Átalakuló egészségügy? : Bő lére eresztve

  • Virág Tamás
  • 2002. november 7.

Belpol

A tavaszi választási kampány egyik fő témája az egészségügy volt: csak úgy repkedtek a több száz milliárdos ígéretek. A kormányváltás óta elkezdődött a népegészségügyi program átdolgozása; ám hogy mi realizálódhat, az csak a költségvetés elfogadásakor derül ki.

A tavaszi választási kampány egyik fő témája az egészségügy volt: csak úgy repkedtek a több száz milliárdos ígéretek. A kormányváltás óta elkezdődött a népegészségügyi program átdolgozása; ám hogy mi realizálódhat, az csak a költségvetés elfogadásakor derül ki.Akampányban Mikola István, az Orbán-kormány második szakminisztere 607 milliárd forintot lengetett be az ágazatnak, amire az MSZP évi 150 milliárd ígéretével rukkolt elő. A két nagy mellett az SZDSZ is a középpontba állította az egészségügy helyzetét. Az akkori miniszter nagy béremelést ígért: a bírák illetményéhez kívánta igazítani a kezdő orvosok fizetését, de a bérköltségek mellett eltörpült a négy év alatt az amortizációra (az orvosi eszközök felújítására, cseréjére) szánt 100 milliárd.

Ígéretekből korábban sem

volt hiány, Mikola elődje, Gógl Árpád 1998-ban 400 százalékos szakdolgozói béremelésről beszélt. A Fidesz-kormány alatt a tárca két minisztert fogyasztott el - ez az előző időszakhoz képest konszolidációnak tűnik -, akiknek vezetői habitusa, szakmai szempontjai, prioritásai nagyon eltérőek voltak. Gógl nevéhez köthető a háziorvosi praxisprivatizációs törvény, Mikola édesgyermeke a népegészségügyi program és a kórháztörvény. A kórházak adósságai azonban nőttek: egy számvevőszéki vizsgálatból kiderül, hogy a szakterület az 1997-ben elfogadott programok forrásaihoz sem jutott hozzá. (Az Állami Számvevőszék jelentéséről lásd keretes írásunkat.)

A Medgyessy-kormány szakminisztere, Csehák Judit elérte, hogy az egészségügy a kormány által deklaráltan is elsőbbséget élvező terület. A szocialisták tavaszi, évi 150 milliárdos - a Mikoláéval gyakorlatilag azonos nagyságrendű - ígérete a béremelés, a hűségjutalom mellett nagy hangsúlyt helyezett a strukturális problémák megoldására.

A kormányprogramba is bekerült a béremelés, a hűségjutalom (négy lehúzott év után egyévnyi összeg), a dologi kiadások megemelése és az amortizációs pénzek biztosítása. De lesz forrás a még az idén elindítandó egymilliárd forintos "kórházi komfort" programra, 3-400 új háziorvosi és gyermekorvosi praxis kialakítására, valamint - pótlólagosan - több mint 100 milliárd forintnyi beruházásra. Vojnik Mária (MSZP), az Országgyűlés egészségügyi bizottságának elnöke lapunknak elmondta: az egészségügyi és szociális területen dolgozók béremelése jövőre mintegy 120 milliárdos többletkiadást jelent. A népegészségügyi programra a ciklus alatt 20 milliárd forint plusz szükséges, a gyógyszerkasszát pedig már az idén 50 milliárddal meg kellett emelni. Szűrőprogramokra további5-6 milliárd forint szükséges (beleértve a kiszűrt betegek kezelésének költségét is).

"A polgári kormány eredményes gazdaságpolitikájának köszönhetően ősszel sok milliárd forint támogatást kapott az ágazat, reméljük, hogy a szocialista kormány is hasonlóan sikeres gazdaságpolitikát folytat, és így tovább tudjuk csökkenteni az egészségügy lemaradását - mondta a Narancsnak Selmeczi Gabriella (Fidesz - MPP), az egészségügyi bizottság alelnöke. - Az őszi költségvetési vitában a Fidesz mindent megtesz annak érdekében, hogy azok is megkapják az 50 százalékos béremelést, akik most a kormányfő személyes garanciája ellenére nem kapták meg a nekik járó forintokat. Ennek éves fedezete 12,3 milliárd forint" - tette hozzá.

Vojnik Mária szerint a pénz nem minden: "Az egészségügyi ágazat konszolidálásának és modernizációjának feltétele a jogszabályi keretek pontosítása: jelenleg szinte mindent szabad. Nemengedhetjük meg, hogy területenként, szakmai lobbinként úgy lehessen jól járni, hogy abból a betegek ne nyerjenek - érvelt. - A kialakuló verseny nem eredményezhet olyan különbségeket, amiket a társadalom nem visel el. Az egyenlőtlenségeket fokozza, hogy ott van az ellátórendszerben kapacitástöbblet,ahol az egészséget befolyásoló körülmények kedvezőbbek. A területi egyenlőtlenségek csökkentésével is növelni kell az esélyegyenlőséget az ellátáshoz jutásban, az ellátás minőségében és a kiegészítő szolgáltatások terén is" - mondta. A bizottsági elnök fontosnak tartja a régiós egészségfejlesztési tervek elkészítését az optimális betegutak (betegség felfedezése - gyógyítás - rehabilitáció) kialakítására. Az egészségfejlesztési programok megvalósításához reményei szerint uniós forrásokra is számíthatunk.Volterre már példa: öt éve a Világbank pályázatára regionális konzorciumok alakultak, kiváló programok készültek, ám a pályázati eredményhirdetés előtt, az 1998-as kormányváltást követően a programot Gógl Árpád miniszter visszavonta. "Pedig csak így lehet megvalósítani azon elgondolásunkat, hogy a legjobb szolgáltató kapja meg a forrásokat, s mérsékelhessük a területi esélykülönbségeket és a régiós egyenlőtlenségeket" - mondta Vojnik Mária.

Kivételes politikai-szakmai konszenzussal döntött nyáron az Országgyűlés

a Johan Béla nemzeti program

kidolgozásáról. A népegészségügyi program 1987 óta alakul, kidolgozásában részt vett valamennyi kormány szakembere - nyilatkozta Vojnik. Szerinte a legfőbb gondot az okozza, hogy az egymást követő kormányok nem folytatták, hanem újrakezdték a feladatok meghatározását, továbbá nem rendeltek elegendő forrásokat azok megvalósításához. A legutolsó, Mikola-féle program mögül hiányzott a társadalmi közmegegyezés és a pénzügyi fedezet, az elégtelen forrásokat ráadásul az ágazaton belüli átcsoportosításokkal oldották meg. Selmeczi Gabriella szerint viszont a konszenzus már a Mikola-programnál is megvolt, ám a kormányváltás után "a program végrehajtása megakadt".

Jávor András, a választások után is a helyén maradó programigazgató lapunknak elmondta: a korábbi 17 alprogram 2 újabbal bővült, a régi elemek többségükben megmaradtak. A prioritások közé bekerült az idős populáció is. Az alprogramoknak négy fő csoportja van: az első az egészséget támogató társadalmi környezet kialakítását tűzi célul (a gyermek-ifjúsági egészségfejlesztési programok, az idősek segítése, az esélyegyenlőség javítása, a leszakadó társadalmi rétegek célzott egészségvédelme tartoznak ide). A második csoport az elsődleges megelőzést, az egészséges életmód támogatását, a rizikófaktorok csökkentését öleli föl. "Célunk a dohányzás, az alkoholfogyasztás visszaszorítása, az egészséges táplálkozás, aktív testmozgás támogatása. Elrémisztő, hogy a nők és a fiatalok körében nő a dohányosok aránya. Tudunk olyan faluról, ahol a 14-16 éves korosztály 80 százaléka dohányzik" - folytatta Jávor.

A másodlagos megelőző programba a koszorúér- és agyérbetegségek okozta halálozás számának csökkentése, a daganatos és mentális betegségek visszaszorítása, az AIDS-prevenció tartozik. A negyedik csoport az egészségügyi és népegészségügyi intézményrendszer fejlesztését segítő programoké.

Az emlőszűrési program változatlan formában folytatódik; az első fél évben az országos megjelenési arány 43 százalékos volt. Ezt Jávor elfogadhatónak tartja, mert bár a "cél a 70-80 százalékos részvétel elérése", a nemzetközi tapasztalatok szerint kezdetben csak a behívottak harmada vesz részt a szűréseken. A költségvetési támogatástól függően

év elején elindulhat

a méhnyakrák, illetve a vastag- és végbéldaganatok szűrése. Utóbbiaknál igen költségigényes az endoszkópos műszerek beszerzése, ezért jelenleg azt mérik fel, hol vannak olyan szabad kapacitások, amelyek bevonhatók a programba. A mammográfiás szűréseket az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) megyei koordinátorai szervezik. Ugyancsak központi rendszerben - bár lehet, hogy saját infrastruktúrát kialakítva - kell megoldani a többi szűrést is.

Nem központi szervezésű, de igen fontos a háziorvosok által végzett hipertónia-szűrés, illetve a magas vérnyomású, "alma típusú", elhízott, mozgásszegény életmódot folytató, zsíranyagcsere-problémákkal küzdők vizsgálata, rendszeres kontrollálása. ´k ugyan nem betegek, de teljes életmódváltozásra van szükségük ahhoz, hogy ne is legyenek azok. Ez egyébként a felnőtt lakosság 30 százalékát érintheti - tette hozzá a programigazgató.

Selmeczi 10-20 milliárd forintra teszi a program jövő évi költségeit, Jávor 20 milliárd forinttal lenne elégedett, "de bizonyos részek már 6-8 milliárdból megvalósíthatók". A programtervezetet a szaktárca jóváhagyása után szakmai-társadalmi vitára bocsátják; a kormány december elején tárgyalja, és még idén a parlament elé kerül. Vojnik szerint a program megvalósításának feltétele a politika és a civil szektor együttműködése, a szükséges eszközök, műszerek rendelkezésre állása, ami persze feltételezi a költségvetési többlettámogatást. "A népegészségügy nem lehet csak az egészségügyi tárca feladata. Azt tartom a legfontosabbnak, hogy a szocialista- szabaddemokrata kormány vállalta az összkormányzati felelősséget" - mondta a bizottsági elnök.

Virág Tamás

Az elmúlt négy év

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) az Egészségügyi Minisztérium ellenőrzéséről szóló jelentésében megállapítja: a fejezeti költségvetés egyre nagyobb részét (2001-ben több mint 80 százalékát) használják fel intézményi támogatásra. Ezzel párhuzamosan az egészség- és szakmapolitikai célok megvalósítását szolgáló ún. fejezeti előirányzatok összege és aránya 1998 óta folyamatosan csökkent.

A kiemelten kezelt sürgősségi betegellátás fejlesztésére 2,2 milliárd forintot költött a tárca. A területnek három összetevője van: az orvosi ügyelet, a mentés és a kórházak felvételi osztályai. Az ÁSZ megállapította, hogy rendszerszerű fejlesztés helyett az egyes részterületek működési feltételeit igyekeztek javítani, és az előirányzat felhasználása számos esetben eltért a tervezettől. Egyebek mellett ebből a keretből támogatták orvos-lakás és rendelő építését, Zalakomárban udvari vécék kialakítását, a Haynal Imre Egészség-tudományi Egyetem sürgősségi centrumának miniszteri döntéssel elrendelt 130 millió forintos támogatásáról az ellenőrök nem láttak szerződést.

A röntgengéppark cseréjéről 1997-ben döntöttek; becsült költsége mintegy 12 milliárd Ft (a legolcsóbb röntgengép 10 millió forint, a CT ára meghaladja a 150 milliót). A programra 1998-2001 között 3 milliárd forintot fordítottak, idén viszont már nem szerepelt az előirányzatok között. Az alapradiológiai géppark korszerűsítésére szánt támogatásból az ellenőrzés időpontjáig 109 röntgengépet cseréltek újra, és további 37 cseréje volt folyamatban; a korszerűsítés a géppark 6 százalékát sem érintette. Az onkológiai sugárterápiás eszközök cseréjét 1997-99 között 5 milliárd forintos költségvetési forrásból tervezték, ehhez képest 2002-ig 2,85 milliárd állt rendelkezésre, és ebből csaknem egymilliárd forint (a 2000-2001. évi támogatás) folyósításáról a szaktárca 2001 végéig nem intézkedett. Az aneszteziológiai gépek cseréjére sem terveztek az elmúlt két évben forrást. Az ÁNTSZ nyilvántartása szerint a jogszabályi feltételek nem teljesítése miatt mintegy száz kórházi osztály nem rendelkezik határozatlan idejű működési engedéllyel. Forráshiány miatt elmaradt a védőnői hálózat fejlesztése. A lejárt szavatosságú védelmi célú készletek (oltóanyagok és gyógyszerek) pótlására 1,1 milliárd helyett csak 50 millió forintot biztosítottak.

A minisztérium felmérése szerint évi 7-8 milliárd forint kellene az intézmények felújítására, ehelyett idén 1,4 milliárd Ft-ot költhetnek csupán. Az ÁSZ megjegyzi: a minisztérium az éves tervezéshez már be sem kéri a teljes intézményi körtől a felújítási igényeket. Az orvosi egyetemek felújításait fele-fele arányban az Oktatási Minisztérium és az Egészségügyi Minisztérium finanszírozza. Az együttműködésnek nincs sem jogszabályon alapuló, sem közösen kialakított rendszere.

Az ÁSZ megállapította továbbá, hogy a fejezeti célú irányzatok felhasználásának felügyeleti ellenőrzése nem megfelelő. Az Egészségügyi Minisztérium Gazdasági Igazgatóságának nem volt belső ügyrendje, az Országos Tisztiorvosi Hivatalnál romlott a számviteli rendszer szabályozottsága, az Országos Mentőszolgálat a két évvel korábbi ellenőrzés óta sem készítette el számviteli politikáját, pénzkezelési szabályzatát.

A jelentéssel kapcsolatban a kormányváltás miatt már Csehák Juditnak volt észrevételezési joga, de ő nem élt vele.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”