak a román, de a magyar nacionalizmussal is.

1991-ben nyilatkozatban határolódott el a politikailag, adminisztratív módon megalapozatlan és kidolgozatlan székelyföldi területi autonómia gondolatától, és azoktól, akik a romániai magyar belpolitikát a román politikával párhuzamos vagy éppen azzal ellentétes politikai akaratként határozták meg. És ugyancsak ő volt az, aki rendreutasította a román államfőt, Ion Iliescut, aki a korabeli politikai diskurzustól csöppet sem idegenül "inkorrektnek" minősítette a magyar közösséget.

Az első volt, aki felismerte és bírálta a Tőkés László által képviselt konfliktusorientált politikát. Ez volt az egyetlen olyan kérdés, amelyben nem ismert kompromisszumot. Kivonult minden olyan testületből, amelyben a magyar nacionalizmus helyet kaphatott. Megtett mindent azért, hogy ez az irányvonal ne erősödhessen meg az RMDSZ-en belül. E következetessége sodorta a legélesebb ellentétekbe: az RMDSZ második kongresszusán robbant ki a "Gézák háborújaként" elhíresült vita a radikális, nemzeti vonalat képviselő és kiszolgáló Szőcs Géza és Domokos Géza között. Az a két ember nézett farkasszemet ekkor, akiket tíz évvel korábban a szolidaritás kötött össze. 1982-ben letartóztatták az Ellenpontok szerkesztőit Romániában, Szőcs Géza hollétéről hetekig semmit sem lehetett tudni. Domokos Géza volt az, aki a Román Írószövetség elnökénél tiltakozott többek között a Szőcs Gézát és Ara-Kovács Attilát ért atrocitások ellen.

Hogy Domokos működése az RMDSZ-ben és az erdélyi közéletben mennyire volt sikeres, utólag nehéz megítélni. 1992-ben, sorozatos harcai után embóliával kórházba szállították, de gyógykezelése után még visszatért. Határozott nyilatkozatban próbálta mérsékelni az RMDSZ-en belüli indulatokat: a pártosodás és pártoskodás ellen foglalt állást. Úgy tűnik, a pártosodási kedvhez képest túl határozottan. 1992. március 21-i megszólalása után két nappal hirtelen lemondott elnöki tisztségéről - egészségügyi okokra hivatkozva. Külön értesítés nélkül, végleg távozott a politikából. Tényleges döntési jogkört nem kapott, névlegesre pedig nem tartott igényt.

Az általa képviselt mérsékelt irányvonal sosem teljesedett ki igazán a romániai magyar belpolitikában. Egy ideig sikerrel működött a Sütő András által is támogatott Tőkés-politika, majd megjelent és győzött a pragmatikus, de nemzetpolitikai szempontból a radikalizmust sem nélkülöző Markó-szárny. A hirtelen távozó elnök által képviselt nyitottság a mai napig hiányzik az erdélyi magyar politikából és kultúrából. Ez a legfontosabb öröksége: Domokos úgy tudott visszavonulni, hogy hiánya kényszerítette megfontolásra és önmérsékletre a hátramaradókat. Nagyon sokáig fog még hiányozni.

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Apja lánya

Míg Jean-Marie Le Pent, a Nemzeti Front (NF) alapító atyját 1998-ban, nagyjából hasonló ügyben, mindössze egy évre tiltották el a közügyektől, lányát – igaz, egyelőre nem jogerősen, de azonnali hatállyal – rögtön ötre. Marine Le Pen hiába igyekszik középre pozicionálni pártját és önmagát, akárcsak apja, ő is törvénysértés és képmutatás között keresi a hatalomhoz vezető utat.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.