A nagy államosítás kétes eredményű főpróbája - Hogy a pécsiek nyeljenek

  • Stemler Miklós
  • 2011. október 6.

Belpol

Orbán Viktor "országvédelmi tervének" fontos része a hatósági áras vízdíj is. Amit a legcélszerűbb a részben magánkézben lévő vízművek visszaállamosítása, illetve -önkormányzatosítása révén bevezetni. A pécsi vízszolgáltató 2009-es "visszafoglalása" azonban arra példa, hogy miért rossz ötlet ez.
Orbán Viktor "országvédelmi tervének" fontos része a hatósági áras vízdíj is. Amit a legcélszerűbb a részben magánkézben lévő vízművek visszaállamosítása, illetve -önkormányzatosítása révén bevezetni. A pécsi vízszolgáltató 2009-es "visszafoglalása" azonban arra példa, hogy miért rossz ötlet ez.

A Fidesz helyi szinten Pécsett tesztelte, miként lehet az - egyébként általa - "elkótyavetyélt közösségi tulajdont" visszaszerezni, ám az eddigi eredmények - drasztikusan csökkenő eredményességű és létszámú cég, elhanyagolt közműhálózat, végeláthatatlan jogi háború - épp arra szolgáltatnak receptet, hogyan nem szabad csinálni mindezt. A 2009. októberi pécsi vízműeinstand kísérteties pontossággal vetítette előre a szűk egy évvel később országos szinten beinduló folyamatokat: a cél szentesíti az eszközt elv végsőkig elvitt alkalmazását a pontosan nem meghatározható "nagy cél" elérése érdekében, és az igen kreatív, ám a nemzetközi térben a próbát többnyire nem kiálló jogértelmezést. Ezzel együtt a Pécsi Vízmű "visszaszerzésének" ötlete eredetileg nem a jobboldalról származott.

Amikor a múlt elkezdődött

A leromlott minőségű közműhálózat felett diszponáló Pécsi Vízművet 1995-ben a Fidesz akkori és mostani polgármestere, Páva Zsolt adta részben magántulajdonba a francia Lyonnaise-nek, amelynek jogutóda a Suez Environnement (a 2009-es pécsi vízműháború előtörténetéről és lefolyásáról lásd: De mit adtak nekünk a franciák? Magyar Narancs, 2009. november 12.). Az eredetileg 25 évre, 2020-ig szóló szerződés értelmében a kisebbségi, 48 százalékos tulajdonrész mellett a francia fél joga volt kijelölni a Pécsi Vízmű (PV) Zrt. vezetését, és a nyereség 48 százaléka mellett az éves árbevétel 2 százalékát vihette ki - az utolsó években mintegy évi 120 milliót - az átadott technológiák fejében.

A Páva Zsolt által kötött deal nagyvonalúsága már Toller Lászlónak sem volt ínyére, ám a szocialista politikus polgármesterként nem tett konkrét lépéseket, talán azért sem, mert mindent összevéve a PV Zrt. eredményesen működött. A cég úgy fizetett egyre nagyobb osztalékot a pécsi önkormányzatnak (az utolsó békeévben, 2007-ben mintegy 90 millió forintot), hogy közben a vízdíjak növekedése jelentősen alulmúlta az inflációt. Ráadásul 2002 és 2006 között a PV Zrt. 703 millió forintot fordított a városi kézben lévő közműhálózat rekonstrukciójára. A cég emellett bőkezűen szponzorálta a város kulturális eseményeit és sportegyesületeit.

A szocialista vezetés 2008-as végnapjaiban azonban történt egy totális káoszba fulladt visszaszerzési próbálkozás; szándékuk mégis követőre talált, olyannyira, hogy 2009 elején már nagykoalíciós agytröszt gondolkodott a Sueztől való megszabaduláson; a Pintér Sándor ügyvédjeként és a vízművek körüli jogi ügyletek lebonyolítójaként nagy tapasztalatot szerzett Szabó Iván ügyvédet forrásaink szerint a Fidesz egyik meghatározó háttérembere, Bánki Erik regionális pártigazgató ajánlotta a szocialista városvezetés figyelmébe.

A 2009. májusi időközi polgármester-választáson elért jobboldali győzelem után a "Hogy a pécsiek nyerjenek" szlogent az abszurditásig túlhasználó új városvezetés Szabó Iván vezetésével a vízműcég átvilágításába kezdett, majd miután az elkészült jelentés állítólag súlyos visszaéléseket tárt fel, azonnal szerződést bontott vele. (A nagy hatású dokumentum egyébként máig nem publikus, a nyilvánosságra hozataláért perelő újságírónak a Legfelsőbb Bíróságon kell keresnie az igazát.)

2009 szeptembere elején a pécsi önkormányzat szerződést bontott a PV Zrt.-vel, és 1,3 milliárdos kivásárlási ajánlatot tett a Sueznek. A békés elválást nagyban megnehezítette, hogy a városvezetés elzárkózott a tárgyalástól a multi képviselőivel; a cég magyarországi leányvállalatának ügyvezetője és regionális igazgatója úgy volt csak képes bejutni Pávához, hogy a hivatali idő kezdete előtt beültek a polgármester irodája elé. Ezt a hibát aztán nem követte el újra a városházi apparátus: a cég elfoglalásának napján a Suez képviselőit már be sem engedték a városházára.

Hogyan vágjuk tönkre a cégünket?

A pécsi Fidesz és a pécsiek statisztaszerepet játszottak vízművük "visszafoglalásában", a főbb szerepeket kipróbált Fidesz-káderekre osztották. Pintér Sándor jogásza mellett a másik főszereplő Winkler Tamás, a Fidesz nagykőrösi szervezetének alapító tagja, majd elnöke lett, aki a vízmű székházának önkormányzati elfoglalása előtt pár nappal ötmilliós alaptőkével létrehozott Tettye Forrásház Zrt. vezérigazgatói székét nyerte el. A változatos pályafutása során a Nemzeti Lóverseny Kft.-t és a nagykőrösi vagyonkezelőt is vezető Winkler azt a Nyirati Istvánt váltotta a pécsieknek visszaadott vízszolgáltatás élén, aki 1981-ben műszakvezetőként kezdte pályafutását az akkori Pécsi Vízműnél. A kommunikációs előmunkát a Fidesz volt pártigazgatója, Várhegyi Attila vezette Prestige Media Kft. végezte, amely irányított telefonos közvélemény-kutatáson kérte ki a pécsiek véleményét - a Fidesz-közeli cég most természetesen a Tettye Forrásház kommunikációjában is jelentős részt kap.

Kiemelt bérek és a munkahelyek megmaradása - ez volt a két fő ígéret Winkler Tamás és Páva Zsolt részéről a Tettye Forrásház első, kora reggeli munkásgyűlésén. Ennek szellemében információink szerint az elmúlt két évben a cég létszáma több mint 100 fővel, azaz mintegy harmadával csökkent. Természetesen szerettük volna megismerni a pontos számokat, ám egy hét gondolkozási idő után a Tettye nem kívánt élni a válaszadás lehetőségével - a lapzártánk után tervezett sajtótájékoztatójukra ellenben szívélyesen invitáltak, tegyük föl ott a kérdéseinket.

A kiemelt fizetésekről szóló ígéret szintén sajátosan teljesült a vízműben több évtizedet eltöltő, az esetleges retorzióktól félve neve elhallgatását kérő forrásunk szerint, aki arról számolt be, hogy a PV Zrt. viszonylag bőkezű juttatási és cafeteriarendszerét nagyobbrészt felszámolták, továbbá az erős munkavállalói jogokat biztosító kollektív szerződés helyét egy sokkal liberálisabb kontraktus vette át. Az egyenlő bánásmód jegyében a Tettye a szakszervezet vezetőjétől és az üzemi tanács fejétől is elköszönt - a két érdekvédelmi vezető egyébként sokat tett azért, hogy az ingadozó munkások elfogadják a Tettye ajánlatát.

2009 októberében az önkormányzat végrehajtott egy lélektani, 3,2 százalékos díjcsökkentést, ám 2010 decemberében "korrigált", amikor egy ütemben nyolc százalékkal emelte a díjakat.

A Tettye Forrásház 2009-ben 60 milliós nyereséget termelt, ezt azonban minimális alaptőkéje emelésére használta fel 2010 tavaszán. A 2011-es, az államihoz hasonlóan már többször módosított pécsi költségvetésben az önkormányzat 250 milliós bevételt állított be a Tettyétől, ám mint májusban kiderült, a cég nyeresége 2010 első félévében szerény 53 millió forint volt, vagyis erősen kétséges, hogy a tervezett bevétel akár fele is összejöhet.

A Tettye jelen állás szerint semekorra osztalékot sem utalt a lassan 8 milliárdos működési hiánnyal küzdő önkormányzat részére. Mindez annak fényében különösen kínos, hogy a tervezett 250 milliós eredmény is elmaradna a PV Zrt. teljesítményétől, amelynek a nyeresége úgy volt 180 millió 2007-ben, hogy emellett a Suez 120 milliós menedzsmentdíjat vihetett haza, ráadásul az önkormányzati vádak szerint a kisebbségi tulajdonos a PV Zrt. leányvállalatain keresztül további pénzeket szívott ki, éves szinten mintegy félmilliárdos értékben.

Az önkormányzat ezzel együtt igen nagyvonalú a cégével, amely 1,3 milliárdos hitelt vett fel a CIB Banktól - ehhez a fedezetet Pécs adta mintegy 20 önkormányzati ingatlan zálogba csapásával. A Tettye a városi vagyont, többek között a közműhálózatot kezelő Pécsi Holdingnak is adósa (a Holding első féléves jelentése alapján 365 millió forinttal), ráadásul úgy, hogy a vezérigazgató májusi beszámolója szerint a teljes egészében önkormányzati tulajdonú cég 2010-ben nem végezte el a közműhálózat rekonstrukciós munkálatait sem. Kérdéseinkre, hogy mi a helyzet ezzel az adóssággal, és hogyan állnak a rekonstrukciós munkálatok, szintén nem kaptunk választ.

A vízbuzgárok fővárosa

A Tettye mostani nehézségeinek egy része minden bizonnyal nem a jelenlegi menedzsment hibája, sokkal inkább az átgondolatlan cégfoglalás következménye. Például a PV Zrt. több mint 70 autóból álló gépkocsiflottája az einstand során szintén a Tettye birtokába került, a telephely egészével együtt. A PV tulajdonában lévő autókat a Tettye Forrásház elvileg nem használhatta volna, ám Nyirati István, a mára a megszűnés szélére került PV Zrt. vezérigazgatója szerint mégis ez történt - egészen addig, amíg azok műszakija és kötelező biztosítása le nem járt, meghosszabbításuk ugyanis csak a tulajdonos engedélyével lehetséges. A helyzet abszurditását jól mutatja, hogy az autók "őrzésének" ellenértékeként a Tettye 8,9 milliós számlát állított ki a PV Zrt. részére, amely viszont azért pereli utódját, mert az szerinte jogosulatlanul használta az autóit. Akármi lesz is a per végkimenetele, a járművek jelenleg békésen rohadnak telephelyükön, a Tettye pedig jobb híján járműveket bérel, egyik forrásunk szerint esetenként akár havi 200 ezer forintért.

A közműhálózat rekonstrukciójának elhanyagolása egy vízhálózat-üzemeltetési mérnök forrásunk szerint 5-6 év távlatában bosszulhatja meg magát: ennyi idő után jelentkezhetnek a csőhálózat amortizációjának hatásai. Drámaian megnövekedhet a csőtörések száma, ami egyrészt a szolgáltatás kiesésével, másrészt jelentős vízveszteséggel jár. A csövekben lerakódó üledék és a rések miatt egyre többe kerül a víz tisztítása, a rendszer szivárgása pedig szintén az elfolyó víz mennyiségét gyarapítja, amit végső soron a fogyasztóknak kell megfizetniük. A tőkeerős külföldi szakmai befektető bevonásának fő oka épp e folyamat megakadályozása volt mind Pécsett, mind az ország számos pontján, miután az állami és önkormányzati kézben lévő vízművek nem tudták kigazdálkodni a rekonstrukciós költségeket. Beszédes szám, hogy míg Pécsett 1995-ben a csővezeték állapota miatt a víz több mint 35 százaléka folyt el a semmibe, addig 2009-re ez az arány 25 százalék alá csökkent.

A szabadság ára

De nem a Tettye lesz a pécsiek legnagyobb gondja, amennyiben a Bécsi Választott Bíróság elfogadja az egyik vezető nemzetközi pénzügyi tanácsadó cég, a Compass Lexecon jelentését, amely a Suez Environnement jogos kárigényét 7,62 milliárd forintban állapította meg a konzorciumi szerződés idő előtti egyoldalú felmondásáért. Bár a pécsi önkormányzat egy darabig még a kárigény tényét sem akarta elismerni, minden a még Páva Zsolt által kötött konzorciumi szerződés szerint zajlott. Márpedig annak értelmében egy ilyen vita esetén a Suez jelölheti ki azt a szakértő céget, amely megállapítja a jogos követelést; és amennyiben az egyik fél nem fogadja el a szakértői véleményt, a Bécsi Választott Bíróság jogosult dönteni.

Ez utóbbi következik most, miután a pécsi önkormányzat visszautasította a Suez fizetési kérvényét. Így néhány héten belül az ügy a bíróságon landol - már ha egy friss törvénymódosítással nem sikerül ennek elejét venni (e lehetőségről lásd keretesünket). A Compass reputációja igencsak jó, hiszen a cég szolgáltatásait a Sueznél jóval nagyobb játékosok, például az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma, az angol versenyhivatal vagy éppen az Európai Bizottság is igénybe vették. Jellemző a pécsi vezetés tájékozottságára, hogy az egyesült államokbeli székhelyű, tucatnyi regionális központtal rendelkező céget nemes egyszerűséggel lebrazilozták - egyik forrásunk szerint az européer politikusokat az zavarhatta meg, hogy a cég Pécsre érkező szakértője argentin származású volt. További rossz hír a pécsiek számára, hogy a széthulló költségvetésű város még az igényelt kártérítés felét sem lenne képes kigazdálkodni: a Tettye képtelen ekkora bevétel termelésére, az önkormányzatnak pedig hovatovább csak adóssága van.

Bár a pécsi vízműháború két főszereplője megkapta jutalmát - a loviszakértőből magát vízügyi menedzserré képző Winkler Tamás a Dunántúli Regionális Vízmű vezérigazgatója lett, Szabó Iván pedig a vízi közművek fejlesztésének áldozatos munkájáért a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztjében részesült -, egyelőre úgy tűnik, hogy a pécsi példa nem vonzó. Pedig akadnak nagyobb falatok: a Suez fő magyarországi érdekeltsége a Budapesti Vízmű Zrt., amelynek a német RWE Aqua GmbH-val együtt 25 százalékos tulajdonrészét birtokolja, a pécsi modellhez hasonlóan a menedzsmentjogokkal együtt. Emellett a Suez egy másik francia céggel, a Veoliával együtt a fővárosi szennyvíztisztításban is érdekelt. A Veoliának emellett kisebbségi tulajdonrésze és menedzsmentjoga van a Szegedi Vízműben, az Érd és Térsége Regionális Víziközmű Kft.-ben lévő érdekeltsége révén pedig fontos szerepet játszik a budapesti agglomeráció vízellátásában és szennyvíztisztításában.

Bár a 2010-es önkormányzati választás előtt Tarlós István főpolgármester-jelöltként még méltatta a pécsi mintát, és szavai alapján maga is hasonlóra készült, a választás óta eltelt egy évben gyanúsan nagy a csend - igaz, információink szerint nem túl intenzív tárgyalásokra azért sor került a befektetők és a városvezetés között. A Pécsett történtek tanulmányozása talán arra sarkallja majd a döntéshozókat, hogy más utat válasszanak a mindenek fölött álló "nemzeti érdek" érvényesítésére - ez persze a számla benyújtásakor valószínűleg kevéssé vigasztalja majd a pécsieket.

Jön a Lex Suez?

Alighanem a közmű-államosítás előjátéka a választott bíróságok illetékességének korlátozása, amit a jól bevált koreográfia szerint egyéni képviselői indítvány révén érvényesít majd az országgyűlési kétharmad. Vas Imre szeptember végén benyújtott javaslata alapján a kiemelt, 400 milliós követelést meghaladó ügyekben nem járhatnának el választott bíróságok, "amennyiben bármelyik fél a Magyar Állam, helyi önkormányzat, költségvetési szerv, központi államigazgatási szerv, illetve közvetlenül vagy közvetetten ezek többségi tulajdonában vagy vagyonkezelésében, illetve többségi befolyásában álló gazdálkodó szervezet". Kérdés, hogy a módosítás még időben van-e a Pécs vs. Suez ügyben, miután a Suez pár héten belül beadja keresetét a Bécsi Választott Bíróságra, ám a későbbiekben fontos lehet: a pécsihez hasonló konzorciumi szerződések többségében probléma esetén a választott bíróságok az illetékesek. A módosítás hatására nagy valószínűséggel jelentősen lassul majd az ítélkezés, ám a magyar bíróságok talán jobban ügyelnek a "nemzeti érdekekre", mint például a Bécsi Választott Bíróság.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.