Amikor Dirk Gerkens még nagyon kiakadt azon, hogy a kormány a Tv2-t dédelgeti

  • narancs.hu
  • 2015. október 16.

Belpol

A Tv2 eladásának körülményei árulkodók – nyilatkozta lapunknak az RTL Klub vezetőjeként. És mondott cifrábbakat is a Tv2 Andy Vajna által kinevezett új vezetője.

Dirk Gerkens hosszú éveken át a magyar média talán legbefolyásosabb alakja volt – lásd róla portrénkat. Tegnap visszatért, és Andy Vajnával karöltve beszélt róla, milyen csodákat fog tenni a kormánybiztos tulajdonába került Tv2 élén.(Feltéve, hogy Simicska nem borít mindent.)

Amikor két éve, az RTL Klub vezérigazgatójaként interjút adott lapunknak, még egészen máshogy látta a világot és azon belül a Tv2-t és a fideszes kormányt. Ebből ragadunk ki néhány részletet, az egészet lásd itt.

*

MN: És mi az ön értelmezése, miért vetették ki az RTL-adót?

DG: Kezdettől fogva két célja volt. A Tv2 eladásának körülményei árulkodók. Az adó belengetése épp elegendő volt ahhoz, hogy elriassza a tehetős külföldi vevőket, mint a Modern Times Group, és ezzel a tévé baráti kezekbe kerülhessen. Tanulságos, miként módosították a reklámadó tervezetét az utolsó pillanatokban úgy, hogy az a Tv2-nek kedvezzen. Van egy olyan érzésem, hogy ez nem egyedül az új hivatalos tulajdonosok remek lobbimunkájának köszönhető. Másfelől egyes befolyásos emberek azt gondolhatták, hogy az adó kivetésével eladósorba kényszeríthetik és körön belül tudhatják az RTL-t is. Tévedtek. Részei vagyunk a legnagyobb európai tévétársaságnak, amelyet a világon is a legnagyobbak között tartanak számon. A magyar RTL az RTL Group profitjának körülbelül egy százalékát jelenti. Nyugodtan mondhatnánk, hogy ennyiért nem érdemes harcolni. De mi nem így működünk. Szeretjük ezt a piacot, rengeteget fektettünk bele, jogaink vannak ezen a piacon, és ezekért meg is fogunk harcolni.

false

 

Fotó: MTI

MN: Kik azok a „befolyásos emberek”, akik szemet vetettek az RTL-re? Ugyanazok, akik bekebelezték a Tv2-t?

DG: Nem, mások. Maradjunk ennyiben.

*

MN: Gulyás Gergely fideszes képviselő szerint az RTL és a kereskedelmi televíziók annyi kárt okoztak a magyar társadalomban az elmúlt húsz évben, hogy már csak ezért is megérdemlik az extra adóteher kivetését.

DG: Nem ismertem korábban az úriembert, és fogalmam sem volt róla, hogy kicsoda, amíg nem tette ezeket a kijelentéseket. Láthatóan szereti változtatni a véleményét, mert mint kiderült, korábban részt vett az X-faktor egyik döntőjén. Nem hinném, hogy bárki kényszerítette, hogy odamenjen. De mivel nem ismerem az urat, azt sem tudtam eddig, hogy ekkora médiaszakértő. Ha esetleg összevetné a mi műsorstruktúránkat a Tv2 programjaival vagy más amerikai, vagy európai kereskedelmi televíziók műsoraival, nem találna különbséget. Arra kell gondolnom, hogy a képviselő úr nem sokat utazott még élete során, vagy olyan hotelekben lakott, ahol nem volt tévé. Az olasz vagy a spanyol kereskedelmi tévézés színvonala véleményem szerint mélyen a magyar alatt van. Nem tudom, milyen típusú kereskedelmi tévé elégítené ki a képviselő úr igényeit. Az afganisztáni vagy esetleg a tálib tévék mintájára kéne dolgoznunk? Mérhetetlenül alacsony színvonalú vita ez.

*

MN: Mekkora különadót tartana „méltányosnak”?

DG: Egykulcsos adó esetén lehetne talán méltányosságról beszélni. Még akkor is mi fizetnénk a legtöbbet, hiszen nekünk a legnagyobb a forgalmunk. De azért az is tanulságos, hogy mi az, amit a kormány ezek szerint méltányosnak tart. A hvg.hu például arról cikkezett, hogy tavasszal kormányközeli üzletemberek arról „győzködték” a médiaügynökségeket, vigyék a hirdetéseiket a Tv2-höz, mert befolyásos emberek ezt akarják. És nem ám az újdonsült tulajdonos-vezérigazgató, Simon Zsolt, hanem ismert „kormányközeli” üzletemberek és médiaügynökségek emberei. És miközben a kormány költségvetési okokkal is magyarázza az RTL-adót, a nagy költségvetési szigor jegyében a Magyar Nemzeti Bank hatmilliárd forintos szerződést köt kommunikációs szolgáltatásokra. (Az MNB februárban a Fidesz-közeliként ismert International Media Group médiaügynökséggel kötött ilyen értékű szerződést 2014 végéig – R. P. D.) Az is milyen érdekes, hogy miközben a politikusok és a kormánytisztviselők arról beszélnek, hogy a törvény egyik célja a túl sok reklám visszaszorítása, maga az állam évről évre egyre többet költ reklámra. Arról már nem is beszélve, hogy az új médiatörvény nemhogy csökkentette vagy megszüntette volna a reklámot a közmédiában, hanem éppen ellenkezőleg, 6-ról 9 percre emelte a közmédia lehetséges óránkénti reklámperceinek számát.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.