A növényolaj-ipari privatizáció tíz éve: Leépülés

  • Virág Tamás
  • 2003. március 13.

Belpol

A Növényolaj-ipari és Mosószergyártó Vállalat (NMV) privatizációját tízéves pereskedés követte. Az egyes bírósági eljárások során az igazságszolgáltatás a terjedelmes dokumentumokból különbözőképpen értelmezte a történteket. A felülvizsgálat ítéletének a szövege a közelmúltban született meg: e szerint a magánosításkor történtek szabály- és törvénysértések ugyan, ez azonban nem ok az adásvétel semmissé nyilvánítására - igaz, a felperes jogosult a kártérítésre. A pályázaton vesztes fél szerint bebizonyosodott, hogy a tőkeerős külföldi céggel szemben nem lehet igaza; a döntéshozók és a nyertes cég úgy gondolják, minden jogszerű volt.

A Növényolaj-ipari és Mosószergyártó Vállalat (NMV) privatizációját tízéves pereskedés követte. Az egyes bírósági eljárások során az igazságszolgáltatás a terjedelmes dokumentumokból különbözőképpen értelmezte a történteket. A felülvizsgálat ítéletének a szövege a közelmúltban született meg: e szerint a magánosításkor történtek szabály- és törvénysértések ugyan, ez azonban nem ok az adásvétel semmissé nyilvánítására - igaz, a felperes jogosult a kártérítésre. A pályázaton vesztes fél szerint bebizonyosodott, hogy a tőkeerős külföldi céggel szemben nem lehet igaza; a döntéshozók és a nyertes cég úgy gondolják, minden jogszerű volt.

n "Már a pályázat kiírásakor jól látható volt az ellenséges kivásárlási szándék és az Állami Vagyonügynökség (ÁVÜ) ezt elfogadó magatartása, amit a parlamenti vizsgálat és egy - a tárgyban hozott - országgyűlési határozat is alátámaszt. Az élet is egyértelműen igazolta, hogy a pályázat csupán a látszatot szolgálta" - összegezte a tíz év eredményét Varga István, a pályázaton vesztes Mentor Szövetkezet volt elnöke.

Az NMV-hez hat gyár, az egész magyar olajosmag-feldolgozás, a margaringyártás, valamint a hazai mosószeripar mintegy fele tartozott. A világbanki hitellel felújított gyárak közül mára ötöt bezártak, holott a vagyonértékelést végző PriceWaterhouse (PW) a privatizációs dokumentációban hangsúlyozta: a gyártóberendezéseket a magánosítást megelőző hat évben teljesen kicserélték, felújították, a gyárak infrastrukturálisan "jól fejlettek", a vállalat 17 bejelentett vagy jóváhagyott szabadalommal rendelkezett.

A pályázat kiírásával is

voltak problémák:

a Mentor és a bíróságok szerint az ÁVÜ igazgatótanácsi felhatalmazás nélkül írt ki zártkörű pályázatot. A pályázat beadási ideje is igen rövid volt: a PriceWaterhouse az 1991. október 22-én kiadott Sales Memorandumban már november 1-jére kérte az ajánlatokat. A Mentor tiltakozására az utolsó napon kétszer is meghosszabbították a beadási határidőt.

Pályázati esélyeiket csökkentette, hogy a szerintük többszörös elővétellel rendelkező és a Mentorhoz csatlakozni szándékozó mezőgazdákat nem hívták meg a zártkörű pályázatra. "A versenyeztetés érdekében minél több vevőnek minél alaposabb tájékozódást kellett volna biztosítani, ehhez pedig legalábbis a törvényben előírt minimális pályázási idő kell. Minket például a gyárakba be sem engedtek, a termelők Szabó Tamás privatizációs minisztertől azt a választ kapták, hogy az ÁVÜ nem áll szóba velük, míg az eladás le nem zárul. Az akkori ügyvezetés és a PriceWaterhouse is visszatartotta az információkat, mégis érdemi árajánlatot vártak tőlünk" - részletezte a Mentor akkori elnöke. Azt sem értették, hogy miért egyben kívánják értékesíteni az egész iparágat, holott a Mentor és a mezőgazdák is külön-külön, egy-egy gyárra jelentettek be először igényt. Az ÁVÜ azt a pályázatot tekintette esélyesnek, amely egyben, a monopolhelyzet megőrzésével kívánja megvásárolni a vállalatot. Ilyen vevő egy volt, a Feruzzi-csoport; a Mentor csak később terjesztette ki ajánlatát.

A PriceWaterhouse több szempontból is érdekelt volt az eljárásban: egyrészt az ÁVÜ és az NMV megbízottjaként elvégezte a vagyon felértékelését, a mérleg ellenőrzését, a pályázat kiírását, másrészt a PW volt a Feruzzi-csoport auditora. A bírósági eljárás során a Mentor kérte a könyvvizsgáló összeférhetetlenségének kimondását, de erre a bíróság nem látott elegendő okot. A PricewaterhouseCoopers a Narancs megkeresésére nem reagált.

A Mentor azt is vitatta, hogy a nyertesnek nyilvánított Feruzzi-csoport

egyáltalán részt vett-e

a pályázaton, hiszen ajánlatukat nem a megadott határidőre nyújtották be, hanem egy nappal később. A bírósági döntés a Feruzzinak a pályázat kiírása előtt beadott ajánlatát tekintette úgy, mintha az a pályázatra érkezett volna. Ebben az ajánlatában a Feruzzi elvárta, hogy az ellenajánlatokat megismerhesse, és azt is, hogy az ő vételi szándéka titkokban maradjon. A Mentor jelképes, "egyforintos" kártérítési igényét az elsőfokú bíróság annak idején jogosnak tartotta, mert bizonyítottnak látta: a pályázat során az eladó nem látta el megfelelő információkkal a vételre jelentkezőt. Másodfokon viszont nem ezt látták igazoltnak; a kártérítésre az ítélet szerint az adott okot, hogy miután az ÁVÜ a Feruzziék javára már meghozta a döntést, a Mentort feleslegesen "pályáztatta" tovább, ezért az így okozott többletköltségek megtérítésére kötelezték a vagyonkezelőt. A bíróság elismerte, hogy a zártkörű pályázat kiírása törvénysértő volt, de véleménye szerint a Mentort - mivel meghívták a pályázatra - nem érte hátrány. Azt is elismerte a bíróság, hogy az ÁVÜ által kiírt rövid határidő a privatizációs törvény előírásaiba ütközött, annak "szabálytalan módon történő meghosszabbítása következtében" azonban már elegendő határidő állt rendelkezésre.

"A privatizáció után a hat gyárból hármat a 90-es évek közepén, kettőt pedig 2001-ben szüntettünk meg" - mondta a Narancsnak Kollár Lajos, a Cereol Hungary elnök-vezérigazgatója. Közülük két gyár részben tovább működik: az Unilever folytatja a mosószer- és margaringyártást. A hat gyár a 80-as években 7-800 000 tonna olajmagot dolgozott fel, a martfűi kapacitása 500 000 tonna volt. Kollár szerint a bezárásokat gazdaságossági szempontok kényszerítették ki: "A többi gyár korábban sem volt kihasznált, ráadásul az exportra küldött nyersolaj 15-30 százalék szubvenciót igényelt, bár még ilyen áron is megérte az országnak, hiszen dollárért értékesíthettük."

1992-ben az állami szubvenció megszűnt, ráadásul az elmúlt 15 évben a világ olajmagtermelése megduplázódott. A Cereol 10 milliárd forint értékű beruházást hajtott végre, hogy minőségi termékkel lépjen a világpiacra, ahol jelenleg a "centek versenyeznek". Napraforgót az országban 400 000 hektár feletti területen termelnek, a Cereol saját adatai szerint ennek több mint a felét vásárolja fel. Kollár úgy véli, a hazai agrárpolitika - egy-két évet kivéve - diszkriminálta a napraforgó-termesztést, ugyanis semmiféle támogatást nem nyújtott a termelőknek "Az olajmagvak (és az olaj is) tőzsdei termékek, a Cereol is világpiaci árat fizet a termelőknek. Az ágazat termelési volumene az elmúlt években folyamatosan nőtt. A Cereol árat hirdet a magra, szerződést köt, és november végéig ki is fizeti a termelőket, így a vetés előtti árnak 1,5 évig viseli >>ki nem számítható hozadékátA Cereol az 1992-es 15 százalékos felvásárlási árcsökkentéssel két év alatt akkora árelőnyt realizálhatott, hogy az egész iparág vételárát valójában a megvett vállalat jövedelméből fedezhette. És ehhez jött még az étolaj árának emelése - hangsúlyozzák az ez ügyben született Mentor-iratok. Varga az olajos mag áráról elmondta: a gazda a lényegében monopolhelyzetű Cereollal szemben csak az exportot választhatja, de ekkor őt terheli a kereskedői árrés és a tetemes szállítási költség is, míg az ugyanezen az áron felvásárló Cereol a helyi feldolgozás során az ár e jelentős hányadát extraprofitjaként realizálhatja.

"A Mentor ajánlata egyetlen elemében sem közelítette meg a nyertes ajánlatot" - válaszolt e-mailben a Narancs kérdésére Büky Dorottya, az ÁPV Rt. ügyvezető igazgatója. "Minden változatban visszatérő elem, hogy a >>vételár<< mintegy 2/3-át az ÁVÜ adja vissza az elkövetkezendő fejlesztésekre. A nyertes pályázó természetesen a vállalt fejlesztéseket nem a vételárból, hanem az a fölött rendelkezésre álló pénzügyi forrásokból finanszírozza" - áll az ÁPV Rt. válaszában. A vagyonkezelő tájékoztatása szerint a Cereol által fizetett összes érték 10 024,9 millió forint volt.

"Az időnként

visszatérő hisztéria,

mely csak egy kis csoport érdekeit szolgálhatja, felesleges zavart okoz a két új vállalat (a Cereol és az Unilever - V. T.) életében, és mivel mindkét cég multinacionális cég, így nemzetközi visszhangja, tovább gyűrűző hatásai felmérhetetlenek" - írta válaszában Büky Dorottya. Arra, hogy a bíróság jogerősen kártérítést állapított meg a Mentor részére, az ÁPV Rt. nem talált utalásokat az anyagban. A vagyonkezelő ügyvezetője az ÁVÜ-t ért esetleges politikai vagy üzleti nyomásra vonatkozó, illetve a privatizációs szerződést aláíró ügyvezető igazgató aznapi kilépésének okát firtató kérdésekre nem válaszolt.

A privatizációról a parlamentben is szó volt hajdanában: Dragon Pál kisgazda képviselő interpellált. Szokatlan módon a képviselők nem fogadták el Szabó Tamás privatizációs miniszter válaszát, így a mezőgazdasági bizottságnak növényolajipari albizottsága alakult, melynek munkáját Lakos László (MSZP), a későbbi mezőgazdasági miniszter vezette. Az albizottság úgy látta: az NMV privatizációja során a már kiírt pályázat elbírálási szempontjait több alkalommal megváltoztatták. "A módosításokra akkor került sor, amikor már csak egy pályázóval tárgyaltak, így a jelentkezők részére nem biztosították az azonos esélyeket, ezért az eljárást törvénytelennek tartom" - mondta lapunknak Lakos. A bizottsági vélemény nem győzte meg Szabó Tamást, aki Surján László népjóléti miniszternek, a Kereszténydemokrata Néppárt akkori elnökének írott levelében részletezi: "A Mentor üzleti ajánlata (...) nem értékelhető. Sem megfelelő tőkeerővel nem rendelkezett, sem szakmai befektetőnek nem minősíthető." Surján érdeklődése valószínűleg annak volt köszönhető, hogy Varga akkoriban a KDNP tanácsadója volt.

A Mentor okmányai szerint utólag kellett "javítani" ajánlatukon, akkor, amikor az ÁVÜ már döntött a Feruzzi javára. A szövetkezettől ekkor kértek banki ígérvényt, amelyet be is szereztek. "Nem volt könnyű, mert titoktartásra hivatkozva megtiltották, hogy mással szóba álljunk, így csak az NMV számlavezetőjének közreműködésével oldhattam meg a feladatot" - mondta az akkori elnök. Az ÁPV Rt. ügyvezetője szerint az ÁVÜ nem tehetett arról, hogy a Mentor több hétig vitatkozott a nemzetközi szokvány alapján megküldött Titoktartási szerződés szövegén, így kizárta magát bizonyos információk megismeréséből.

Az ÁVÜ tárgyalásai a Ferruzzi-val 1991. decemberben és januárban is folytatódtak, végül "január 17-én mindkét fél megegyezett az árban és a feltételekben a szerződés függvényében" - írja Büky.

Az ügyben fontos szerepet játszott Raskó György államtitkár, aki az ÁVÜ igazgatótanácsának is tagja volt. A Narancs kérdéseire nem kívánt válaszolni, de az általa jegyzett, Az élelmiszeripar privatizációja Magyarországon című könyvben sikeresnek tartja a növényolajipar eladását, ami csak azért él a köztudatban "gyanús" privatizációként, mert a "sajtó és a politikai pártok több éven keresztül az NMV egyben történő értékesítését elhibázott és botrányos tranzakciónak minősítették". Lakos szerint az államtitkár a bizottsági vizsgálat során jegyzőkönyvbe mondta, hogy a Miniszterelnöki Hivatalból többször "rászóltak": gyorsan el kell adni a céget, mert az államkassza helyzete miatt szükség van a privatizációs bevételre. "Ez elsősorban dollárbevételt jelentett, így kerülhettek hátrányba a magyar jelentkezők" - tette hozzá Lakos. A Mentor szerint mindennek ellentmond, hogy az adásvételi szerződés csupán a vételár letétbe helyezéséről és a további mérséklés lehetőségéről intézkedett.

A Mentor szerint a bírósági eljárások során számtalan tévedés történt. "Megértem, hogy nagyon nehéz átlátni az ügy valamennyi szálát, mégis bosszantó, ha az ítéletek indoklása az okmányokból kitűnő ténybeli tévedésekkel van tele. Például a felülvizsgálati eljárás azért nem látta semmisnek az adásvételi szerződést, mert nem volt kimutatható, hogy

az eladó és a vevő összejátszott,

azaz a PriceWaterhouse az ÁVÜ megbízásából is eljárt, holott ezt három, egymástól független dokumentumban maga a PriceWaterhause állítja. Az összes hazai jogi fórumot megjártuk, mégsem sikerült elérnünk, hogy megértessük a Mentoron is túlmutató, a törvényességhez és a nemzetgazdasághoz fűződő érdekeket" - hangsúlyozták a Mentornál.

A Mentor korábbi gazdasági elemzéséből az derül ki, hogy a vállalatfelvásárlás igazi oka a sajtoláskor megmaradó magas fehérjetartalmú napraforgódara - ami az állati takarmány egyik legfontosabb alapanyaga - feletti rendelkezés egy olyan társaság által, amely alapvetően konkurens szójatermékét kívánja a magyar piacra erőltetni. Ez az értelme a kapacitás leépítésének, az öt gyár bezárásának olyan helyzetben, amikor a korszerű üzemek és a monopolhelyzet egyébként extraprofitot ígér. Ezt igazolja, hogy számításaik szerint az elmúlt évtizedben a kevesebb mint felére redukálódott magyar állatállomány ellenére duplájára nőtt a szójaimport. "Ezt Raskó Györgynek pontosan tudnia kellett a vállalat eladásakor" - hangsúlyozta Varga, aki a volt államtitkár ellenérdekeltségét abban (is) látja, hogy 1990-ben ügyvezetője volt a szójaimportőr Hunsoya Fehérjetermelő és Értékesítő Mezőgazdasági Szolgáltató Kft.-nek.

Tavaly az európai Cereol S. A. cégcsoport 55 százalékát (azon belül a megmaradt martfűi sajtolót, a takarmánykeverőket és forgalmazókat) teljes egészében eladta az olasz Edison S. p. A. a Bunge Limited nevű amerikai szójacégnek. Az amerikaiak nyilvános ajánlatot tettek a kisrészvényeseknek is, így 2002 novemberére a Cereol mintegy 25 millió részvényének a 97,38 százalékát megszerezték, egyenként 32 euróért. Az ajánlat érdekessége volt, hogy amennyiben a Cereollal szembeni perek a társaság javára zárulnak, az eladók további 3 eurót kaphatnak.

Virág Tamás

Figyelmébe ajánljuk

A Rend: a nyolcvanas évek náci terroristavezérének élete filmért kiált

  • - turcsányi -
Robert Jay Mathews adócsalóként kezdte, majd rabló lett és gyilkos, aki valamiféle – szélsőjobbos, neonáci – ideológiát igyekezett keríteni bűnös működéséhez. Justin Kurzel filmje, A Rend jelentős hangulatfestő erővel és néhány kiváló színészi alakítással ábrá­zol­ja gazemberi pályafutását.

Egy kivételes tanár, akit a francóisták végeztek ki

A tanár, aki a tengert ígérte című filmben telefonhívást kap egy fiatalasszony: lehet, hogy megtalálták a spanyol polgárháború alatt meghalt dédapját egy Barcelonától 500 kilométerre lévő tömegsírban. Elutazik hát nagyapja gyermekkorának helyszínére, hogy összerakja a széthullott mozaikot.

A liberalizmus védelmében

Az általános hülyítés közepette kétharmadnyi újságoldal erejéig legalább jelezni szeretnénk, hogy annak, amit az agitprop fröcsögése liberalizmusnak tételez, és ami ellen ádáz, mondhatni univerzális jelentőségű harcot folytat, semmi köze a liberalizmushoz mint eszmerendszerhez.

Érted jönnek

A demokraták melegágyának vélt Szilícium-völgy beállt a republikánus elnök mögé. Sokan most döbbentek rá, hogy ezek a fiatalos, laza, világmegváltónak hitt cégek is hidegfejű multik.