Interjú

„Akár kétharmaddal is”

Bojár Gábor vállalkozó az ellenzék esélyeiről

A korrupcióval, a kormány felelőtlen járványkezelésével és az elszabadult inflációval lehet mozgósítani az ellenzéki szavazókat a jövő évi országgyűlési választáson Bojár Gábor szerint. A vállalkozó úgy látja, a választás tétje nem kisebb, mint az, hogy Magyarország tagja marad-e az Európai Uniónak. Interjúnkban arról is beszél, a gazdaság helyreállítását a NER-es cégek visszaszorításával kell kezdeni.

Magyar Narancs: Tagja Márki-Zay Péter tanácsadó testületének, gazdaságpolitikai kérdésekkel foglalkozik. Konkrétan milyen terület tartozik önhöz?

Bojár Gábor: Leginkább a vállalati környezet. Azt dolgozzuk ki, milyen feltételeket kell létrehozni ahhoz, hogy a vállalkozások versenyképesebbek legyenek, hol van ebben szerepe az államnak. Előkészítő anyagokat csinálunk egy választási, illetve majdani kormányprogramhoz.

MN: Mikorra lehet a munkacsoportok által összeállított anyagokból Márki-Zay Péter, a hat ellenzéki párt és a formálódó konzervatív párt által elfogadott, közös alap?

BG: Azt reméljük, hogy még az idén.

MN: Ha nyer az ellenzék a jövő évi választáson, a demokratikus működés visszaállítása mellett a másik legfontosabb tennivaló a gazdaság megújítása lesz. Hogyan lehet újra normális gazdaságot működtetni Magyarországon?

BG: A NER-birodalmat vissza kell szorítani. Óriási károkat okoz a léte. Először is drágábbak a közbeszerzések. Megjegyezném: az is gond ma Magyarországon, hogy a gazdaság túl nagy hányadát érintik a közbeszerzések. Ennél talán még nagyobb kár keletkezik abból, hogy olyan közbeszerzések történnek, amelyekre egyáltalán nincs szükség. A legtipikusabb példái ennek a stadionépítések, de még a felesleges térkövezések is. Mondok erre egy példát. Kőszeg főtere azelőtt zöld volt, a helyiek imádták. Aztán beborították műkővel, nyáron emiatt 70 fok van, képtelenség kimenni a térre. Miért csinálták? Mert a költségét el lehetett számolni EU-s pénzből. A következő kárszint: a kivitelezés minősége sokkal rosszabb, egész egyszerűen azért, mert nincs számonkérés. Az M7-es bevezető szakaszát két éve csinálták meg, mostanra szét van repedve. Tehát elvégeznek egy munkát, amit aztán később újra kell csinálni. Ez már nem is 30–50 százalékos, nem is kétszeres kár, hanem sokkal nagyobb. Arról nem beszélve, hogy egy ilyen cég elfelejt profi munkát végezni, elvész a versenyképessége, mert senki nem kéri számon a munka minőségét. Ez a minőségromlás egyébként a versenyszférába is begyűrűzött. Az is rontja a versenyszféra fejlődési lehetőségeit, hogy a túlköltekező állam leköti az összes építőipari kapacitást, a piacon versenyzőknek már nem marad.

Ugyancsak sokat árt Magyarországnak, hogy nagyon tehetséges és versenyképes vállalkozások tudatosan visszafogják a teljesítményüket, mert nem akarnak a NER célkeresztjébe kerülni. Ha ugyanis egy bizonyos méret fölé nőnek, tartanak tőle, hogy vagy potom áron felvásárolják, vagy tönkreteszik őket. Úgyhogy igyekeznek a radar alatt maradni, hogy ne vegyék őket észre. Ez óriási kár. Nem mást jelent, mint azt, hogy alkotó energiák ösztönzése helyett elfojtják azokat.

El kell még mondani azt is, hogy elképesztő osztogatásba kezdett az Orbán-kormány, ami behatárolja egy új kormány lehetőségeit. A presztízsberuházások leállításából, a közbeszerzések visszafogásából és gazdaságosabbá tételéből és a gazdasági növekedésből több ezer milliárdos mozgástér is lehetne a legégetőbb feladatokra, az oktatás, az egészségügy, a nyugdíjrendszer megreformálására, de az is biztos, hogy az igény ennek többszöröse.

 
Fotó: Sióréti Gábor

MN: Miként lehetséges a NER-birodalom visszaszorítása? Elégséges ehhez – ahogy korábban Karácsony Gergely mondta – elzárni a pénzcsapokat?

BG: Nem biztos, hogy elégséges, de nagyon sokat jelent. Ha megszűnik az a gyakorlat, hogy feleslegesen öntik a NER-cégekbe a pénzt, már jó. Aztán ha valódi piaci helyzetben kell helytállniuk, akkor minden bizonnyal kimúlnak maguktól. És ahol bizonyítható a Btk. vagy a versenyjogi törvények megsértése, ott szankcionálni is lehet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.