Alkotmánybírósági döntés az üzletrésztörvényről: Földet rá!

  • Tamás Gábor
  • 2001. április 19.

Belpol

Akoalíció - különösen az annak immár legkisebb jelentőségű formációját jelentő kisgazdahad - kormányra kerülése óta tervezte, hogy az úgynevezett külső üzletrészekkel csinál valamit. Magával a szándékkal szinte minden érintett (a közös gazdaságok érdekképviselete is) egyetértett, ám a lehetséges eljárások kapcsán a már-már a kölcsönös anyázásig is eljutó vita jelezte: komoly feszültségforrásról van szó.
Akoalíció - különösen az annak immár legkisebb jelentőségű formációját jelentő kisgazdahad - kormányra kerülése óta tervezte, hogy az úgynevezett külső üzletrészekkel csinál valamit. Magával a szándékkal szinte minden érintett (a közös gazdaságok érdekképviselete is) egyetértett, ám a lehetséges eljárások kapcsán a már-már a kölcsönös anyázásig is eljutó vita jelezte: komoly feszültségforrásról van szó.

A kezdetek

A helyzet megértéséhez körülbelül tíz évet kell visszaugranunk az időben: a kilencvenes évek elején indult meg az addig szocialistának vagy kolhoz típusúnak nevezett termelőszövetkezeti szektor átalakítása - törvénnyel, gazdasági szabályozókkal, szónoklattal, síppal, dobbal, nádi hegedűvel. Az Antall-kormány - kisgazda nyomásra - 1991-92-ben olyan szövetkezeti jogi szabályozást alkotott, amelynek értelmében nevesíteni kellett az addig tekintélyes arányban "közösként" nyilvántartott vagyont (gépeket, épületeket, földet stb.), majd egy időre jószerivel korlátok nélkül tette lehetővé a kiválást.

Érdemes megjegyezni: a várakozásokhoz képest jóval kevesebben választották ezt a lehetőséget. Ez kínos meglepetésként érte az igazságtétel és a "piros cserepes magyar tanyavilág" - vagyis a magánparaszti gazdálkodás - újbóli megteremtésének lázában égő kormányzó erőket (főként a kisgazdákat). Előzőleg azt hitték: a szövetkezetellenes hangulatban a klasszikus parasztgazdálkodásnak egyik pillanatról a másikra széles bázisa kerekedik, amelyet ráadásul kellőképpen meg is lehet erősíteni a kelet-európai országokénál jóval versenyképesebb téeszvagyonból.

De vissza a vagyonnevesítéshez. A volt téeszek alapvetően négy szempont megfelelő súlyozásával határozhatták meg, kinek mennyi jár az évtizedeken át állandónak látszó közösből: 1. a szövetkezetbe vitt vagyon értéke; 2. az ott tagként/alkalmazottként eltöltött idő; 3. a betöltött tisztség; 4. az elért összkeresmény. Hogy melyik mennyire számított a közös vagyon szétosztásakor, arról a közgyűléseken kellett dönteni. Ha - mondjuk - valaki szerény vagyonnal lépett be, de később eljutott az elnökhelyettességig, akkor neki az volt a jó, ha a 3-4. szempont dominált. Ha viszont módos gazdaként (bőrkabátos agitátorok erős lelki és fizikai nógatására) lóval-kocsival-földdel-vetőgéppel-miegyebekkel ment be a kolhozba, akkor nyilván az első kritérium volt a kedvező.

Külsősök

Mindez csak látszatra egyszerű; a helyzetet bonyolította, hogy az új szövetkezeti szabályozás a már emlegetett igazságtétel jegyében létrehozta a külső tulajdonosi kört is. Ebbe azok kerültek, akik - bármilyen okból - a vagyonnevesítéskor már nem, de korábban bármikor legalább öt éven át folyamatosan tagok voltak a téeszben. Ez a kör pedig nagyon összetett társaság.

Benne van például az az egyébként kifogástalan munkát végző traktoros, akit tízéves tagsági viszony után azért mart ki a gazdaságból a főkönyvelő, mert egy italozós mulatságon csattanós pofonnal figyelmezette, hogy ne fogdossa a feleségét (megtörtént eset). Vagy mondjuk az az egykor tehetős gazda is, akit nem tűrhetett maga közelében a városi pártbizottságból elnöknek kivezényelt, semmihez sem értő Suksük elvtárs - a volt kulák ugyanis soha nem volt rest felemlíteni a vezér balfogásait. Az extrém példák között említhetjük azt a Pest környéki gazdaságot is, ahol az éppen aktuális szabályozórendszernek köszönhetően "szövetkezeti sporttag" lehetett a hetvenes évek legendás Fradijának a gerince is. 1992-ben, a vagyonnevesítéskor a téeszvezetés izgatottan leste az ajtót, nem lép-e be rajta valamelyik egykori sztár - a formális jog szerint nekik is járt volna az üzletrész, ám ettől alighanem kitört volna a botrány.

A szövetkezeteket elhagyó egykori tagok esete jórészt persze sokkal egyszerűbb: a város jobb megélhetést, nagyobb kényelmet kínált.

E kör tehát "külsős darabot" kapott a vagyonból. Igen ám, de ez a papír a gyakorlatban (legalábbis eddig) nem sokat ért. A vagyonrészt kivenni ezzel csaknem lehetetlen (a közgyűlés többségének a támogatása kellene hozzá), s birtokában a tag csak tanácskozhat a közös gazdaság ügyeiről, azokról nem szavazhat. Az üzletrész névértéke országos átlagban 10-20 százalék között mozog, s e tagsági kör az egyről a kettőre lépni képtelen gazdaság számára is koloncot jelent, ezért hát tényleg tenni kellene vele valamit. Maga az üzletrész kedvező gazdasági körülmények között elvileg hozhatna hasznot (értsd: osztalékot) is, de a magyar mezőgazdaság utóbbi évekbeli siralmas eredményei ismeretében aligha kell magyaráznunk e remény hiábavalóságát.

Tudták ezt korábban is: az előző kormány állami támogatást, kedvezményes hitelt kínált azoknak a szövetkezeteknek, amelyek legalább húszszázaléknyi készpénzt megadtak a papírért. Nem kezdődött azonban komoly felvásárlás - a szövetkezeti vezetés viszont sok helyen maga vette kézbe az ügyet, és csendesen mind beljebb vásárolta magát a cégbe, amely idővel hopp, átalakult gazdasági társasággá: káeftévé, részvénytársasággá. A külső tagság addigra már erősen lecsökkent, a maradékkal pedig az átalakulás szabályai szerint elszámoltak. Persze ekkorra ez már nem volt túlságosan nehéz feladat.

Ám körülbelül 1300 helyen maradt, ami korábban volt: sok tag, kevés pénz, a vagyon pedig nemhogy szaporodott volna, inkább csak fogyott.

Kampányolni a más pénzén

A jelenlegi kormány (különösen az FKGP) komolyan nekilátott a probléma megoldásának: két és fél évi szívós koalíción belüli küzdelem árán - valószínűleg a kétéves költségvetésre adott kisgazda voksok ellenében - tavaly ősszel a parlament elé kerülhetett az a törvény, amely most elbukott az alkotmánybírósági vizsgán. Az elképzelés lényege igen átlátható volt: fizessen ki minden vagyonrészt százszázalékos árfolyamon az a "komonista kolhoz" (Gyimóthy Géza kisgazda parlamenti alelnök kifejezése nyomán). Pontosabban: annak a szövetkezetnek a külső tagja, amelynek árbevétele legalább ötven százalékban mezőgazdasági tevékenységből származik, és a tag az üzletrészéhez alanyi jogon jutott (tehát nevesítéssel, nem vásárlással), április 15-ig beballaghat a megyei agrárhivatalba, és igényelheti papírja névértékének száz százalékát. E pénzt a szövetkezetnek át kellett (volna) utalnia a hivatalba, amit a delikvens ott, helyben felvehetett (volna). Kézből kézbe súlyos tíz-, esetleg százezreket, ott, a kormányintézményben - nehogy véletlenül bárki is félreértse, honnan is jött a zsozsó.

A kifundált rendszer terheit valójában viselő szövetkezetnek ha éppen nem lenne elég pénze, nem baj: a jog bajnokai kitalálták, hogy a megváltáshoz afféle kényszerhitelt adna az állam. Ez úgy ment volna, hogy a privatizációs törvény költségvetéssel együtt megszületett módosításával lehetővé vált több mint tíz, korábban tartós állami tulajdonú besorolásba tett állami gazdaság eladása. Az ebből betervezett húszmilliárd lett volna az a keret, amelyből a ropogós bankókat ki lehetett volna mérni a jogosultaknak. Az így "megelőlegezett" összeget aztán hitelfedezetként ráterhelte volna az állam a szövetkezetekre egy éven belüli kötelező visszafizetéssel - tehát nagyon ki volt ez találva. (Az állami gazdaságok eladása - vagy inkább átadása - a Magyar Fejlesztési Banknak külön történet.)

Parlamenti ámokfutam

Ha minden úgy történik, ahogy azt a derék koalíciós jogalkotók elképzelték, május-júniusban több százezer magyar ember vihette volna haza az agrárhivatalokból a forintot. Csakhogy erről az egészről minden, egy fikarcnyit is világosan gondolkodó szakember (e ponton a törvény parlamenti motorjának számító Gyimóthytól természetesen el kell köszönnünk) világosan tudta, hogy több részletében is ellentétes nemcsak az alkotmánnyal, de az elemi jogérzékkel is.

Ezt a törvényt az Ország Házában személyesen egy sztárügyvéd, bizonyos Torgyán József ismertette a saját szájával; a szöveg előtte átment a kormányegyeztetésen (és mondott róla valamit nyilvánosan is Dávid Ibolya igazságügyi miniszter?); megjárta az alkotmányügyi és a mezőgazdasági bizottságot, végül 1,8 százaléknyi többséggel átbukdácsolt a végszavazáson is. Itt meg kell jegyezni: ha a javaslatot egészen addig hevesen elutasító ellenzék folyosón lófráló képviselői közül csak tíz hajlandó bemenni az ülésterembe és megnyomni a nem gombot, akkor erről az agyrémről ma nincs mit beszélni.

De nézzük tovább! Az elfogadás után Áder János házelnök (civil foglalkozására nézve alkotmányjogász) a törvény sürgős kihirdetését kérte Mádl Ferenc köztársasági elnöktől. E ponton több civil szervezet, köztük a legnagyobb agrár-érdekképviselet, a Nagy Tamás vezette MOSZ azt kérte az államfőtől, hogy kérjen előzetes normakontrollt az Alkotmánybíróságtól. Mádl azonban (aki jogászprofesszor) - bár szavai szerint látott némi aggályra okot adó dolgot a paragrafusok között - a törvényt összességében nem tartotta alkotmányellenesnek.

Így hát az életbe lépett.

Állam bácsi, fizess!

Ezután - a Bokros-csomag óta nem tapasztalt egységben - több civil szervezet (köztük az ágazati köztestület, a Magyar Agrárkamara és a Bankszövetség) részletes alkotmánybírósági beadványban támadta meg a passzusokat. Legfőbb érveik között a szövetkezeti autonómiába való beleavatkozás, az egyes gazdálkodási formák és azok tagjainak a megkülönböztetése, az állam önkényes fedezetelvonása szerepelt; és még hosszasan sorolhatnánk, mert az AB gyakorlatilag mindenben őket igazolta.

Ám időközben leadta igényét háromszázezer külső tag.

Az AB-döntés óta láthatóan zavar támadt az államgépezetben: egyelőre csak annyi biztos, hogy valamiféle kifizetés még az idén lesz. A kormányerők lapzártánk előtti utolsó nyilatkozataikban valamiféle piaci megoldást emlegettek, ami jelentheti azt is, hogy "reálértéken" (tehát nem névértéken, ahogyan a szövetkezetekkel fizettetett volna a koalíció) veszi meg a papírt az állam, illetve annak valamelyik szervezete. Ehhez viszont minden érintett szövetkezet papírjáról tudni kellene, hogy az mennyit ér.

Érdekes menet lesz. Az eredményre pedig nem csak a háromszázezer igénylő kíváncsi. Igaz, ők viszont nagyon.

Tamás Gábor

Így nyomták a Házban

A szövetkezeti üzletrésztörvény tavaly karácsony előtti megszavazásakor egységes igennel csak a kisgazdák szavaztak, a Fideszből ketten - egyikük Tölgyessy Péter volt - a javaslat ellen foglaltak állást. Az MDF-ből mindössze öten nyomták meg az igen gombot, a többiek tartózkodtak, vagy "nem voltak jelen a teremben". A három ellenzéki párt - MIÉP, SZDSZ, MSZP - egységesen elutasította a törvényjavaslatot, a függetlenek közül pedig csak Szabó Lukács szavazott igennel.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.