A hiánypolitikus - Domokos Géza (1928-2007)

  • Parászka Boróka
  • 2007. július 5.

Belpol

Harmincegy évig állt a legnagyobb romániai nemzetiségi könyvkiadó élén. A Kriterion nem csupán egyike volt az ismertebb könyvműhelyeknek: 1969 és 1990 között kilenc nyelven jelentek meg itt kiadványok, korszerű és nagyívű kiadói tervek szerint. A mai napig nehéz eldönteni, hogy a Kriterion munkáját határozta meg a cenzúra, vagy a cenzúrát iskolázta a szerkesztőség.

Harmincegy évig állt a legnagyobb romániai nemzetiségi könyvkiadó élén. A Kriterion nem csupán egyike volt az ismertebb könyvműhelyeknek: 1969 és 1990 között kilenc nyelven jelentek meg itt kiadványok, korszerű és nagyívű kiadói tervek szerint. A mai napig nehéz eldönteni, hogy a Kriterion munkáját határozta meg a cenzúra, vagy a cenzúrát iskolázta a szerkesztőség. Sajátos szimbiózisban a korabeli cenzúrával egyedit és maradandót alkotott Domokos Géza csapata. Ebben az időszakban (ellentétben a jelenlegi állapotokkal), a Kriterionnak hála, elérhető volt a romániai magyarok számára is a kortárs magyar és nemzetközi irodalom, ekkor működött először és utoljára romániai magyar fordítóműhely. Domokos munkásságának köszönhetően jött létre élő kapcsolat a román és a magyar kultúra között.

A sikeres szakmai munkának ára volt. A román hatalommal való együttműködés tényét és jellegét Domokos sosem tagadta, a rezsimváltás után is nyíltan vállalta ellentmondásos viszonyát a román diktatúrával. Alkuk és magánlázongások sorozatával sikerült kisebb-nagyobb eredményeket elérnie. A maga visszafogott, radikalizmusra képtelen módján több emlékirat-kötetben próbált le- és elszámolni múltjával, a 2000-es években megjelent visszaemlékezései a romániai magyar közelmúlt legfontosabb dokumentumai közé tartoznak.

Nem csak kultúrpolitikusként alkotott figyelemreméltót: Domokos Géza a romániai magyar érdekképviselet egyik kiépítője, az RMDSZ első elnöke. Rövid (1992-ig tartó), de rendkívül eredményes politikai szereplése máig pozitív hatással van a romániai magyar politikára. Az általa megálmodott RMDSZ kimondottan nem politikai párt, hanem érdekvédelmi szervezet volt. Kisközösségekben gondolkozott és helyi érdekérvényesítésben.

Bár gyakran vádolták, hogy az általa vezetett szövetség kiszolgálta a Román Kommunista Pártból Nemzeti Megmentési Fronttá alakult utódpártot, mégis ő volt az első, aki - személyes barátságuk ellenére - élesen bírálta Ion Iliescut és az általa képviselt politikát. 1991-es nyilatkozatában leszögezte: az RMDSZ nem léphet kormányra olyan párttal, amelynek nincs életképes kisebbségi programja. ' volt az, aki a nemzetiségi konfliktusokat a megfelelő törvényi szabályozással kívánta kezelni, aki kormányzati szinten kért és kapott intézményes hátteret a kisebbségvédelemhez. Neki köszönhető, hogy a román kormány létrehozta a kisebbségvédelemmel foglalkozó háttérintézményeket. Diplomáciai képességeit dicséri, hogy mindezt egy olyan időszakban érte el, amikor a döntés a szélsőségesen nacionalista román politika kezében volt.

Szelíd és szerény ember volt, mégis permanens konfliktussorozatba keveredett. Konfliktusa volt az utódpárthoz lojális Király Károllyal és mindazokkal, akik 1990- 1991-ben is kiegyeztek az RKP utódszervezeteivel, akik - sajnos sikerrel - késleltették a romániai reformokat. Nézeteltérésbe keveredett azokkal, akik az RMDSZ-t radikalizálni akarták akkor, amikor a romániai belpolitikában is a radikalizmus - a Vatra Romaneasca és a szélsőjobb - uralkodott. Folyamatosan harcban állt nem csak a román, de a magyar nacionalizmussal is.

1991-ben nyilatkozatban határolódott el a politikailag, adminisztratív módon megalapozatlan és kidolgozatlan székelyföldi területi autonómia gondolatától, és azoktól, akik a romániai magyar belpolitikát a román politikával párhuzamos vagy éppen azzal ellentétes politikai akaratként határozták meg. És ugyancsak ő volt az, aki rendreutasította a román államfőt, Ion Iliescut, aki a korabeli politikai diskurzustól csöppet sem idegenül "inkorrektnek" minősítette a magyar közösséget.

Az első volt, aki felismerte és bírálta a Tőkés László által képviselt konfliktusorientált politikát. Ez volt az egyetlen olyan kérdés, amelyben nem ismert kompromisszumot. Kivonult minden olyan testületből, amelyben a magyar nacionalizmus helyet kaphatott. Megtett mindent azért, hogy ez az irányvonal ne erősödhessen meg az RMDSZ-en belül. E következetessége sodorta a legélesebb ellentétekbe: az RMDSZ második kongresszusán robbant ki a "Gézák háborújaként" elhíresült vita a radikális, nemzeti vonalat képviselő és kiszolgáló Szőcs Géza és Domokos Géza között. Az a két ember nézett farkasszemet ekkor, akiket tíz évvel korábban a szolidaritás kötött össze. 1982-ben letartóztatták az Ellenpontok szerkesztőit Romániában, Szőcs Géza hollétéről hetekig semmit sem lehetett tudni. Domokos Géza volt az, aki a Román Írószövetség elnökénél tiltakozott többek között a Szőcs Gézát és Ara-Kovács Attilát ért atrocitások ellen.

Hogy Domokos működése az RMDSZ-ben és az erdélyi közéletben mennyire volt sikeres, utólag nehéz megítélni. 1992-ben, sorozatos harcai után embóliával kórházba szállították, de gyógykezelése után még visszatért. Határozott nyilatkozatban próbálta mérsékelni az RMDSZ-en belüli indulatokat: a pártosodás és pártoskodás ellen foglalt állást. Úgy tűnik, a pártosodási kedvhez képest túl határozottan. 1992. március 21-i megszólalása után két nappal hirtelen lemondott elnöki tisztségéről - egészségügyi okokra hivatkozva. Külön értesítés nélkül, végleg távozott a politikából. Tényleges döntési jogkört nem kapott, névlegesre pedig nem tartott igényt.

Az általa képviselt mérsékelt irányvonal sosem teljesedett ki igazán a romániai magyar belpolitikában. Egy ideig sikerrel működött a Sütő András által is támogatott Tőkés-politika, majd megjelent és győzött a pragmatikus, de nemzetpolitikai szempontból a radikalizmust sem nélkülöző Markó-szárny. A hirtelen távozó elnök által képviselt nyitottság a mai napig hiányzik az erdélyi magyar politikából és kultúrából. Ez a legfontosabb öröksége: Domokos úgy tudott visszavonulni, hogy hiánya kényszerítette megfontolásra és önmérsékletre a hátramaradókat. Nagyon sokáig fog még hiányozni.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)